Vågen Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Vi har en 2,65 meter gummibåt (Aquaquick) og arvet nettopp en eldre 4 hk Yamaha påhenger, langstammet, som har vært (godt) brukt på en færing. Den hadde stått en stund, men jeg skiftet gearolje og bensin og fikk start (ikke helt problemfritt, men uten startgass) og kjølevann. Satte den på jolla og regnet med brukbar fart, i alle fall planefart. Resultatet var ikke noe særlig. Dårlig fart og ikke i nærheten av plan. Spørsmålet er: Gir den lange stammen så mye motstand at dette er et håpløst prosjekt, eller er der et poeng i å gi motoren en skikkelig service? Antar at propellen i alle fall er lett nok, siden den opprinnelig var kjøpt til en tung, saktegående båt? Takknemmelig for alle tilbakemeldinger! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinner Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Med lang stamme vil ikke gummibåten plane uansett hva du finner på. Den lange stammen bremser samtidig som den forsøker å løfte båten ut av vannet. Quote Senior-du er min helt! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sleipner93 Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Få tak i en billig 9,9 hk Johnson med kort stamme så går det unna Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 Dumt spørsmål men selv om det høres håpløst ut med langstammet har du prøvd å tilte motoren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vågen Posted July 26, 2007 Author Share Posted July 26, 2007 Tilting ville vel bare gjøre saken værre, med mer baugløft. Kunne forsøkt å løfte den, men der er lite å gå på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Med en lang stammet påhengsmotor vil jo propellen komme alt for langt under vannet på denne gummibåten. Da får motoren mye mere motstand. Med en langstammet motor på denne type båt vil du også merke at når du tilter motoren for du en "veldig" forandring. Dette er "kraft ganger arm". Propellen skal ligge så nære vannoverfaten som mulig, og helst så vannrett som mulig. Så lenge propellen dytter i fra rett akterover har du mest kraft forover. Dette spørs da hvordan båten ligger i vannet. Uansett, det er rett å slett idiotisk å ha en langstammet påhenger på ei gummijolle. Det funker ikke. Ellers god båt ferie. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tromsværing Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Hadde aquaquick med 4 hk Suzuki, kort stamme. Kom aldri i plan, men 2 barn 10 og 14 år. 1 i baugen og 1 bak så greide båten akkurat å komme i plan. Fart målt til 9 knop. Skiftet ut motoren med 6 hk Mariner 4 takt. Planer akkurat med 1 voksen som sitter langt framme i båten. Greier ikke plane med 2 voksne. 2 barn i og fart på 15 knop. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Jeg har en Bombard 265 m/ 5 hk to-takt mercury, den planer med meg ombord(80kg) og gjør 14,5 knop. Men kort stamme selvfølgelig! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 (edited) Med lang stamme vil ikke gummibåten plane uansett hva du finner på. Hadde langstammet 9,9 Tohatsu (satt opp til 15) på Valiant 300, RIB. Den var det ihvertfall ikke problem å få i plan. Den spratt omtrent ut av sjøen. Tror ikke lang/kort stamme har så mye å bety. Edited July 27, 2007 by alidal (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 (edited) Hadde en Bombard Tropic 305 (oppblåsbar kjøl) med en 4-hk Johnson. Ikke noe problem å komme i plan med mine 80kg pluss 10liters bensintank. Målte 13.5 knop med gps. Men som sagt av alle andre - selvfølgelig kort stamme! Prøvde også båten med en 9,9hk Johnson (15hk) en gang og det ble med den ene gangen - direkte farlig! Edited July 27, 2007 by Mouche (see edit history) Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Har en Silver Marine (netthandelversjon)med 6 hk Johnsen lang stamme den planer med 2 voksne (ca:160 kg ) Fart 14 knop GPS målt når jeg kjører alene , Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Hva slags bunn er det i båten? Båt med spilebunn er vel vanskeligere å få i plan enn en med platedørk...? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 (edited) Tilting ville vel bare gjøre saken værre, med mer baugløft. Kunne forsøkt å løfte den, men der er lite å gå på. Du kan jo tilte motoren utover - da presser du baugen ned. Andre saker: sørg for at gummibåten er skikkelig oppblåst sett det langt frem i båten Det finnes finner å sette på motorer som fungerer som trimplan. Vi hadde en 4 hk på vår jolle for at par år siden, og den planet med den motoren. Jeg byttet motor fordi motoren var tung å ta av og på og fordi jolla ble for rask for ungene Edited July 27, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Du kan jo tilte motoren utover - da presser du baugen ned. ehh.. tilter du motoren utover, da løfter du baugen, tilter du den innover så går baugen ned. Det er min erfaring i hvertfall.. på min tiltet jeg motoren helt inn for å få den i plan, og når nesa stupte, tiltet jeg den litt ut for å få baugen opp fra vannet igjen.. bytt til kort stamme på motoren du :-) mvh Freddy. Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 (edited) Du kan jo tilte motoren utover - da presser du baugen ned. Det må vel bli helt motsatt, baugen vil gå opp. Ellers enig med Ulven. Edited July 27, 2007 by chagall (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Ang. tilting av motoren. Bitteliten skriver at "Tilter du motoren utover...." dette er jeg enig i! Når motoren blir tiltet utover, kommer propellen nærmere båten. Tilter man motoren innover kommer propellen lengre bort fra båten, og baugen vil løfte seg. Alf Kåre Quote Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Mornet Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 4 hk er nok litt på grensen.... Hadde selv en 5hk,4-takt, og den fikk meg lett opp i plan med 285 gummibåt. Men med to voksne var det ikke mulig.. Prøv med en større motor... Prøvde også en langstammet motor på min jolle. Det var heller ikke noe problem å komme i plan med den, men den sprutet vann opp mot motoren pga propellen som var langt ned. Å tilte motor hjelper litt på dette. nå har jeg en 340 Zodiac jolle med en oppjustert Suzuki 9,9hk...det går som søren;) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 (edited) Enig og uenig i det som skrives om tilting Joda - for å presse baugen ned må man - som jeg ikke skrev - tilte motoren innover. Litt for tidlig på morran for meg der gitt Så kom en tanke til som man bare kan finne ut av om man tester: Har man lang stamme og tung kropp kan man kanskje få løftet stammen ut av vannet ved å tilte motoren så langt bakover som mulig - og samtidig presse baugen ned med egen tyngde? Dette med lang stamme og hvor mye det eventuelt bremser bør man finne ut av ved å høre om motoren får maks turtall. Bremser den lange stammen så mye som noen skriver her vil vel også turtallet bli begrenset av dette Edited July 27, 2007 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Ang. tilting av motoren. Bitteliten skriver at "Tilter du motoren utover...." dette er jeg enig i! Når motoren blir tiltet utover, kommer propellen nærmere båten. Tilter man motoren innover kommer propellen lengre bort fra båten, og baugen vil løfte seg.Alf Kåre Det tror jeg nok går enda dårligere, for hvordan peker propellen da, jo den vil forsøke å gå nedover i vannet og ikke fremover, den vil gå fremover, men blir dårlig med fart... Propellen bår gå så vannrett som mulig, derfor skal den plata ligge jevnt med bunnen på båten.. og.. Jeg har alltid forbundet tilting av motor med å flytte stammen enten inn eller ut, selve motoren på toppen blir jo stående i samme posisjon så og si.. mvh Freddy. Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Bitteliten skriver at "Tilter du motoren utover...." dette er jeg enig i! Når motoren blir tiltet utover, kommer propellen nærmere båten. Tilter man motoren innover kommer propellen lengre bort fra båten, og baugen vil løfte seg.Alf Kåre Hei, Shanty. Tror nok du også har vært for tidlig oppe idag. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 , selve motoren på toppen blir jo stående i samme posisjon så og si.. mvh Freddy. Men bare så og si - for også motoren får en litt annen vinkel. ikke mye - men litt. Når du først spikker fliser mener jeg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mornet Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Leste en test et sted, men husker ikke hvor. Der sto det at man maks mistet 2 knop ved å bruke langstammet motor istedenfor kort.. Dette gjaldt på en 14 fots båt og ved hastighet rundt 20knop.... Så tror ikke farten blir så forskjellig... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Viksund Bravo Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Det er iallefall stor forskjell på motorene. Prøvde først en 80-talls evinrude 4 hk, gikk helt elendig og kom ikke i plan. Så lånte jeg en 4 hk mariner av nabobåten og den gikk som ett skudd med meg oppi (85+). Dette var på en quicksilver 270 med oppblåsbar dørk. Tror jeg må kjøpe ny motor.... Quote Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Så kom en tanke til som man bare kan finne ut av om man tester:Har man lang stamme og tung kropp kan man kanskje få løftet stammen ut av vannet ved å tilte motoren så langt bakover som mulig - og samtidig presse baugen ned med egen tyngde? tja... er jo særdeles lite effektiv bruk av kreftene fra motoren da, må være bedre å heller bygge opp akterspeilet på gummibåten slik at propellen kommer sånn omtrent i riktig høyde... Har kortstammet motor til gummibåten min,men skulle muligens hatt lang stamme, da den også er tenkt brukt som "dorgemotor" på moderskipet. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 (edited) Hei, Shanty. Tror nok du også har vært for tidlig oppe idag. Alldrig tidlig oppe! så jeg kan ikke skylde på det heller! Men.... Hvis vi kan være enige om at motoren er på toppen, og drevet/propellen er i bunnen av maskinen - ikke ser på hele påhengeren som motor. Da vil man ved å tilte motoren bakover, få propellen nærmere båten. Ser at min FANTASTISKE tankerekke ( ) kan skape forvirring og misstanke og røyking av sokker, Hvis man ser på hele påhengeren som Motoren. Ser man på hele påhengeren som motoren, vil man ved å tilte " motoren" fremover løfte baugen på jolla. Enda mer forvirring???? He he Edited July 27, 2007 by M/B Shanty (see edit history) Quote Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.