Karla Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Det er midt i ferien og Wallasen er plutselig død etter å ha virket normalt i en liten uke. Det kommer 12 volt til apparatet. Men når vi slår på skjer det ingenting. Den gule indikatorlampen i bryteren lyser heller ikke. Overspennings- og overtemp- vakter skal resette seg selv etter manualen. Den "heller spinkle" manualen viser på en tegning at det er en 4A sikring et sted på kretskortet uten at det er forklart hvilken funksjon den har. Har noen noen "lure triks", eller må den til Wallasdoktor?? Hedigvis har vi et gassapparat i reserve Quote Link to post
Bitteliten Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 (edited) Tikker det i dieselpumpa slik at du vet at denne går? Annet jeg ville tenkt på var om du har fått grums i dieselen og at brenneren er tett. Litt vanskelig å være mer konkret enn dette uten å vite hvilken modell du har - se om denne kan være til hjelp - side 7. Edited July 26, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Lotus Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Samme skjedde hos meg. Dødt apparat. Fikk strøm, men trakk ikke strøm. Ingen oljepumpe gikk. Husker ikke om lyset i bryteren lyste eller ikke. Det viste seg at det bare var glødetråden som hadde røket etter 5 år. Quote Link to post
Karla Posted July 26, 2007 Author Share Posted July 26, 2007 Takker for svar. Ingen tikking. Ingen vifte. Ingen lys i bryterpanelet. Alt virker stille og dødt. Da den gikk til streik lå vi med landstrøm, så den hadde god spenning. Modellen heter 95 DU og den ser ut til å være ganske identisk med den det var manual til på i linken jeg fikk i innlegg 2. Jeg tenker jeg får koble fra spenningen og og følge prosedyren i linken din med hva som skal gjøres når apparatet har låst seg. Så får vi se. Det blir nok prøvd i en uthavn i morgen, men om vi finner ut noe skal jeg legge det inn på Baatplassen når jeg er bak tastaturet igjen. Quote Link to post
sharko Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Tips: Ring direkte til Wallas Norge. Det har jeg gjort med godt resultat. Flott service og en teknisk person som gav mange gode råd og tips på "utsjekkingsrekkefølgen", vel og merke på en tidligere modell. Quote Link to post
avmønstret5 Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Jeg hadde et make tidliger og det hente at det virket, men har en Wallas så er et reserveapparat å anbefale. Side du ikke ser tegn til liv vil jeg ha sjekket strømtilførselen nøye og den lille sikringen, er dette ok? Hva med batterispenningen, er den god? Ryker glødetråen mener jeg at en vil en høre pumpa gå, olje vil lekke ut, menl ikke tenne. Det er for øvrig servicesett å få som inneholder ny glødetråd og veike. Quote Link to post
MrAnders Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Jeg kan ikke bidra her og nå, men jeg slet med to Safeflamer i 10 år i mine båter, de siste 4 hadde jeg den på service ute i Kolbotn fast hver vår. Så bygget jeg om til gass. Halleluja! Etter at du har fått den igang igjen (høres ut som sikringen er gått) så bruk den denne sommeren, men den kommer til å ryke igjen. Bankers. Så bygger du om til gass, du vil ikke tro hvor mye bedre det er. Har hatt gass i 6 år nå, ikke noe som ligner en feil eller trøbbel hittil. Og en helt annen effekt. Quote Link to post
MB Keila Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 (edited) Du må resette den? Du kan ha hatt flere startforsøk uten at den har tatt tenning. Prosedyre står i manualen. Hvis jeg husker riktig: Bryter på. Ta strømmen (f.eks ut med sikring). Vent noen sek. Sett på strøm. Slå av bryter. Slå på bryter. Ha tålmodighet noen minutter. Redigert: Nå så jeg at du hadde fått tipset allerede. Leste nok litt for fort igjennom. Jeg assisterte eieren av nabobåten med samme problem/symptomer for et par uker siden. Det var samme type Wallas som du, og splitter ny. Nå fungerer den utmerket. Edited July 28, 2007 by EiriTo (see edit history) Quote Link to post
Karla Posted August 15, 2007 Author Share Posted August 15, 2007 Så er feilen funnet og apparatet virker. Det var en 2A sikring på kretskortet som var røket.(manualen sier 4A). Sansynlig årsak: Det går en jording fra glødepluggen tilbake til kretskortet i en flatstiftkontakt (like ved der 12V+ og - går inn på kortet) . Denne var løsnet. Dermed måtte glødepluggens jordstrøm finne en annen vei (sier min teknikkervenn), det er gjennom kortet og dermed røk 2A sikringen på kortet. Vi renst og strammet flatstiftkontakten til jordingen og satte i ny sikring: EUREKA!! Det virket!! Men vi måtte ha et par starter på apparatet for å få opp diesel fra tanken igjen. Nå er det bare å vente på vidunderlig vær på vestlandet de neste 10 helgene. K Quote Link to post
fjordbuss Posted August 15, 2007 Share Posted August 15, 2007 Nå er det bare å vente på vidunderlig vær på vestlandet de neste 10 helgene.K ??? Quote Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
Mr.olga Posted March 26 Share Posted March 26 Har fått tilsvarende feil på min Wallas 95 D bytta glødeplugg + bunnmatte no dødt apparat, må se etter din løsning etter gå kabel. Ser at eg løfter en gammel tråd men stod litt fast. Quote Link to post
index Posted March 27 Share Posted March 27 avmønstret5 skrev On 28.7.2007 at 6.59: har en Wallas så er et reserveapparat å anbefale. Merkelig utsagn. Jeg har hatt min Wallas i snart 20 år, eneste vedlikeholdet den har fått er bytte av kontaktstykke på bryteren. Utover dette har den bare virket, uansett. Har ikke engang skiftet servicesettet. Sist jeg brukte det hadde det ikke vært startet på 3-4 år, og jeg gikk ikke ut fra at det ville fyre opp. Men joda, slo på bryteren og det tente og varmet seg opp helt som det skulle. Så jeg er faktisk imponert over Wallas sin stabilitet. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Posted March 27 Share Posted March 27 Jeg hadde et 95U. Masse krøll og reparasjoner. Ble en del bedre når den kjørte på fritidsoarafin. Har gass nå og himmel og hav for en endring i positiv retning. eneste svært positive med Wallasen er at avgassene går ut av båten. mvh Windy37GM Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Posted March 27 Share Posted March 27 Windy37GM skrev 41 minutter siden: eneste svært positive med Wallasen er at avgassene går ut av båten. Ja, luktfritt kokeapparat setter jeg stor pris på. Jeg liker ikke lukten av gassapparater, det lukter telttur. Og jeg liker heller ikke å ha en potensiell bombe ombord, gass under trykk som attpåtil er tyngre enn luft tilfører en risiko som jeg ikke ønsker. Så jeg trives godt med Wallasen, at det tar noen minutter ekstra å koke middagen bekymrer meg ikke en plass... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.