Jump to content

Gratis GPS peiler/ kartplotter / GPS?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Tråden er korrigert her:

Se innlegg #7 : mitt egentlige ønske...

[edit over...]

 

Hei!

Nå er det to år siden jeg sist sjekket etter dette, og det KAN jo være at det har skjedd en utvikling...

 

Har en ekstern USB GPS antenne som fungerer temmelig bra. Fungerte i alle fall sist jeg prøvde.

 

Nå lurer jeg på om det finnes noen gratis programmer (evt fungerende demoversjoner) jeg kan bruke når jeg nå skal seile hjem en båt fra østlandet til sørlandet. Nei, jeg stoler ikke blindt på kartplottere, og har med meg draft også. Men er nysgjerrig og litt lat med blading i draftene... (Ikke at det skjer så ofte i 7 knops fart...)

 

Alle tilbakemeldinger taes imot med takk.

 

 

PS: Jeg har søkt i forumet men fant ikke svaret på det jeg leter etter. Hvis det er en annen tråd som tar for seg dette er jeg takknemlig om du linker til den ;-)

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Der finnes mye forskjellig kartplotter programvare som ikke koster noe eller ganske lite. Haken er selve kartene, de koster litt med mindre du scanner selv (men da må du jo likevel ha papirkartene tilgjengelig). Spørsmålet blir jo litt om du kun skal ha plotteren til denne ene turen eller om det skal brukes senere også. Er det kun for denne ene turen så kan du jo kanskej låne/leie plotter eller PC med kart av noen.

 

SOB kjører i demomode i 6 mnd og koster en ganske liten slant deretter men skal du ha nytte av det må du kjøpe C-Map kart til ca kr 2000.- for den minste pakken.

 

Der finnes også noen gratisprogram for rasterkart men de får andre fortelle om, jeg har ikke brukt denslags på minst 10 år...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmm.. De draftene er en god del større enn min scanner (som heller ikke er så bra).

 

Noen som har ferdig scannet sjøkart/ draft for området Fredrikstad, ytre Oslofjord og ned til Arendal/ Kristiansandområdet?

(Jeg har draftene, dog liggende i båten, for litt svenskekyst og opp til et eller annet sted på vestlandet.)

 

Evt. om noen har dem ferdig i en prosjektfil (ferdig kalibrert med andre ord). Hadde vært kjempefint ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vel, det jeg EGENTLIG vil oppnå er:

 

-å kunne plotte inn et punkt (hjemmehavn) og kunne krysse Skagerrak med GPS som hele tiden viser hvilken kurs jeg må holde for å komme frem. Kan bruke kompass, men da vil avdrift osv være et problem...

 

Hvilket program (som er gratis) gjør dette?

 

(Må ikke ha kart, men må ha peiling til et gitt punkt.)

 

 

På forhånd takk!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

-å kunne plotte inn et punkt (hjemmehavn) og kunne krysse Skagerrak med GPS som hele tiden viser hvilken kurs jeg må holde for å komme frem.
Det er en enkel jobb for ALLE GPSer, trenger ikke noe kartplotter for den funksjonen. Det eneste du trenger er hjemmehavnens posisjon, legg dette inn i et veipunkt i GPSen og start navigasjon til dette veipunktet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jepp. Men jeg har ikke en selvstendig GPS, kun en slik USB GPS sak som koples til PC. Uten programvare men med driver...

 

Hva bør jeg bruke da? - HUsker jeg fant et eller annet en gang. Noe på "o"?

He he. Jeg får søke litt til ;-)

 

EDIT: Tror jeg fant et ok program nå: OziExplorer.. Noe annet som kan anbefales?

 

NY EDIT: Ser ut til at det ikke takler usb GPS. Noe annet som kan anbefales?

 

 

Takk

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Til det bruken der ville jeg lagt inn et par kroner og kjøpt en brukt Garmin GPSMAP fra finn.no eller zett.no eller lignende.. muligens gps.no kan ha noen også. Det er kommet nye modeller som tar minnekort i f.eks 60csx'en, hadde du fått tak i en brukt gpsmap 60cs eller lignende, så kan du legge inn GPS punktet til dit du skal, og si naviger dit.. da kan du følge den røde pilen rett i mål!

 

Har selv en 60cs, og den er glimrende og enkel å bruke..

 

mvh Freddy.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...