Jump to content

VHF håndholdt HH100 Cobra, erfaringer?


adanedehl

Recommended Posts

Noen som vet om denne er bukenes el vet om andre gode tilbud?

 

VHF Håndholdt HH100

 

 

 

Spesifikasjoner:

 

Tetthetsgrad: Sprutsikker (IP64) leveres i tillegg med vanntett bag.

Lading: Lader inkludert. Oppladbare batterier er inkludert. Kan lades mens den er i bruk.

Display: Belyst LCD display

Taster: Ikke belyste

Kanaler: Alle internasjonale VHF-kanaler.

Automatisklyttevakt: Nei

Nødkanal: Direkte knapp til nødkanal 16

Scanning: Ja

Signalstyrkeindikator: Ja

Batterinivåindikator: Ja

Effekt: 0,5W eller 2W

Brukstid: Stand by på fulladede batterier v/0,5W 24 timer, v/2W 20 timer.

Belteholder og håndlenke: Ja

Tastelås: Ja

Temperatur: Kan brukes i -20gr til +60gr.

Mål: B54mm x D30mm x H223mm(totalhøyde med antenne)

Vekt: 113 gram uten batterier

Frekvensområde mottaker: 156.050 - 163.275 MHz

Frekvensområde sender: 156.025 - 157.425 MHz

Farge: Sort

 

Dette er en VHF beregnet som en ekstra sikkerhet, evt. til å ha på flybrigde. Den er ikke ment å være hoved VHF ombord.

 

 

 

 

 

 

Art.nr. 734, VHF håndholdt HH100 Cobra

Veiledende pris : kr 865.00

Vår pris : kr 785.00

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig vhf.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Generelt om bærbare VHF'er: De egner seg til lokal kommunikasjon. Å ha en bærbar VHF og tenke at man da er sikker er feil tenkt etter min mening. Både fordi sende effekten er så lav og fordi VHF'en rekkevidde er avhengig av hvor høyt antenne er plassert.

 

Jeg har liggi midt i Oslofjorden og ikke hørt eller fått kontakt med Tjøme Radio på en bærbar VHF. Det skremte meg.

Link to post
Share on other sites

Er enig med Bitteliten, seilte i sommer kun med bærbar VHF og fant ut at dette var et greit leketøy og ikke noe mer... fikk inn Tjøme Radio når jeg kunne se rett på radiosenderen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dårlige antenner på radioene deres ? Terreng har selvfølgelig mye å si men min erfaring er noe helt annen.

Selvfølgelig langt bedre med ext antenne med litt lengde og kvalitiet en bærbar, men fortsatt mener jeg at en bærbar en en fullgod alternativ om man ikke har noe annet. Leketøy synes jeg det var å dra litt langt.

Men den HH100`n er vel det rimeligste å oppdrive, ville heller ha satset på en 5 watter fremfor en 2 watter

 

PS: Er man ikke fornøyd med mottak / sending på en bærbar radio kan et antenne bytte gjøre underverker. Orginalt = ikke alltid 100%

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med noen av de som selges i butikker, men kanskje denne hadde vært et alternativ?

UNIDEN PRESIDENT PM-1000 WP VHF

21840_auto.jpg

 

Den heter Uniden President. Både Uniden og President har fortid med masse radioproduksjoner, men om dette er et "udda" merke vet jeg ikke...

 

Siden du sikter til det rimeligste alternativ så fant jeg nest billigst alternativ :smiley:

Link to post
Share on other sites

Man kan jo selvfølgelig bli skuffet over et produkt til tross for at den kostet 3000,- kroner.

Skal ikke blodpåstå at håndholdt VHF er så utrolig bra, for det er det ikke. Utrolig hva et lite fjell kan ødelegge for signaler og da gjør det ikke bedre om man bruker bærbar radio.

Men når man sier at bærbar VHF er et leketøy vil jeg påstå at man kanskje ikke helt har prøvd det godt nok ut :wink:

 

Kjøp en antenne til et par-tre hundre kroner, kanskje ikke Raymarinen føles som et leketøy lengere ? :lol:

Link to post
Share on other sites

Kjøp en antenne til et par-tre hundre kroner, kanskje ikke Raymarinen føles som et leketøy lengere ? :lol:

Hva slags antenne er det du snakker om da? Ekstern antenne eller en lengre pisk?

Og hvor mange er det som kjøper en bærbar VHF er det som faktisk prøver den ut og tenker at Gud - her skal jeg jammen prøve en annen antenne.

