Jump to content

Motorvalg i Saga 315?


opas

Recommended Posts

Jeg går å drømmer om å hente en Saga 315 fra konvoien i 2008 etter at jeg har forelsket meg virkelig i denne båten.

Falt i drømme vær gang jeg så en slik båt på sjøen i sommer og familien var henrykt da vi var ombord i en båt som stod på land i dag. :smiley:

Men jeg ser at det finnes noen motoralternativer b.l.a en Yanmar på 222hk, en Volvo D4 på 218hk og for 42000,- ekstra kan man få en Volvo D4 på 253hk.

Er det noen som har kjenskaper til båten og forskjellene disse motorene i mellom.

Tenker på om det er store forskjeller i marsjfart og om noen av alternativene blir helt feil.

Håper på hjelp så jeg kan fortsette å drømme :smiley:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Denne båten er jo kjent for ikkje å gå særlig godt over 20 knop. Det sammen med svært traust design er vel det som trekker ned. Resten er jo meget bra. Deilig teakinnredning selv om jeg nok ville fått litt dårlig samvittighet for miljøet. Tipper de snart må finne seg andre tresorter, også på Selje.

 

Vel, pga at båten ikke egner seg så godt over 20 knop etter det jeg har lest så ville jeg vurdert sterkt om ikke rundt 210 hk er nok. Yanmaren på 222/240 får du neppe levert på båt i 2008, da er det BMW motorene som gjelder vil jeg tro. Vanskelig å si om VP eller Yanmar er tingen når det har skjedd så store endringer på kort tid. Tror nok en kan legge bak seg alle fordommer mot begge merker og heller legge til grunn pris/forbruk/nærmeste forhandler da ingen av disse motoren er så utprøvd at det går ann å si noe om holdbarhet... Nå har jo D-motorene fått en litt hard start, men så tar det visst fyr i noen Yanmarer av BMV modell så ikke godt å si...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Denne båten er jo kjent for ikkje å gå særlig godt over 20 knop. Det sammen med svært traust design er vel det som trekker ned. Resten er jo meget bra. Deilig teakinnredning selv om jeg nok ville fått litt dårlig samvittighet for miljøet. Tipper de snart må finne seg andre tresorter, også på Selje.

 

Vel, pga at båten ikke egner seg så godt over 20 knop etter det jeg har lest så ville jeg vurdert sterkt om ikke rundt 210 hk er nok. Yanmaren på 222/240 får du neppe levert på båt i 2008, da er det BMW motorene som gjelder vil jeg tro. Vanskelig å si om VP eller Yanmar er tingen når det har skjedd så store endringer på kort tid. Tror nok en kan legge bak seg alle fordommer mot begge merker og heller legge til grunn pris/forbruk/nærmeste forhandler da ingen av disse motoren er så utprøvd at det går ann å si noe om holdbarhet... Nå har jo D-motorene fått en litt hard start, men så tar det visst fyr i noen Yanmarer av BMV modell så ikke godt å si...

 

Det "trauste" designet er vel en av tingene som gjør at jeg falt for denne båten :smiley:

Jeg er jo nordmann :lol:

Nei jeg synes de gode varige løsninger som finnes på slike Norske båter faller godt i smak for en familie som oss , jeg har stt nok av litt for mange mer eller mindre merkelige løsninger fra mange av de "moderne" utenlandske båtene som oversvømmer oss fortiden.

Men det er jo bra for prisene da :smiley:

Så det trause designet trekker ikke ned hos meg , tvert i mot.

Jeg ser at det er riktig at man ikke får Janmar i 2008 modellen , det var sikkert bare i 2007 som jeg så på i går.

Og at båten marsjer i rundt 18-20 knop hadde passet meg greit siden det er en halvplaner, men om det er stor forskjell i marsjfarten på 35 hk som skiller de 2 Volvomotorene som kan velges lurer jeg på.

Kan jo få litt ekstra utstyr som radar og ankervinsj for de 42000,. som prisforskjellen er :smiley:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Og at båten marsjer i rundt 18-20 knop hadde passet meg greit siden det er en halvplaner, men om det er stor forskjell i marsjfarten på 35 hk som skiller de 2 Volvomotorene som kan velges lurer jeg på.

Kan jo få litt ekstra utstyr som radar og ankervinsj for de 42000,. som prisforskjellen er :smiley:

Hei.

 

Kan skrive under på at Saga 315 er en fantastisk båt, traust eller ikke.

Dette er hytte på sjøen. :smash:

Vi gikk for den minste motoren VP D4 225 (218hk.med aksling)

Vi brukte de pengene vi "sparte" på radar/plotter.

I tillegg bestilte vi ankervinsj og autopilot.

