chagall Svart 27.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2007 Ja spøke kan du Shanty. Sitér dette innlegget Link to post
volvo r-sport Svart 27.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2007 Hei, meg og en kamerat kjøpte hver vår Silver Marine jolle i sommer. Han har en ca 20 år gammel 4hk Suzuki kort stamme, den går akkurat i plan med han (ca 80 kg) og bensintanken(14 liter). Jeg har en Yamaha 9,9 2006 uten plombe... Har ikkje tørt å kjøre fullt enda... Har målt den med GPS`en til 23 knop... Skummelt... Men har fått tak i en 8 hk som jeg tror vil passe bra... Sitér dette innlegget Bas i Greipstad Skru & Sladd. Medlem av: Dregg er ballast ! Link to post
M/B Shanty Svart 27.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2007 Ja spøke kan du Shanty. ? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Vågen Svart 27.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2007 Først: Beklager at all posting finner sted etter midnatt - eneste tilgjengelige tid om dagen. Så: Her var mye artig lesing. Jeg trodde (og tror fortsatt) at påhengser ble tiltet enten inn eller ut og løftet/heist opp eller ned. Dette har jeg drevet med siden jeg kunne gå (gå skikkelig i alle fall). At jeg skulle få en båt i plan ved å tilte motoren UT, er noe av det rareste jeg har hørt og jeg gidder ikke prøve en gang. Basisteknikker rundt bruk av påhengser til side: Jeg ser at noen (én eller to) skriver at de har erfart at det er mulig å nytte en langstammet påhenger på en liten gummibåt. Alle andre mener det er umulig. Forskjellen i motstand er da ikke all verden, omtrent som å stikke hånden i vannet. Betyr nok mer i høyere hastigheter. Vektarmen kan ha mer å si, men baugen løfter jo seg ikke engang... Tror jeg tar hjem påhengeren og ser litt mer på den. Kanskje den til og med skal få nye plugger... Også mulig at den ble levert med nokså tung propell, siden den skulle brukes på en saktegående båt. Får sjekke det også. Ellers er jeg enig med alle som mener jeg burde arvet en kortstammet motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 28.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2007 vi har en Aquaquick 265,vi har prøvd med 4hk mercury den gikk ikke i plan,kjøpte en 5 hk mercury den gikk i plan med et barn etter en god stund,jeg tror denne båten bør ha minst en 6 hk kort stamme Sitér dette innlegget Link to post
frabus Svart 28.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2007 Jeg har en Silver Marine med 2005 Mercury 5 hk, kort stamme. Den planer fint med mine 85 kg, og jeg kan også ha med et par unger på 3-4 år. Den planer så vidt da... Mororen er forøvrig tiltet helt inn, og jeg må sitte langt fremme i båten. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.August.2007 Link til dette innlegget Svart 4.August.2007 Jeg har en god 5 hk 2-takt Mercury tilsalgs, dersom du skulle føle behov for en slik. Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 4.August.2007 Link til dette innlegget Svart 4.August.2007 Ang. tilting av motoren. Bitteliten skriver at "Tilter du motoren utover...." dette er jeg enig i! Når motoren blir tiltet utover, kommer propellen nærmere båten. Tilter man motoren innover kommer propellen lengre bort fra båten, og baugen vil løfte seg.Alf Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 5.August.2007 Link til dette innlegget Svart 5.August.2007 Her er det mange faktorer å ta hensyn til! Jeg har eksempelvis erfaring med at en gammel 6 Hk Johnson var svakere mht til å få jolla i plan enn en nyere 4 Hk Mercury trimmet opp til 5 Hk (2 taktere begge motorer). Videre er min Suzumar 265 med oppblåsbar dørk og bunn vesentlig lettere å få i plan enn min plastimar 220 med spiledørk. Selv om sistnevnte jolle altså er mindre og veier ca 1/3 av førstnevnte er førstnevnte lettest å få i plan. Vekten av person(er) ombord spiller dessuten mer rolle enn vekten av gummijolla. Men bunnen på jolla er viktig. Lang stamme kontra kort har nok absolutt betydning der man er litt på grensen av å få båten i plan eller ikke, men jeg tror enkelte overdriver effekten av lengden på stammen noe. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
M/B Shanty Svart 6.August.2007 Link til dette innlegget Svart 6.August.2007 (redigert) Huff å huff. som vanlig slår mine mindre utbredte pedagogiske evner inn. Når jeg ikke klarer det skriftlig, prøver vi med ett bilde. Når skal forfølgelsen av oss med begrensede pedagogiske forklaringsevner ta slutt!! Redigert 6.August.2007 av M/B Shanty (see edit history) Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.