Jump to content

koble 2 batterier sammen?


dosern

Recommended Posts

Gløm det , kobble sammen et stort og lite batteri er ikke bra . Og kobble sammen et nytt og gammelt batteri er ikke bra , kort fortalt så vraker du det nye . Vil du ha mere strøm , så bytter du ut det gammle med et nytt 100amp til . Eller du bare bruker det nye til forbruk og det gammle til start , det er kansje det luraste hvis du ikke vil bruke mere penger .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Dette at man ikke skal kople sammen gamle/nye og batterier av forskjellige størrelse er vistnok en myte som nå er blitt avslørt? Se dette innlegget og videre nedover. Søker man videre, finner man at det gjennom årene knapt er noe emne som har vært diskutert grundigere enn nettopp dette her på BP. Det spekuleres i om ikke batteriprodusentene, som jo har egeninteresser i saken, en gang satte et et slikt rykte i hensikt å få folk til å skrote de gamle batteriene sine og erstatte med nye friske?

 

Hilsen rem (som skrotet hele batteribanken på 4 relativt bra batterier da jeg kjøpte nåværende båt, og ertattet med 5 nye 135 Ah batterier)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Enig med deg jeg REM , men et batteri som begynner å bli dårlig og på 75amp er ikke bra vil jeg mene og sette sammen med et nytt på 100amp ? Hadde batteribank på 2 stk 110amp og et på 115amp i gammle båten og to av dem nye og et gammelt , men alle var bra i utgangspunktet .

Men tilbake til det dosern spør om , om han kan kobble sammen et gammelt batteri som begynner å bli dårlig sammen med et nytt og større batteri .Det er penger rett i søpplekassa , men det er hva jeg mener .Kommer kansje en mening eller to til her .

Og en ting til dosern spør om er , hvordan kobble dem sammen .+ til + og - til - da får du 12 volt

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Et gammelt batteri har ofte lavere spenning, selv når det er "fult oppladet".

 

Parallellkobler du dette med et nytt batteri (+ til + og - til -) vil det gå strøm fra det nye batteriet til det gamle for å utjevne spenningsforskjellen. Det nye batteriet vil hele tiden forsøke å lade opp det gamle batteriet til spenningsforskjellen er utlignet.

Konsekvens av det er at et nytt batteri alltid vil ha samme spenning som det gamle batteriet.

 

Et gammelt batteri har mindre kapasitet. Konsekvens av dette er at spenningen faller raskere etter at det er forbrukt noe strøm fra batteriet.

Konsekvensen her blir den samme. Det nye batteriet vil "lade" opp det gamle og spenningen mellom batteriene vil utjevnes.

 

Oppsummert:

Du vil aldri få max spenning på det nye batteriet og mye batterikapasitet går tapt.

Ved forbruk vil det gamle batteriets kapasitet og spenningskurve påvirke det nye batteriet og du mister mye kapasitet da det nye batteriet må lade opp det gamle.

 

Dette er grunnen til at kun nye batterier skal parallel kobles, og batterikapasiteten skal være lik.

 

Dersom du fremdeles ønsker å benytte begge batterier vil jeg foreslå følgende:

1. Bruk det gamle batteriet. Når du har behov for mer strøm, kobler du inn det nye batteriet.

2. Ved opplading, lad det nye først, da det er nyest og best, deretter lader du det gamle. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Eller du bare bruker det nye til forbruk og det gammle til start , det er kansje det luraste hvis du ikke vil bruke mere penger .

Tine III

Dette vil jeg gjort tipper jeg , eller kast det gammle hvis det er dårlig . Og kjøp deg et til på 100amp , da blir alt så meget bedre .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Parallellkobler du dette med et nytt batteri (+ til + og - til -) vil det gå strøm fra det nye batteriet til det gamle for å utjevne spenningsforskjellen. Det nye batteriet vil hele tiden forsøke å lade opp det gamle batteriet til spenningsforskjellen er utlignet.

Konsekvens av det er at et nytt batteri alltid vil ha samme spenning som det gamle batteriet.

Tja, er ikke dette nettopp den gamle myten som nå er blitt avkledd?

Ingars innlegg viser vel tvert om at strømmen som går fra ett nytt stort batteri til ett lite gammelt kun er på 2,9mA. Dvs at det store utlades med kun 0,5A pr uke. I praksis er vel dette neglisjerbart?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke montere inn en vender 0-1-2-All?

Da kan den stå på "All" når du kjører og lader, og bytte mellom 1 og 2 når du bruker strøm?

Det vil gi deg en billig måte å ha kontroll på batteriene, når et er nesten oppbrukt, kan du bytte til det andre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...