Jump to content

Får ikke gummibåten i plan


Vågen

Recommended Posts

Vi har en 2,65 meter gummibåt (Aquaquick) og arvet nettopp en eldre 4 hk Yamaha påhenger, langstammet, som har vært (godt) brukt på en færing. Den hadde stått en stund, men jeg skiftet gearolje og bensin og fikk start (ikke helt problemfritt, men uten startgass) og kjølevann.

 

Satte den på jolla og regnet med brukbar fart, i alle fall planefart. Resultatet var ikke noe særlig. Dårlig fart og ikke i nærheten av plan. :sad:

 

Spørsmålet er: Gir den lange stammen så mye motstand at dette er et håpløst prosjekt, eller er der et poeng i å gi motoren en skikkelig service? Antar at propellen i alle fall er lett nok, siden den opprinnelig var kjøpt til en tung, saktegående båt?

 

Takknemmelig for alle tilbakemeldinger!

Link to post
Share on other sites

Med lang stamme vil ikke gummibåten plane uansett hva du finner på. Den lange stammen bremser samtidig som den forsøker å løfte båten ut av vannet.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Med en lang stammet påhengsmotor vil jo propellen komme alt for langt under vannet på denne gummibåten. Da får motoren mye mere motstand. Med en langstammet motor på denne type båt vil du også merke at når du tilter motoren for du en "veldig" forandring. Dette er "kraft ganger arm". Propellen skal ligge så nære vannoverfaten som mulig, og helst så vannrett som mulig. Så lenge propellen dytter i fra rett akterover har du mest kraft forover. Dette spørs da hvordan båten ligger i vannet.

 

Uansett, det er rett å slett idiotisk å ha en langstammet påhenger på ei gummijolle. Det funker ikke.

 

Ellers god båt ferie. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hadde aquaquick med 4 hk Suzuki, kort stamme. Kom aldri i plan, men 2 barn 10 og 14 år. 1 i baugen og 1 bak så greide båten akkurat å komme i plan. Fart målt til 9 knop. Skiftet ut motoren med 6 hk Mariner 4 takt. Planer akkurat med 1 voksen som sitter langt framme i båten. Greier ikke plane med 2 voksne. 2 barn i og fart på 15 knop. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Med lang stamme vil ikke gummibåten plane uansett hva du finner på.

Hadde langstammet 9,9 Tohatsu (satt opp til 15) på Valiant 300, RIB. Den var det ihvertfall ikke problem å få i plan. :eek:

Den spratt omtrent ut av sjøen. Tror ikke lang/kort stamme har mye å bety.

Edited by alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en Bombard Tropic 305 (oppblåsbar kjøl) med en 4-hk Johnson. Ikke noe problem å komme i plan med mine 80kg pluss 10liters bensintank. Målte 13.5 knop med gps.

 

Men som sagt av alle andre - selvfølgelig kort stamme!

 

Prøvde også båten med en 9,9hk Johnson (15hk) en gang og det ble med den ene gangen - direkte farlig!

 

:sailing:

Edited by Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva slags bunn er det i båten? Båt med spilebunn er vel vanskeligere å få i plan enn en med platedørk...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tilting ville vel bare gjøre saken værre, med mer baugløft. Kunne forsøkt å løfte den, men der er lite å gå på.

Du kan jo tilte motoren utover - da presser du baugen ned.

Andre saker:

sørg for at gummibåten er skikkelig oppblåst

sett det langt frem i båten

Det finnes finner å sette på motorer som fungerer som trimplan.

 

Vi hadde en 4 hk på vår jolle for at par år siden, og den planet med den motoren. Jeg byttet motor fordi motoren var tung å ta av og på og fordi jolla ble for rask for ungene

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan jo tilte motoren utover - da presser du baugen ned.

 

 

ehh.. tilter du motoren utover, da løfter du baugen, tilter du den innover så går baugen ned.

Det er min erfaring i hvertfall.. på min tiltet jeg motoren helt inn for å få den i plan, og når nesa stupte, tiltet jeg den litt ut for å få baugen opp fra vannet igjen..

 

bytt til kort stamme på motoren du :-)

 

mvh Freddy.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Ang. tilting av motoren. Bitteliten skriver at "Tilter du motoren utover...." dette er jeg enig i! Når motoren blir tiltet utover, kommer propellen nærmere båten. Tilter man motoren innover kommer propellen lengre bort fra båten, og baugen vil løfte seg.

