Jump to content

"Død" Wallas Ceramic Safeflame Diesel


Karla

Recommended Posts

Det er midt i ferien og Wallasen er plutselig død etter å ha virket normalt i en liten uke.

 

Det kommer 12 volt til apparatet. Men når vi slår på skjer det ingenting.

Den gule indikatorlampen i bryteren lyser heller ikke.

Overspennings- og overtemp- vakter skal resette seg selv etter manualen.

 

Den "heller spinkle" manualen viser på en tegning at det er en 4A sikring et sted på kretskortet uten at det er forklart hvilken funksjon den har.

 

Har noen noen "lure triks", eller må den til Wallasdoktor??

 

Hedigvis har vi et gassapparat i reserve

Link to post
Share on other sites

Tikker det i dieselpumpa slik at du vet at denne går?

 

Annet jeg ville tenkt på var om du har fått grums i dieselen og at brenneren er tett.

 

Litt vanskelig å være mer konkret enn dette uten å vite hvilken modell du har - se om denne kan være til hjelp - side 7.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Ingen tikking.

Ingen vifte.

Ingen lys i bryterpanelet.

Alt virker stille og dødt.

Da den gikk til streik lå vi med landstrøm, så den hadde god spenning.

Modellen heter 95 DU og den ser ut til å være ganske identisk med den det var manual til på i linken jeg fikk i innlegg 2.

Jeg tenker jeg får koble fra spenningen og og følge prosedyren i linken din med hva som skal gjøres når apparatet har låst seg.

Så får vi se.

Det blir nok prøvd i en uthavn i morgen, men om vi finner ut noe skal jeg legge det inn på Baatplassen når jeg er bak tastaturet igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et make tidliger og det hente at det virket, men har en Wallas så er et reserveapparat å anbefale. Side du ikke ser tegn til liv vil jeg ha sjekket strømtilførselen nøye og den lille sikringen, er dette ok? Hva med batterispenningen, er den god? Ryker glødetråen mener jeg at en vil en høre pumpa gå, olje vil lekke ut, menl ikke tenne. Det er for øvrig servicesett å få som inneholder ny glødetråd og veike.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke bidra her og nå, men jeg slet med to Safeflamer i 10 år i mine båter, de siste 4 hadde jeg den på service ute i Kolbotn fast hver vår. Så bygget jeg om til gass. Halleluja!

 

Etter at du har fått den igang igjen (høres ut som sikringen er gått) så bruk den denne sommeren, men den kommer til å ryke igjen. Bankers.

 

Så bygger du om til gass, du vil ikke tro hvor mye bedre det er. Har hatt gass i 6 år nå, ikke noe som ligner en feil eller trøbbel hittil. Og en helt annen effekt.

Link to post
Share on other sites

Du må resette den?

Du kan ha hatt flere startforsøk uten at den har tatt tenning. Prosedyre står i manualen.

 

Hvis jeg husker riktig:

Bryter på. Ta strømmen (f.eks ut med sikring). Vent noen sek. Sett på strøm. Slå av bryter. Slå på bryter. Ha tålmodighet noen minutter.

 

Redigert: Nå så jeg at du hadde fått tipset allerede. Leste nok litt for fort igjennom.

Jeg assisterte eieren av nabobåten med samme problem/symptomer for et par uker siden. Det var samme type Wallas som du, og splitter ny. Nå fungerer den utmerket.

Redigert av EiriTo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så er feilen funnet og apparatet virker.

Det var en 2A sikring på kretskortet som var røket.(manualen sier 4A).

Sansynlig årsak:

Det går en jording fra glødepluggen tilbake til kretskortet i en flatstiftkontakt (like ved der 12V+ og - går inn på kortet) .

Denne var løsnet. Dermed måtte glødepluggens jordstrøm finne en annen vei (sier min teknikkervenn), det er gjennom kortet og dermed røk 2A sikringen på kortet.

Vi renst og strammet flatstiftkontakten til jordingen og satte i ny sikring:

EUREKA!! Det virket!!

Men vi måtte ha et par starter på apparatet for å få opp diesel fra tanken igjen.

Nå er det bare å vente på vidunderlig vær på vestlandet de neste 10 helgene.

K

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...