Jump to content

Motorbytte til Diesel, Windy 23. Hvordan går man frem?


EBN

Recommended Posts

Har en 87 modell Windy 23FC med orginal motor. Ønsker å skifte denne til en brukt diesel. Mitt spørgsmål er, hvordan går jeg frem og hva omkostninger kan jeg regne med? Finnes det firmaer som har brukte diesel og monterer disse eller må jeg finne en motor og dernest en montør?

 

Som dere kanskje fornemmer starter je helt fra scratch så alle råd og kommentarer verdsettes:)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du vil ha godt utbytte av å kikke på tråden min om motorbytte. Jeg byttet i en 7800 i vinter, maskinrommene er helt like i 23FC og 7800. Med 104cm langt maskinrom så fines det ikke så mye å velge i. Steyr256, FNM HPEP 225 eller 250, kansje Yanmar sin BY serie. Sett for guds skyld ikke for liten maskin i denne båten. Volvo sin D4 er for tung med sine 660kilo, D3 190 er for liten og vil ikke gi deg mer enn litt over 30 på maks.

 

Link til tråd om motorbytte

 

Meld deg inn i www.windyklubben.no, der finner du glade mennesker som tar vare på gamle windyer, meg bland annet. Der har jeg også en tråd om motorbytte i båten min. Der inne har jeg også laget en tråd hvor folk har skrevet inn hvilke maskiner de har i båtene sine og hvor bra båtene går med de enkelte maskinene. Denne tråden begynner etter hvert å inneholde en del matnyttig for eiere av Windyer.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker 100 lapper totalt for motor og montering så tror jeg du får problemer med å finne motor. Det er veldig få diesler som er stor nok og samtidig liten nok til å gå ned i maskinrommet ditt. Jeg har i underkant av 3 cm klaring forran maskinen min. Det er nok til å få byttet reimer men ikke nok til å få av og på dekselet over registerreimen. Dekselet har jeg delt i to halvdeler for å kunne ta det av og på. Jeg har også laget en serviceluke i maskinromskottet. Eldre diesler er for stor og tung så da ender vi på nyere maskiner som det finnes lite av på bruktmarkedet. Noen få 23FC går med KAD42 eller 43, men da må du skjære vekk maskinromskottet i båten din. Dette blir mye arbeid og du MÅ bygge inn nytt skott lengre fram. Båten MÅ ha dette skotet med tanke på stivhet.

 

En kompis av meg har en 23FC med FNM HPEP225 diesel, han kjører 4. sesongen med maskinen nå og er kjempefornøyd. Han går 35 knop brennsikkre GPS knop med den. Hvis båten din er flott, hel og fin så gjør det seg med ny maskinpakke.

 

Beste du gjør er faktisk å ringe til han som selger den Steyr maskinen omgående, den blir garantert solgt fort. Den maskinen gjør en meget god job i båten min med bravo1, plenty dreiemoment og båten går i plan og reagerer momentant. Rett og slett helt rått..!!! Jeg har målt min båt i noe motstrøm og litt motvind, da gikk jeg 37 knop. Helt upåvirket vil jeg nok se 38 på GPS'en.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for trivelige svar, spennende lesning på linken din og skal melde meg inn i Windyklubben! Er det mulig å få til et motorbytte rundt 100 000? Synes ellers investeringen blir for stor iforhold til å kjøpe en med diesel.

 

 

Til den prisen så blir det en brukt motor med noen timer på baken og da har du vell egentlig to valg.

 

1) 6 sylindret motor på over 200 hk. Dette medfører ombygging av motorrom som Hydrox beskriver da de motoren som er aktuelle til rundt 100 høvdinger er for lange for ditt motorrom.. Dette er en stor jobb men er du litt nevenytting og har en plass å stå innendørs med båten så kan det være et greit vinter prosjekt.

 

4,2 D-tronic til 70.000,-, men desverre solgt

 

2) Sette inn en 4 sylindret motor, feks KAD32. Den vil nok gå rett inn i motorrommet ditt,......men som Hydrox påpeker så mister du mye av potensialet i Windy'en med så lite effekt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Kad32 vil nok være en grei motor å montere i båten, men den gir deg knapt 30 knop på full gæs. Jeg ser enkelte påstår at 23FC og W7800 går 36 knop med denne maskinen. Glem det, dette inkluderer minst 5 lyge/skryteknop. Kan være loggen i båten viser 35, men dette instrumentet er som oftest langt i fra til å stole på.

Monterer du for liten maskin blir båten din uinteressant på bruktmarkedet og du brenner inne med båten når den skal selges. Riktig motorvalg gjør båten din attraktiv og gjør den til en god invistering. Skroget du har i båten din tåler og liker fart, men den dype v-bunnen gjør den noe tungdrevet.

God i sjø = Noe tungdrevet

Lettdrevet = Veldig bra båt på flatt vann, typisk innsjøer som de kjører mye på i USA. Ren abortmaskin i norske fjorder.

Båten din trives best over 25 knop, ved 28 knop "løsner" den og skroget virker optimalt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg har selv en 23FC med en VP AD41. Her er motorromsskottet bygget om for å gi plass til motoren, ved at et stykke tilsvarende motorens bredde er trukket fremover, slik at det nå går frem til ca midt under aktersofaen. Er nok en relativt stor jobb, alt etter hvor nevenyttig man er, men fordelen er jo at store grønne motorer av noe eldre årgang får plass. Jeg antar at KAD42/43/300 er omtrent like lange som min AD41?

 

- Bjørn

Link to post
Share on other sites

Jeg har i sommer byttet fra OMC V8 til en VP KAD43 med DP-E drev. Det gamle drevet var ikke festet i hekken. Hekken hadde et stort hull med en gummi belg mellom drev og hekken. Det første jeg gjorde var å slipe ned den gamle glassfiberen ( på skrått over ca 10 cm) rundt hullet. Så freste jeg ned tre massen og laget en trapp og limte inn nye finer plater. Så la jeg på nye glassfiber lag over det hele til hekken var plan og helt tett. Fikk en motor installasjon guide (PDF fil) av VP forhandler i Fredrikstad. Det er viktig at hullet for det nye drevet kommer i riktig høyde. KAD43 er endel lengre enn en V8, så jeg måtte lage nye motor fester. Lånte en jigg som ble montert i drev bakplaten som viste meg høyde og bredde på motorfestet. Har tatt meg mye tid men er egentlig ikke vanskelig om man får litt teknisk bakking.

 

Prestanda ble bedre enn forventet. Har B4 propell som skal gi meg 32knop, fikk 33 (GPS knop )med litt for høyt turtall.

Dvs. jeg kan prøve med B5 som skal gi meg ca 34-35, men er fornøyd. Mars fart mellom 22-28 knop. Typisk 27 knop.

 

Det var lite (ingen) isolasjon i motor rommet. Har nå isolert med 3cm i gulv luker som har tatt vekk mye av lyden. Var mindre støy fra diesel motoren enn hva jeg hadde forventet selv uten isolasjonen. Brukte isolasjons plater fra Biltema (billige typen) limet sitter godt, veldig godt.

 

Båten er en Fjord Attache 24" som jeg antar nå veier ca 2.900kg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...