Jump to content

Kjøleboks, hvor kalde blir de?


Sleipner93

Recommended Posts

Hei. Jeg har litt lyst å kjøpe kokeapparat å en kjøleboks til båten min. Kokeapparatet blir fra biltema og kjøleboksen tenkte jeg å kjøpe fra Elkjøp Angående kokeapparatet har jeg fått svar på mine spørsmål egentlig. Men med kjøleboksen trenger jeg litt hjelp.

 

Hvor kald blir en slik boks? (Kan man fek.s oppbevare melk i den?)

 

Hvor mye strøm trekker den?

 

Er den jeg har linka til stor nok? Kan tenke jeg at jeg kommer til å oppbevare ganske lite. En melk, smør også litt pålegg muligens. Den må også ha plass til 1,5l brusflasker! :lol:

 

Noen som har erfaringer med kjøleboksen fra elkjøp evt andre som er lignende og ganske billige?

Link to post
Share on other sites

Hei, de fleste billigboksene, også de fra elkjøp bruker Peltier element.

Strømforbruker er temmelig høyt, 4-5 amp og reduseres ikke alltid så mye når boksen er blitt kald heller.

Men prisen er jo et pluss da.

 

Den grå til igloo (40ltr tror jeg det er) er ganske bra til prisen å være.

Hvis du har snekke med bare 1 batteri og dynastarter tror jeg du kan skrinlegge hele prosjektet.

Du risikerer å gå tom for strøm etter noen dager.

 

Kanskje de kunne være likegreit med en vanlig boks og kjøleelementer, eller 2 store brusflasker som er fryst ned. Det blir skikkelig bra kulde og holder 2 dager.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

her er en link til en test av kjølebokser. el-kjøp sin er ikkje med men du ser no noenlunde ka du kan forvente av sorten. testen er ikkje rykende fersk så prisene er kansje ikkje korrekte. forøvrig så har eg den el-kjøp boksen sjøl- kjøpte den for et par år siden. funker fint den. lager litt støy da det er vifte på den. så om det er sjenerende eller ei for deg er bare du som vet :smiley: ellers yter den omtrent som de andre boksene i testen. det nytter ikkje legge noe som ikkje allerede er nedkjølt oppi. tenker da på drikkevarer. sjøl legger eg alltid oppi noen fryseelementer i tillegg. men det har jo ingenting for seg på lengre turer..

 

http://forbrukerportalen.no/test/kjolebokser

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse elektriske er tull... Styr unna hvis du som meg ikke har store batteriet og dårlig lading.

 

Det er bedre og gjøre som vi gjorde, dro på bauhaus og kjøpte isopor, 5cm tykke plater. Skjerte ut platene så¨jeg hadde deler til en boks, fant ett egnet sted til å ha den og limte den sammen med tec sju. Var på ferie forrige uke, fryste 6 1,54 litere med vann og etter 4 dagen var det fortsatt is i flaskene og da hadde vi kjølt ned mye drikke

Link to post
Share on other sites

Ja, hva en test.

Så riktig fullstendig er den jo ikke.

Det mangler også en viktig informasjon: fysisk bakgrunn.

Alle vanlige Peltier-kjølere er avhengig av utetemperaturen.

Leser man nøye så finner man ut at ingen av de vanlige klarer mer nedkjøling enn 18°C til 20°C mot utetemperatur,

altså omgivelsestemperatur.

 

Eksempel: 35°C i bilen = 15°C i kjøleboksen i beste fall.

En skive brød ser da ganske rart ut etter noen få timer allerede.

 

Alt er da avhengig av både bruksønske og prisen, og dette er problemet.

For de som har både ønske for noe som kan transporteres og nok penger til øvrigs :crazy:

kan sjekke her om noe godt.

Sterling, klart.

 

Disse bokser er skikkelig dyre, men også virkelig gode.

