Harald- Startet 7.Januar.2004 Del på Facebook Startet 7.Januar.2004 Leser til eksamen på GMDSS, ser her at inne utgangen av 2004 skal alle båter over 15 m ha GMDSS radio. Er dette riktig? Gjelder også dette en tankbåt på 17 m og 98 brutto registertonn som er sertifisert for begrenset farevann? Hva innebærer GMDSS i dette farevannet. Holder det med en VHF DSH? Tenker da på den typen som er solgt til mange lystbåter der en kan sende distress med et enkelt tastetrykk? Holder det med den typen som MALFIX annonserer her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1073513589 Hva med sertifikatkrav? Holder det med begrenset radiotelefonisertifikat, eller må man ha ROC sertifikat? Mvh.: Celina Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 7.Januar.2004 Del på Facebook Svart 7.Januar.2004 (09.09.03) Sjøfartsdirektoratet innfører krav om at alle fiske- og fangstfartøy, fra 15 meter lengde og opp til 45 m lengde, skal ha radioutstyr i det globale maritime nød og sikkerhetssystemet GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Innføringen gjennomføres trinnvis, gjennom at fartøygruppen med lengde (L) fra 24 meter til 45 meter (L) har fått en frist frem til 1. januar 2004, mens fartøygruppen fra 15 m største lengde til 24 meter (L) har frist frem til 1. januar 2005. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 8.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Hva med lasteskip mellom 15 - 23 m? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Eller lystfartøy over 15m? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Leser til eksamen på GMDSS, ser her at inne utgangen av 2004 skal alle båter over 15 m ha GMDSS radio. Er dette riktig? Gjelder også dette en tankbåt på 17 m og 98 brutto registertonn som er sertifisert for begrenset farevann? Hva innebærer GMDSS i dette farevannet. Holder det med en VHF DSH? Tenker da på den typen som er solgt til mange lystbåter der en kan sende distress med et enkelt tastetrykk? Holder det med den typen som MALFIX annonserer her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1073513589 Hva med sertifikatkrav? Holder det med begrenset radiotelefonisertifikat, eller må man ha ROC sertifikat? Mvh.: Celina Hej på er alla! Nu er jag på tjänsteresa så jag har ikke alle papiren framför mig, men jag vill mena att GMDSS innebär mer än bara VHF'n tror att de skall vara utrustade även med EPIRB o Navtex ev noe annet oxo! AIS-transponder tror jag oxo er krav på båter över en viss störelse! (men som sagt har ikke allt framför mig!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hasvik Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Leser til eksamen på GMDSS, ser her at inne utgangen av 2004 skal alle båter over 15 m ha GMDSS radio. Er dette riktig? Gjelder også dette en tankbåt på 17 m og 98 brutto registertonn som er sertifisert for begrenset farevann? Hva innebærer GMDSS i dette farevannet. Holder det med en VHF DSH? Tenker da på den typen som er solgt til mange lystbåter der en kan sende distress med et enkelt tastetrykk? Holder det med den typen som MALFIX annonserer her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1073513589 Hva med sertifikatkrav? Holder det med begrenset radiotelefonisertifikat, eller må man ha ROC sertifikat? Mvh.: Celina Hei. Det holder med begrenset radiosertifikat som inkluderer DSC. ROC er ikke nødvendig For en VHF med Digital Selective Calling DSC koster det kun 3500,- og det er ho seatronic. for bestemmelser se http://www.sjofartsdir.no/2264.html eller http://www.maritimradio.no/1.htm Ring radioinspekjonen for nærmere info. Bui eller Solbakken hos Telenor. Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Det er kun såkalte konvensjonsfartøy(yrkesfartøy) som kommer innunder påbudet om GMDSS. Fartøy som trafikkerer det såkalte A1-området(Innefor VHF-rekkevide)skal utstyres med Såkalt klasse A/B VHF og en eller annen ombord må inneha et ROC-sertifikat. De VHF apparat som hovedsaklig selges til fritidsbåtmarkedet er i klasse D og ikke godkjent på GMDSS-pliktige fartøy. Yrkesfartøy som går i andre fartsområder A2/A3/A4 (utenfor VHF-dekning) må ha MF/HF utstyr for GMDSS, og operatørene må inneha et GOC-sertifikat. Datoene som kommer iforb. med innføring av GMDSS på laste/fiske-fartøy har stadig endret seg. Dette skyldes nok også at lytteplikten på kanal 16 ikke opphørte innen den dato som var sagt i utgangspunktet. Det er Sjøfartsdirektoratet som fastsetter tempoplanen for innføringen innen de forskjellige områder. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Jo_Eirik Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Poseidon: Når det engang kommer så er min forståelse at det for lystbåter i kystfarvann fortsatt vil være tilstrekkelig med vanlig VHF-sertifikat.Det er riktig at det for fritidsflåten er tilstrekkelig med et ordinært VHF-sertifikat, gammelt eller nytt. I det nye pensumhefte er det også tatt med en del stoff om GMDSS og DSC. Meg bekjent er det ikke noen planer om å innføre krav om ROC-sertifikat for fritidsfartøy og jeg kan aldri tenke meg at dette kommer, isåfall vil det bety slutten på VHF i de fleste fritidsbåter, da et slikt sertifkat innebærer ukeskurs til en pris av ca. 8000.- Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Gunga Din Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 til Jo Eirik Er det ikke så att fartyget skall ha en del annen utrustning utöver DSC-VHF'n för att uppfylla kraven på GMDSS, EPIRB, NAVTEX, AIS osv ??? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jo_Eirik Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Ja det er riktig at GMDSS plikte fartøy skal ha endel tilleggsutstyr: Navtex, håndholdte VHFer Nødpeilesender. Utstyrskrav varierer alt etter fartsområde. AIS inngår ikke i GMDSS (foreløpig) Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
bph Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Jo Eirik har de en oversikt over DSC klasser, med krav til funksjoner, og hvor de er tillat etc ? Du sier blant annet at klasse A er et krav i A1?, men ser blant annet at raytheonmarine selger Duplex og simplex vhf DSC klasse B som godkjent GMDSS utstyr til Skipsfarten ? Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Helt riktig at klasse B VHF også er godkjent i GMDSS. Hva som er den store forskjellen bortsett fra pris er jeg ikke sikker på, ligger kanskje noe innefor div. avviksmarginer som er mindre i en klasse A/B + at noen DSC funksjoner (som dog ikke har betydning innenfor nød/sikkerhet) er fjernet. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
bph Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Gjelder også dette en tankbåt på 17 m og 98 brutto registertonn som er sertifisert for begrenset farevann? Hva innebærer GMDSS i dette farevannet. Holder det med en VHF DSH? Tenker da på den typen som er solgt til mange lystbåter der en kan sende distress med et enkelt tastetrykk? Holder det med den typen som MALFIX annonserer her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1073513589 Hva med sertifikatkrav? Holder det med begrenset radiotelefonisertifikat, eller må man ha ROC sertifikat? Mvh.: Celina Det er vel sannsynlig at båter over 15 meter er de neste som står for tur ang GMDSS krav men fritidsbåter over 15 m slipper vel unna. Blir det GMDSS krav på frakte og passasjerbåter over 15m vil det nokk kreves en VHF klasse A eller B. Dessuten vil det da også være krav om ROC sertifikat. OBS allerede i dag kreves det at man har ROC sertifikat hvis man sertifiserer lystbåten sin for passasjerer og installerer en vhf med DSC. Fannt også ut at klasse C, F og G ikke lenger er godkjente. har du noen komentarer til dette Jo Eirik ? Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Det er riktig at dersom en klasser båten sin for passasjerer kommer den innunder de generelle krav som gjelder for GMDSS-pliktige fartøy og den vil også være underlagt kontroller både av Sjøfartsdirektoratet og Radioinspeksjon, i tillegg skal en selvsagt ha de riktige navigasjonsertifkater for passasjerbefrakting. En slik "fritidsbåt" vil dermed ikke lenger være å regne som et frititdsfartøy. Det er dermed bare klasse A og B apparat som er godkjent for bruk i denne kategorien. De øvrige VHF-klassene er selvsagt godkjente for bruk i Norge, men de er ikke godkjente for bruk i GMDSS-pliktige fartøy. Skjønner snart ikke hva jeg selv skriver, men håper dette ble noenlunde klart. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
bph Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Det er riktig at dersom en klasser båten sin for passasjerer kommer den innunder de generelle krav som gjelder for GMDSS-pliktige fartøy og den vil også være underlagt kontroller både av Sjøfartsdirektoratet og Radioinspeksjon, i tillegg skal en selvsagt ha de riktige navigasjonsertifkater for passasjerbefrakting. En slik "fritidsbåt" vil dermed ikke lenger være å regne som et frititdsfartøy. Det er dermed bare klasse A og B apparat som er godkjent for bruk i denne kategorien. De øvrige VHF-klassene er selvsagt godkjente for bruk i Norge, men de er ikke godkjente for bruk i GMDSS-pliktige fartøy. Skjønner snart ikke hva jeg selv skriver, men håper dette ble noenlunde klart. Nja for en fridtidsbåt med passasjersertifikat er det ikke GMDSS krav etter det jeg kan se (innenlands), og dermed kan man seile med vanlig vhf, men setter man inn en vhf DSC klasse D som kommer det krav om ROC sertifikat. Det er i vertfall den praksisen radioinspeksjonen følger. En bekjent ev meg med en fritidsbåt under 15 meter og med mindre en 12 pass, fikk klar beskjed om å skaffe seg ROC sertifikat eller hive ut VHF’n med GMDSS DSC klasse D. han har også en vanlig VHF. Han har vanlig D5 navigatør sertifikat og begrenset radiotelefonisertifikat. Mulig det går litt rundt for flere det er i allefall ikke lett å hode tunga rett i munnen i dagen jungel av regelverk ref: Forskrift om radioanlegg 1. Virkeområde Forskriften gjelder for: a) nye og eksisterende passasjerskip uansett størrelse på internasjonale reiser. b) lasteskip med en bruttotonnasje på 300 og derover på internasjonale reiser. Fant ikke noe ang innføring for mindre passasjerskip for norske farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Hei Når jeg i år 2006 roper ut min nød på kanal 16 er det da noen som er forpliktet til å lytte denne kanalen. Land eller skipsstasjon. Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Hei Når jeg i år 2006 roper ut min nød på kanal 16 er det da noen som er forpliktet til å lytte denne kanalen. Land eller skipsstasjon. Det er vel ennå ikke fastsatt en dato. men trur at IMO skal vurdere det på nytt en gang i 2005. og lytteplikten vil da eventuelt forsvinne tidligst i 2010. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Jeg har forstått det slik at skip som har installert VHF ihht regelverk skal holde lyttevakt på ch. 16 inntil1.feb- 2005. Havområde A1. Sitér dette innlegget Link to post
Jo_Eirik Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Jeg har forstått det slik at skip som har installert VHF ihht regelverk skal holde lyttevakt på ch. 16 inntil1.feb- 2005. Havområde A1.Dette var det som var planen ja, men det var så mange land som gikk kraftig imot dette i IMO at saken ble utsatt og det som ligger foreløpig er at det skal gjøres en ny vurdering i 2005 og et evt. opphør ligger da adskillige år frem i tid, Tidligst snakker vi om år 2010-12, og om den internasjonalt skulle opphøre vil Sjøfartsdirektoratet i Norge kunne vedta egne bestemmelser for fartøy som traffikerer Norsk farvann. Så du vil trygt kunne rope om hjelp direkte på kanal 16 i adskillige år enda. Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
Harald- Svart 8.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Det er vel sannsynlig at båter over 15 meter er de neste som står for tur ang GMDSS krav men fritidsbåter over 15 m slipper vel unna. Blir det GMDSS krav på frakte og passasjerbåter over 15m vil det nokk kreves en VHF klasse A eller B. Dessuten vil det da også være krav om ROC sertifikat. OBS allerede i dag kreves det at man har ROC sertifikat hvis man sertifiserer lystbåten sin for passasjerer og installerer en vhf med DSC. Fannt også ut at klasse C, F og G ikke lenger er godkjente. har du noen komentarer til dette Jo Eirik ? Betyr det lasteskip LIKT med fiskebåter over 15m men under 24 m skal ha innstallert GMDSS stasjon før 01.2005? Hva er forskjellen på en VHF DSC klasse A/B eller D? Hvilken krav gjelder med tanke på EPIRB og SART når jeg går som nemnt i begrenset farevann? Finner jeg dette i noen lovgivning? Har søkt på Sjøfartsdirektoratet sine sider, men der står som sagt kun om fiskefartøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 13.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2004 Fikk en mail fra telenor i dag: Hei, Hei, ditt fartøy (ikke-konvensjonsskip) går foreløpig etter "gammel" forskrift, dvs. ikke krav til gmdss pr i dag. Sjøfartsdirektoratet har under arbeid en ny forskrift for ikke-konvensjonsskip, men det er foreløpig usikkert når denne kommer (1-2år??) Det er rimelig å anta at de fleste fartøy da vil få krav til elementer i gmdss, bl.a. DSC VHF. Hvilke klasse VHF som vil bli akseptert er for tidlig å si noe om. Det vil da også bli krav om sertifkat for den typen GMDSS utstyr som er om bord. ROC for installasjoner med VHF og GOC for større installasjoner. Case Closed Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 11.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 Hei Må muligens oppgradere radiostasjonen ombord. Skal da ha tror jeg MF og HF. Er blitt fortalt at ICOM stasjoner er billigere å kjøpe fra USA. Noen som vet hvilket utstyr jeg trenger, samt en fornuftig plass å kjøpe slikt utstyr som blir godkjent av Telenor? Fartsområdet jeg blir innenfor er liten kystfart, samt norge shetland etc. Mvh.: ORJ Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Februar.2005 Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 Hei Må muligens oppgradere radiostasjonen ombord. Skal da ha tror jeg MF og HF. Er blitt fortalt at ICOM stasjoner er billigere å kjøpe fra USA. Noen som vet hvilket utstyr jeg trenger, samt en fornuftig plass å kjøpe slikt utstyr som blir godkjent av Telenor? Fartsområdet jeg blir innenfor er liten kystfart, samt norge shetland etc. Mvh.: ORJ <{POST_SNAPBACK}> Sjekk prisene i England Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Jo_Eirik Svart 11.Februar.2005 Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 Sjekk prisene i England <{POST_SNAPBACK}> Hei Ring radioinspeksjonen i Oslo på telefon 22 77 43 50 de kan ihverfall hjelpe deg med hva som er godkjent og ikke. Mvh Jo Eirik Sitér dette innlegget Jo Eirik Vee www.sjoassistanse.com Link to post
GeirKS Svart 11.Februar.2005 Del på Facebook Svart 11.Februar.2005 Det ligger en brukt til salgs her: http://www.havna.com/battorget/show.phtml?idnum=9995 Tror dog ikke den er så ny at den har noe DSC-greier og slikt. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.