Jump to content

Gummijolle og snapdaviter- kan det modifiseres?


Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt gummijolle, men har ikke noen god festeanordning ennå. Drar den inn på akterdekket når vi kjører fort, men skulle gjerne hatt en mer permanent ordning....

Har badetrapp på ene siden (stor med bøyler til å holde i, som i svømmehaller) og anker på andre siden. Ankerholderen må ha litt vandring, slik at ankeret går ut ved hjelp av "slaget" når bøylen stopper i nedre posisjon, som en katapult. Vinkelen på ankeret gjør at det ellers ville henge igjen i bøylen.

 

Dette gjør at gummijolla enten må henge høyt, eller kanskje aller helst langt bak. Hva slags "forlenger-armer" finnes til dette, eller er disse hjemmelaget?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Du har disse:

offsetdavitheadliten1.jpg

 

fra Tender (www.tender.no). Problemet er at de er steindyre. Ellers finnes det en rekke tråder her inne der folk presenterer ulike hjemmelagde løsninger om du søker eller kikker i emneoversikten. Fikk selv i vår laget noen enkle syrefaste braketter som gjorde at jeg fikk jolla en 6-7 cm lengre ut.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg så denne løsningen på en norsk båt i sommer. Har tidligere tenkt litt på en slik løsning på vår båt også

 

Davit6.jpg

 

Har ikke kikket så nøye - men lurer på en eller annen smart løsning den dagen kravene på en liten RIB med en litt større motor kommer fra podene. Feks som denne

pictures.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...