 

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

4 hk er nok litt på grensen.... Hadde selv en 5hk,4-takt, og den fikk meg lett opp i plan med 285 gummibåt. Men med to voksne var det ikke mulig.. Prøv med en større motor... Prøvde også en langstammet motor på min jolle. Det var heller ikke noe problem å komme i plan med den, men den sprutet vann opp mot motoren pga propellen som var langt ned. Å tilte motor hjelper litt på dette. nå har jeg en 340 Zodiac jolle med en oppjustert Suzuki 9,9hk...det går som søren;)

Link to post
Share on other sites

Enig og uenig i det som skrives om tilting :crazy:

Joda - for å presse baugen ned må man - som jeg ikke skrev - tilte motoren innover. Litt for tidlig på morran for meg der gitt :yesnod:

 

Så kom en tanke til som man bare kan finne ut av om man tester:

Har man lang stamme og tung kropp kan man kanskje få løftet stammen ut av vannet ved å tilte motoren så langt bakover som mulig - og samtidig presse baugen ned med egen tyngde?

Dette med lang stamme og hvor mye det eventuelt bremser bør man finne ut av ved å høre om motoren får maks turtall. Bremser den lange stammen så mye som noen skriver her vil vel også turtallet bli begrenset av dette

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. tilting av motoren. Bitteliten skriver at "Tilter du motoren utover...." dette er jeg enig i! Når motoren blir tiltet utover, kommer propellen nærmere båten. Tilter man motoren innover kommer propellen lengre bort fra båten, og baugen vil løfte seg.

Alf Kåre

 

Det tror jeg nok går enda dårligere, for hvordan peker propellen da, jo den vil forsøke å gå nedover i vannet og ikke fremover, den vil gå fremover, men blir dårlig med fart...

Propellen bår gå så vannrett som mulig, derfor skal den plata ligge jevnt med bunnen på båten..

 

og.. Jeg har alltid forbundet tilting av motor med å flytte stammen enten inn eller ut, selve motoren på toppen blir jo stående i samme posisjon så og si..

 

mvh Freddy.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skriver at "Tilter du motoren utover...." dette er jeg enig i! Når motoren blir tiltet utover, kommer propellen nærmere båten. Tilter man motoren innover kommer propellen lengre bort fra båten, og baugen vil løfte seg.

Alf Kåre

 

 

Hei, Shanty. Tror nok du også har vært for tidlig oppe idag. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

, selve motoren på toppen blir jo stående i samme posisjon så og si..

 

mvh Freddy.

Men bare så og si - for også motoren får en litt annen vinkel. ikke mye - men litt. Når du først spikker fliser mener jeg :wink:

Link to post
Share on other sites

Leste en test et sted, men husker ikke hvor. Der sto det at man maks mistet 2 knop ved å bruke langstammet motor istedenfor kort.. Dette gjaldt på en 14 fots båt og ved hastighet rundt 20knop.... Så tror ikke farten blir så forskjellig...

Link to post
Share on other sites

Det er iallefall stor forskjell på motorene. Prøvde først en 80-talls evinrude 4 hk, gikk helt elendig og kom ikke i plan. Så lånte jeg en 4 hk mariner av nabobåten og den gikk som ett skudd med meg oppi (85+). Dette var på en quicksilver 270 med oppblåsbar dørk. Tror jeg må kjøpe ny motor....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Så kom en tanke til som man bare kan finne ut av om man tester:

Har man lang stamme og tung kropp kan man kanskje få løftet stammen ut av vannet ved å tilte motoren så langt bakover som mulig - og samtidig presse baugen ned med egen tyngde?

tja... er jo særdeles lite effektiv bruk av kreftene fra motoren da, må være bedre å heller bygge opp akterspeilet på gummibåten slik at propellen kommer sånn omtrent i riktig høyde...

 

Har kortstammet motor til gummibåten min,men skulle muligens hatt lang stamme, da den også er tenkt brukt som "dorgemotor" på moderskipet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei, Shanty. Tror nok du også har vært for tidlig oppe idag. :yesnod:

 

 

Alldrig tidlig oppe! så jeg kan ikke skylde på det heller! :smiley:

 

Men.... Hvis vi kan være enige om at motoren er på toppen, og drevet/propellen er i bunnen av maskinen - ikke ser på hele påhengeren som motor. Da vil man ved å tilte motoren bakover, få propellen nærmere båten.

 

Ser at min FANTASTISKE tankerekke ( :rolleyes: ) kan skape forvirring og misstanke og røyking av sokker, Hvis man ser på hele påhengeren som Motoren.

 

Ser man på hele påhengeren som motoren, vil man ved å tilte " motoren" fremover løfte baugen på jolla.

 

 

Enda mer forvirring???? He he

Edited by M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...