Jump to content

Får ikke gummibåten i plan

Vågen

Recommended Posts

Hei, meg og en kamerat kjøpte hver vår Silver Marine jolle i sommer.

Han har en ca 20 år gammel 4hk Suzuki kort stamme, den går akkurat i plan med han (ca 80 kg) og bensintanken(14 liter).

Jeg har en Yamaha 9,9 2006 uten plombe...

Har ikkje tørt å kjøre fullt enda... :eek:

Har målt den med GPS`en til 23 knop... Skummelt... :crazy:

Men har fått tak i en 8 hk som jeg tror vil passe bra... :smiley:

Bas i Greipstad Skru & Sladd.

Medlem av: Dregg er ballast !

Først: Beklager at all posting finner sted etter midnatt - eneste tilgjengelige tid om dagen.

Så: Her var mye artig lesing. Jeg trodde (og tror fortsatt) at påhengser ble tiltet enten inn eller ut og løftet/heist opp eller ned. Dette har jeg drevet med siden jeg kunne gå (gå skikkelig i alle fall).

At jeg skulle få en båt i plan ved å tilte motoren UT, er noe av det rareste jeg har hørt og jeg gidder ikke prøve en gang.

Basisteknikker rundt bruk av påhengser til side: Jeg ser at noen (én eller to) skriver at de har erfart at det er mulig å nytte en langstammet påhenger på en liten gummibåt. Alle andre mener det er umulig. Forskjellen i motstand er da ikke all verden, omtrent som å stikke hånden i vannet. Betyr nok mer i høyere hastigheter. Vektarmen kan ha mer å si, men baugen løfter jo seg ikke engang...

Tror jeg tar hjem påhengeren og ser litt mer på den. Kanskje den til og med skal få nye plugger... Også mulig at den ble levert med nokså tung propell, siden den skulle brukes på en saktegående båt. Får sjekke det også.

Ellers er jeg enig med alle som mener jeg burde arvet en kortstammet motor.

Jeg har en Silver Marine med 2005 Mercury 5 hk, kort stamme. Den planer fint med mine 85 kg, og jeg kan også ha med et par unger på 3-4 år. Den planer så vidt da... Mororen er forøvrig tiltet helt inn, og jeg må sitte langt fremme i båten.

Ang. tilting av motoren. Bitteliten skriver at "Tilter du motoren utover...." dette er jeg enig i! Når motoren blir tiltet utover, kommer propellen nærmere båten. Tilter man motoren innover kommer propellen lengre bort fra båten, og baugen vil løfte seg.

Alf Kåre

:drink::flag::drink::lol:

Her er det mange faktorer å ta hensyn til! Jeg har eksempelvis erfaring med at en gammel 6 Hk Johnson var svakere mht til å få jolla i plan enn en nyere 4 Hk Mercury trimmet opp til 5 Hk (2 taktere begge motorer). Videre er min Suzumar 265 med oppblåsbar dørk og bunn vesentlig lettere å få i plan enn min plastimar 220 med spiledørk. Selv om sistnevnte jolle altså er mindre og veier ca 1/3 av førstnevnte er førstnevnte lettest å få i plan. Vekten av person(er) ombord spiller dessuten mer rolle enn vekten av gummijolla. Men bunnen på jolla er viktig. Lang stamme kontra kort har nok absolutt betydning der man er litt på grensen av å få båten i plan eller ikke, men jeg tror enkelte overdriver effekten av lengden på stammen noe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...