Jump to content

Får ikke gummibåten i plan


Vågen

Recommended Posts

Hei, meg og en kamerat kjøpte hver vår Silver Marine jolle i sommer.

Han har en ca 20 år gammel 4hk Suzuki kort stamme, den går akkurat i plan med han (ca 80 kg) og bensintanken(14 liter).

Jeg har en Yamaha 9,9 2006 uten plombe...

Har ikkje tørt å kjøre fullt enda... :eek:

Har målt den med GPS`en til 23 knop... Skummelt... :crazy:

Men har fått tak i en 8 hk som jeg tror vil passe bra... :smiley:

Bas i Greipstad Skru & Sladd.

Medlem av: Dregg er ballast !

Link to post

Først: Beklager at all posting finner sted etter midnatt - eneste tilgjengelige tid om dagen.

 

Så: Her var mye artig lesing. Jeg trodde (og tror fortsatt) at påhengser ble tiltet enten inn eller ut og løftet/heist opp eller ned. Dette har jeg drevet med siden jeg kunne gå (gå skikkelig i alle fall).

 

At jeg skulle få en båt i plan ved å tilte motoren UT, er noe av det rareste jeg har hørt og jeg gidder ikke prøve en gang.

 

Basisteknikker rundt bruk av påhengser til side: Jeg ser at noen (én eller to) skriver at de har erfart at det er mulig å nytte en langstammet påhenger på en liten gummibåt. Alle andre mener det er umulig. Forskjellen i motstand er da ikke all verden, omtrent som å stikke hånden i vannet. Betyr nok mer i høyere hastigheter. Vektarmen kan ha mer å si, men baugen løfter jo seg ikke engang...

 

Tror jeg tar hjem påhengeren og ser litt mer på den. Kanskje den til og med skal få nye plugger... Også mulig at den ble levert med nokså tung propell, siden den skulle brukes på en saktegående båt. Får sjekke det også.

 

Ellers er jeg enig med alle som mener jeg burde arvet en kortstammet motor.

Link to post

Her er det mange faktorer å ta hensyn til! Jeg har eksempelvis erfaring med at en gammel 6 Hk Johnson var svakere mht til å få jolla i plan enn en nyere 4 Hk Mercury trimmet opp til 5 Hk (2 taktere begge motorer). Videre er min Suzumar 265 med oppblåsbar dørk og bunn vesentlig lettere å få i plan enn min plastimar 220 med spiledørk. Selv om sistnevnte jolle altså er mindre og veier ca 1/3 av førstnevnte er førstnevnte lettest å få i plan. Vekten av person(er) ombord spiller dessuten mer rolle enn vekten av gummijolla. Men bunnen på jolla er viktig. Lang stamme kontra kort har nok absolutt betydning der man er litt på grensen av å få båten i plan eller ikke, men jeg tror enkelte overdriver effekten av lengden på stammen noe.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...