Jeg har kjøpt meg dette modell med 35Liter for 1,5 år siden,

for å transportere regelmessig noe kjøttvarer fra Tyskland til Larvik.

Med fergen blir det hver gang netto 13 til 18 timer minnimum.

 

Boksen klarer en temperaturforskjell av 40°C og kan fryse ned til -15°C, uten kompressor. (!)

Hvis man da er litt obs med direkte varmepåvirkning fra f.eks. solen

da klarer man også å får frysegods hjemme uten at disse tiner.

Jeg klarte det i hvert fall x-antall ganger i løpet av denne tiden jeg har denne boksen.

 

Nedkjøling fra 25°C til 0°C skjer gjennomsnittlig i løpet av 2 til 4 timer,

avhengig det som finnes der inne.

 

Oppvarming går også, til opp til 60°C som holder for å ikke spise kalt,

eller varmt øl for magesyke. :lol:

 

Strømforbruket er selvfølgelig immens i første tiden.

Men det blir ganske moderat etterpå når inneholdet er kalt allerede.

Jeg pleier ikke å kjøle per forhånds, men jeg kjører jo også mange timer og da kan boksen jobbe.

Men det medfølger også en 230-Volt strømforsyningsadapter (ekstra) som tilater bruk/precooling/oppvarming

før man kaster godts inn i boksen.

Bare en ulempe: akkurat denne powerpack har en egen vifte som er grisehøyt med støy.

At ikke Sterling har gjort noe med det skjønner ikke jeg.

Men man kan jo bruke en annen også som leverer strøm (12/24V) eller sette boksen på kjellerne så lenge.

 

Denne boksen er som sagt sikkert ikke noe for alle, fordi dyrt hvis man bare regner bruk på kort sikt.

Men dere skal jo ikke "dør som dumme" og på forumet er det jo mening å dele erfaringer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville anbefale denne med noe frossent oppi. Da frakter du det med sykkelen eller mopeden til båten. I båten lager du deg til en kasse som du kler godt med isopor (10cm minst, på fire vegger pluss gulv og et tett lokk) som denne passer akkurat oppi. Da har du sannsyligvis kald melk hele helgen.

Tror forresten det er normalt å kunne bytte kjøleelementer på feriesteder som campingplasser og marinaer til noen som er frossne.

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg desverre bare 1stk 80ah batteri i båten. Tingen er at denne kjøleboksen blir isåfall ikke brukt i en uke. Dette er med tanke visst jeg og en kompis tar en liten overnattingstur på en øy så kunne det vært greit med noe som kan kjøle ned maten og evt drikke. Jeg visste ikke at strømforbruket var så stort så er ikke helt sikker på dette her. Hvor lenge holder en slik kjøleboks uten noe kjøling kulden visst man hiver i 2 eller 3 brøposer med frossent vann? Egentlig er det vel snakk om å holde maten kald fra dagen en gang til dagen etterpå.

 

Takker for hjelp.

Link to post
Share on other sites

En vanlig kjøleboks med f.eks et par 1,5 liters flasker med frossent vann i holder greit et døgn eller to. Så det burde være OK til ditt bruk.

 

Har selv en slik rimelig 12 volts kjøleboks, og vil påstå at den er bortimot ubrukelig! Bruker mye strøm og støyer så det holder, og om man slår den av er den såpass dårlig isolert at innholdet blir varmt på en time eller to! Så jeg har sluttet helt å bruke denne, bruker heller en vanlig kjøleboks med et par kjøleelementer eller en flaske frossent vann i. I båten har jeg et lite kjøleskap for å holde ting kaldt. langt fra nødvendig, men til tider litt praktisk..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har instalert et eget "kjølerom" i et lite skott inne i cabineni tillegg til kjøleskapet . Vegger og og dørkplate er isolert med isopor...og utrolig nok...pilsen er nesten like kald på søndag ettermiddag som den var fredag ettermiddag.(Hvis det er noe igjen da)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...