Jump to content

Kaldt vann i krana?


Tine IV

Recommended Posts

Har fått kaldt vann i krana , eller den har aldrig funka på landstrøm . Kun på motor blir det varmt vann i krana,ser jeg har kolbe på varmtvannstanken .Men må skru ned en vegg og div for og fixe det,tenkte kansje noen her veit om /hvis det er varmekolben . Kan den kjøpes hos en VVS sjappe , eller er dette som regel en spesial greie til båt ? Kansje vanskelig å svare på men , tenkte kansje det er andre som har bytta kolbe å kjøpt ny hos nærmaste rørlegger sjappe .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er 220 volt delen av varmtvannet lite problematisk ombord. Mange har ganske lav øvre varme-grense før termostaten slår ut, samt at kolben ofte er ganske "svak" (mindre enn 1000 Watt). Mange tanker har "standard" gjenging slik at man kan sette inn nye kolber dersom gammel skulle være ødelagt. Men, vanligvis brukes kolbene ombord så lite sammenlignet med i et hus, at jeg tviler på at kolben er skadet. Deler forrige innlegg som peker på at en sikring kan ha gått. Det kan ta tid å finne hvor sikringer er plassert på litt større båter.

Link to post
Share on other sites

..........det viste seg å være en automatsikring på varmekoblen som hadde slått ut. Så ikke sikringen selv, men den sto vistnok plassert på undersiden av koblen, og var ikke så lett å se.

Hadde samme problemet selv. Ikke i båten, men hjemme på hobbyrommet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Må demontere div lister og minst en vegg i ac der vv/tanken sitter , men har en liten luke montert der som jeg kan se inn i hærligheten. Ser 3 stk kabler inn på kolbe og rett ved siden av kommer det 2 stk kabler ,grov tipping er at der det er 2 stk kabler er thermostaten.I og rundt dem 3 stk kablene inn på kolben er det mye rust, har prøvd å skrape vekk og sprayet med 6-66 . Men det er like kaldt i springen ,så må nok ha ned vegger og div slik at jeg kommer til og kan måle litt inni der . Og gjøre godt rent , så jeg veit det er kontakt der .

Har i ac der hovedskapet for landstrømmen er ,en bryter som jeg kan sette til I - II - III som jeg tipper er til varmtvanns tanken . Kan jo være at den har tatt kvelden , den kan jeg kansje måle å se om den funker .Eller prøve å kobble forbi den bare for å se om det blir no fart i sakene da . Eller er det små muligheter for at det er feilen ? Skal se om jeg finner en sikkring inni der også , selv om jeg ikke så noe sist .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Du blir jo etter hvert svært godt kjent med båten din på denne måten. Jeg tror du gjør lurt i å få oversikt over systemene ombord slik du nå gjør. I tillegg er det greit å ha varmt vann ombord når du først har en bereder. Jeg vil ikke tro at dette blir de største utgiftene ombord, men det blir helt sikkert et tidkrevende arbeid. Dersom vannpumpa sitter like nær berederen får du jo også overblikk over denne. Kan være greit å etterse slangeklemmer. Lykke til med arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...