Autopilot er noe av det lureste kjøpet jeg har gjort, den er en mye bedre styrmann en meg.

 

Vi marsjer på 15-16 kts. med 3000rpm , og 17-18 kts. med 3200rpm.

Går for det meste med 3000rpm. da jeg synes lyden er finest da. (brummer rolig under dørken på det turtallet)

Toppfarten ligger på rundt 20-21 kts. med 3480rpm. (maks turtall)

 

Fra Selje til Bergen brukte jeg ca:270l diesel. (10t)

Da med forskjellig gange, og noen timer på 3300rpm (19-20kts.)

Ser ut til at forbruket ligger rundt 25 l/t på vanlig kjøring.

Holder nå på med en logging av l/Nm. (har nettopp funnet ut av gps trippen)

Båten er veldig bra i sjøen på mot og medsjø , men ruller selvsagt litt om du får sjø rett fra siden.

Har sjelden følt med så trygg i noen båt av denne størrelsen som denne.

Den er myk og fin i bevegelsene, har gått på marsjfart i 2,5 meter bølger og hatt kaffekoppen stående uten lokk.

 

Med D4 260 marsjer du i 18kts. med 2800rpm.

Du bruker nok mindre diesel med den størtste maskinen, men du får noen liter for 42 000,-

 

Ellers er motoren elektronisk strupt, så når garantien er ute mangler det bare en chip for å få 260 hk. (maskinene er helt like)

Dette er jo ulovlig om du ikke betaler hk avgift, så jeg har selvsagt ikke tenkt å gjøre dette :wink:

 

Kan ellers anbefale et supert forum der det står en hel del om 315.

Sagaforum

Her inne kan du også følge med på når Sagatreffene på vestlandet blir.

Hadde et slikt i st.hanshelgen med stort hell, og vi skal prøve å få til 1-2 treff i året.

 

Bare en ting å si:

Slutt å drøm, løp og kjøp. :cheers:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Det beste hadde jo vært om man kunne bytte EVC boks fra VP for en noenlunde overkommelig pris. Jeg er skeptisk til chipping og effektbokser - mange av selskapene er flinke til å lage hjemmesider som ser veldig bra ut. Når man går de nærmere i syne er det ofte noen få personer som sitter og lager programmer på lap topper og bruker kundene som "test benker". Vel - dette er noen år siden - og da gjaldt det bil da.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke stort om dette, men har en bekjent på et VP verksted jeg har tenkt å spørre litt ut om dette.

Kanskje tuning er tryggere?

Det er jo masse penger rett i dass om det ødelegger motoren da. (penger for ny maskin da...)

Er jo fornøyd med farten jeg har, men lavere turtall = lavere forbruk.

 

Fant noe her: tuning

 

Ellers var vel denne tråden tiltenkt å opprettholde drømmen om Saga 315 :blush:

Beklager opas

 

Vi er flinke til å spore av her inne. :yesnod:

Redigert av Amfea II (see edit history)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Eg har ein yanmar 222 hk i min saga 29ls.Den marsjer i 17-18 knop på 3100 omdreiningerog 14-15 knop på 2800 omdreininger.

Dette med halvfulle tanker og familie på 4 ombord.Når den er tungt lassa taper eg ca 1 knop.På 3100 omdreininger går det nok opp mot 30 l/time,Det høgaste snittforbruket eg har målt er 27l/timen.Liter per nautisk mil er 1,8-2,1.Vi har ikkje hatt noko som helst problem med denne motoren og er veldig fornøyde.Eg vilde nok ha valgt D4 på 225 hk eller yanmar på 240 hk.Uansett so er det ein solid og velbygd båt. :flag:

Link to post
Share on other sites

315 er en halvplaner så det er ikke vits i så stor motor. En D4-225 passer fint.

 

Eneste kjedelig er om motoren må ut for motorskifte, da må en vel demontere halve båten.

 

Ser at prisene på bruktbåter spriker en del så det er nok mulig og gjøre en del kupp i bruktmarkedet.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

skulle jeg ha anbefalt en motor til sagaen ville jeg gått for volvo d4 240hk

motoren er rikelig stor nok for båten og du marsjer lett på 18-19 knop.ellers vil du ikke merke noe stor forskjell på last eller ikke last i båten

med de forskjellige motor alternativene.Passerer du 23-24 knop med disse båtene er de ikke koselig å kjøre da blir det fort mye ratting.

Ellers er det en meget god båt med mange gode løsninger.

Link to post
Share on other sites

ang. #12.

 

Er nok litt optimistisk med 18-19 kts. med 225. :smiley:

Da blir i alle fall vi liggende på 3300 rpm (maks rpm. 3480)

Mulig vi har en litt tung propell.

