dosern Posted July 26, 2007 Share Posted July 26, 2007 har akkurat kjøpt meg ett nytt 100ah fritidsbatteri fra biltema da mitt andre på 75ah ble litt lite å er blitt noen år.. det jeg lurer på er om jeg evt kan koble disse 2 batteriene sammen? og hvordan? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Gløm det , kobble sammen et stort og lite batteri er ikke bra . Og kobble sammen et nytt og gammelt batteri er ikke bra , kort fortalt så vraker du det nye . Vil du ha mere strøm , så bytter du ut det gammle med et nytt 100amp til . Eller du bare bruker det nye til forbruk og det gammle til start , det er kansje det luraste hvis du ikke vil bruke mere penger . Tine III Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Dette at man ikke skal kople sammen gamle/nye og batterier av forskjellige størrelse er vistnok en myte som nå er blitt avslørt? Se dette innlegget og videre nedover. Søker man videre, finner man at det gjennom årene knapt er noe emne som har vært diskutert grundigere enn nettopp dette her på BP. Det spekuleres i om ikke batteriprodusentene, som jo har egeninteresser i saken, en gang satte et et slikt rykte i hensikt å få folk til å skrote de gamle batteriene sine og erstatte med nye friske? Hilsen rem (som skrotet hele batteribanken på 4 relativt bra batterier da jeg kjøpte nåværende båt, og ertattet med 5 nye 135 Ah batterier) Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Enig med deg jeg REM , men et batteri som begynner å bli dårlig og på 75amp er ikke bra vil jeg mene og sette sammen med et nytt på 100amp ? Hadde batteribank på 2 stk 110amp og et på 115amp i gammle båten og to av dem nye og et gammelt , men alle var bra i utgangspunktet . Men tilbake til det dosern spør om , om han kan kobble sammen et gammelt batteri som begynner å bli dårlig sammen med et nytt og større batteri .Det er penger rett i søpplekassa , men det er hva jeg mener .Kommer kansje en mening eller to til her . Og en ting til dosern spør om er , hvordan kobble dem sammen .+ til + og - til - da får du 12 volt Tine III Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
theppan07 Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Et gammelt batteri har ofte lavere spenning, selv når det er "fult oppladet". Parallellkobler du dette med et nytt batteri (+ til + og - til -) vil det gå strøm fra det nye batteriet til det gamle for å utjevne spenningsforskjellen. Det nye batteriet vil hele tiden forsøke å lade opp det gamle batteriet til spenningsforskjellen er utlignet. Konsekvens av det er at et nytt batteri alltid vil ha samme spenning som det gamle batteriet. Et gammelt batteri har mindre kapasitet. Konsekvens av dette er at spenningen faller raskere etter at det er forbrukt noe strøm fra batteriet. Konsekvensen her blir den samme. Det nye batteriet vil "lade" opp det gamle og spenningen mellom batteriene vil utjevnes. Oppsummert: Du vil aldri få max spenning på det nye batteriet og mye batterikapasitet går tapt. Ved forbruk vil det gamle batteriets kapasitet og spenningskurve påvirke det nye batteriet og du mister mye kapasitet da det nye batteriet må lade opp det gamle. Dette er grunnen til at kun nye batterier skal parallel kobles, og batterikapasiteten skal være lik. Dersom du fremdeles ønsker å benytte begge batterier vil jeg foreslå følgende: 1. Bruk det gamle batteriet. Når du har behov for mer strøm, kobler du inn det nye batteriet. 2. Ved opplading, lad det nye først, da det er nyest og best, deretter lader du det gamle. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Tine IV Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Eller du bare bruker det nye til forbruk og det gammle til start , det er kansje det luraste hvis du ikke vil bruke mere penger .Tine III Dette vil jeg gjort tipper jeg , eller kast det gammle hvis det er dårlig . Og kjøp deg et til på 100amp , da blir alt så meget bedre . Tine III Quote Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Parallellkobler du dette med et nytt batteri (+ til + og - til -) vil det gå strøm fra det nye batteriet til det gamle for å utjevne spenningsforskjellen. Det nye batteriet vil hele tiden forsøke å lade opp det gamle batteriet til spenningsforskjellen er utlignet.Konsekvens av det er at et nytt batteri alltid vil ha samme spenning som det gamle batteriet. Tja, er ikke dette nettopp den gamle myten som nå er blitt avkledd? Ingars innlegg viser vel tvert om at strømmen som går fra ett nytt stort batteri til ett lite gammelt kun er på 2,9mA. Dvs at det store utlades med kun 0,5A pr uke. I praksis er vel dette neglisjerbart? Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
dosern Posted July 27, 2007 Author Share Posted July 27, 2007 takk for raske og gode svar:) da blir det nok til at jeg bruker det nye batteriet i båten og hvis jeg skulle få behov for ekstra strøm så vil det gamle stå der slik at det kan brukes i ett nødtilfelle Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Kan du ikke montere inn en vender 0-1-2-All? Da kan den stå på "All" når du kjører og lader, og bytte mellom 1 og 2 når du bruker strøm? Det vil gi deg en billig måte å ha kontroll på batteriene, når et er nesten oppbrukt, kan du bytte til det andre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.