Jeg tenkte at jeg skulle prøve ut litt forskjellig - men rakk å kjøpe ny båt før jeg kom så langt - og da satt jeg inn en skikkelig VHF - og puttet den andre der den hører hjemme.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man får antenner som er tilpasset frekvensområdet som ofte fungerer bedre en det som følger med orginalt.

Av erfaring så er ikke orginale antenner de mest optimale.

 

At det ikke er så mange som tenker at Gud her skal jeg jammen prøve en ny antenne er nok fordi man ikke vet.

 

Siden jeg nevner erfaring så har jeg solgt bøttevis av jaktradioer, amatørradioer, radiomottagere og antenner.

Bestilte og prøvde ut utallige forskjellige typer antenner og det er ikke tvil om at man får det man betaler for (som regel alltid)

Men dette er vel 10 år siden så mulig det har blitt mye bedre og jeg tar feil.

 

Dette sporer av, vi får vel bare være uenige :flag:

Link to post
Share on other sites

Man får antenner som er tilpasset frekvensområdet som ofte fungerer bedre en det som følger med orginalt.

Av erfaring så er ikke orginale antenner de mest optimale.

Mener du at man da skal ha en VHF antenne som er tilpasset et visst frekvensområde innenfor den tildelte båndbredden?

 

Enig i at man sikkert kan få mer effekt av å bytte antenne til en optimalisert antenne. Poenget er som du skriver - at de fleste gjør nok ikke det. Og en håndholdt VHF er da en falsk trygghet. Jeg vil påsta at uansett antenne er den det ettersom VHF signalenes rekkevidde er bregrenset til horisonten sett fra antennespissen de sendes fra så sant man har effekt nok til å komme til horisonten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, man må ha antenne som er tilpasset frekvensområdet.

Formelerte meg kanskje litt dumt, men man får jo kjøpt antenner som er tilpasset et lite frekvensspekter. Mente da at man får kjøpt antenner som er tilpasset de frekvenser maritime kanalene er på. 156 og oppover.

 

Falsk trygghet, ja det forstår jeg.

Mange mener at mobiltelefon er en falsk trygghet, men det er VHF også. Man er ikke automatisk trygg på sjøen selvom VHF er installert.

Finnes 1000 vis av holmer og fjell som stopper signalene VHF`n så er det ikke båter i nærhet er det ikke sikkert noen hører en. Men det er kanskje en annen diskusjon :lol:

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med noen av de som selges i butikker, men kanskje denne hadde vært et alternativ?

UNIDEN PRESIDENT PM-1000 WP VHF

21840_auto.jpg

 

Den heter Uniden President. Både Uniden og President har fortid med masse radioproduksjoner, men om dette er et "udda" merke vet jeg ikke.

 

Jeg har kjøpt denne VHFen og har kallet opp Tjøme radio hjemme på Kurland i Sarpsborg uten problemer, har også kalt de opp et par ganger på sjøen i Skjeberg\Hvaler området uten problemer.

Men i fra båt til båt med to håndapparater så virker det nok ikke så bra :sad:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Uniden MHS450 håndholdt sak som er kjøpt ny for et halvt år siden, og den er nok ikke noe jeg vil basert meg på som hovedapparat ombord. Det er mulig at en ekstern antenne i mastetoppen vill forbedret denne radioen.... Desverre er ikke dette noe annet enn kjekt å ha ombord, et leketøy som egner seg best som jolleradio mellom moderkipet og lettbåten etter mitt syn.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..... kallet opp Tjøme radio hjemme på Kurland i Sarpsborg uten problemer.....
.....Jeg kaller opp Tjøme radio uten problem fra Langesundsfjorden med Cobra .....

 

Dette behøver ikke å si så meget om apparatene, hverken på godt eller vondt. Det er nemlig ikke Tjøme radio på Tjøme dere kontakter, men en eller annen lokal "repeater" som like gjerne står på nærmeste fjellknaus.

 

Men for all del: enhver VHF er bedre enn ingen VHF - selv om jeg har sett mye "billig plastskrammel" som jeg ihvertfall ikke ville satset på som sikkerhetsutstyr ombord.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Slik er det nok også når en ligger i skagerak og Stockholm radio kommer inn med sine advarsler, det er lett å la seg lede til å tro at det "direkte" fra Stockholm og ikke via en repeater som står på en knaus på land.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det går en delvis paralell diskusjon i annen tråd, jeg må nok ta litt av skylden for avsporingen der.

 

Jeg har to grunner for å ha bærbar VHF i båten.

1. Nødsituasjoner der man må forlate båten/ der strømforsyningen til den faste VHF-radioen ikke fungerer.

2. Som kommunikasjon mellom moderskip og jolle.

 

Av disse er det pkt 1 som gjør at jeg har fått budsjettering for innkjøpet!

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...