Ser at maks rpm skal ligge mellom 3400 - 3600.

 

Eller er jeg enig at båten blir litt mer "leken" på hekken over 20 kts.

Vi får ca. 21-23 på maks.

Den er heller ikke så mye påvirket av vekt, vi har samme fart om vi har fulle eller tomme tanker.

 

Den er veldig godt isolert, men med maksturtall høres motorlyden ganske hard ut.

Dog er det bare en myk brumming rundt 3000 - 3100 der vi pleier ligge.

Vi kan da snakke med vanlig stemme. (ikke "utestemme") :boxing:

Med en 260 kan jo turtallet senkes noe for samme fart, men 42 lapper er nå 42 lapper :yesnod:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

En omgangsvenn av oss hadde en KAM300 i sin Saga 29 (Saga 315 = ny versjon av Saga 29). Han marsjet på 22-23 knop med ferielast. Dersom han gikk ned til 20 knop gikk han "betydelig billigere" enn båter med Yanmar 222 versjon eller KAM43 (som var alternativet når han kjøpte båten).

 

Poenget er at dersom en skal han en stor motor i en halvplaner skal en ikke nødvendigvis velge denne grunnet fart men fordi en ønsker å kunne kjøre på lavere turtalll med lavere driftsutgifter og støy.

Link to post
Share on other sites

315 er en halvplaner så det er ikke vits i så stor motor. En D4-225 passer fint.

 

Eneste kjedelig er om motoren må ut for motorskifte, da må en vel demontere halve båten.

 

Ser at prisene på bruktbåter spriker en del så det er nok mulig og gjøre en del kupp i bruktmarkedet.

 

 

Litt offtopic her, men hvordan gjøres et motorskifte i disse båtene? Kan motoren jekkes ut gjennom inspeksjonsluka bak og heises ut av lasterommet, eller må en demontere halve bygningen for å få den ut?

Link to post
Share on other sites

Saga har tenkt på at det kan bli aktuelt å skifte motor.Dei har nemlig laga det slik att man skrur av taket og fjerner motorromslukene.Kan tenke meg att det er gjort på ein times tid.Så er det berre å heise motoren opp gjennomk salongen og ut taket.Som dere skjønner er det ikkje noko problem. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan skrive under på at Saga 315 er en fantastisk båt, traust eller ikke.

Dette er hytte på sjøen. :smash:

Vi gikk for den minste motoren VP D4 225 (218hk.med aksling)

Vi brukte de pengene vi "sparte" på radar/plotter.

I tillegg bestilte vi ankervinsj og autopilot.

Autopilot er noe av det lureste kjøpet jeg har gjort, den er en mye bedre styrmann en meg.

 

Vi marsjer på 15-16 kts. med 3000rpm , og 17-18 kts. med 3200rpm.

Går for det meste med 3000rpm. da jeg synes lyden er finest da. (brummer rolig under dørken på det turtallet)

Toppfarten ligger på rundt 20-21 kts. med 3480rpm. (maks turtall)

 

Fra Selje til Bergen brukte jeg ca:270l diesel. (10t)

Da med forskjellig gange, og noen timer på 3300rpm (19-20kts.)

Ser ut til at forbruket ligger rundt 25 l/t på vanlig kjøring.

Holder nå på med en logging av l/Nm. (har nettopp funnet ut av gps trippen)

Båten er veldig bra i sjøen på mot og medsjø , men ruller selvsagt litt om du får sjø rett fra siden.

Har sjelden følt med så trygg i noen båt av denne størrelsen som denne.

Den er myk og fin i bevegelsene, har gått på marsjfart i 2,5 meter bølger og hatt kaffekoppen stående uten lokk.

 

Med D4 260 marsjer du i 18kts. med 2800rpm.

Du bruker nok mindre diesel med den størtste maskinen, men du får noen liter for 42 000,-

 

Ellers er motoren elektronisk strupt, så når garantien er ute mangler det bare en chip for å få 260 hk. (maskinene er helt like)

Dette er jo ulovlig om du ikke betaler hk avgift, så jeg har selvsagt ikke tenkt å gjøre dette :wink:

 

Kan ellers anbefale et supert forum der det står en hel del om 315.

Sagaforum

Her inne kan du også følge med på når Sagatreffene på vestlandet blir.

Hadde et slikt i st.hanshelgen med stort hell, og vi skal prøve å få til 1-2 treff i året.

 

Bare en ting å si:

Slutt å drøm, løp og kjøp. :cheers:

 

Takk for god informasjon.

Jeg får vel bare selge bilen nå å bestille for neste år :lol:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...