Jump to content

5300 rpm på Yamaha 50hk 4-takt. Bytte propell?

Finnmaster57BR

Recommended Posts

F.eks til min Yamaha 60, så har Yamaha alu propeller i størrelsene 14x11, 13,75x13", 13,5x15, 13,25x17", 13x19", 12 5/8x212 etc.

Det var det jeg mente. Hvis man ser her går pitchen opp i 2" steg samtidig som diameteren går nedover med 1/4" steg. Man får dermed endrede egenskaper i bunndraget samtidig som man endret turtallet på WOT. Hvis man beholder diameter uforandret og bare endrer pitchen mistenker jeg at egenskapene på lavere turtall ikke endre seg stort mens turtallet på WOT/toppfarten vil gå opp eller ned.

Det finnes så mange leverandører av propeller at jeg mener man kan få akkurat den kombinasjonen av egenskaper man søker. Hvis man holder seg bare til originalpropeller er selvsagt utvalget mer begrenset.

Honda har foreksempel 3 forskjellige aluminiumspropellere til 50 hestere med samme diameter. 4 blader til tung båt, slank 3 blader til rask, og en "vanlig" 3 blader midt i mellom. Desverre sitter sværet få forhandlere på kunnskaper ang dette og svarer i hytt og gevær når noen spør. Dette tror jeg gjelder alle forhandlere...

Å finne riktig propell kan være vanskelig fordi både utforming på blader, antall blader, stiging, diameter, og materiale spiller en rolle. Diameteren går vanligvis ned når stigingen stiger, men ikke alltid. Ingen dumme spørsmål når det gjelder propell... Bare dumme svar :smiley:

Lykke til!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...