Jump to content

Kanalen i Moss og høyvann - nære på for BP medlem i dag


Bitteliten

Recommended Posts

Observerte en Viksund 340 med Baatplassen vimpel i dag på vei gjennom Kanalen i Moss. Selv kom jeg i bil på vei fra havna etter å sjekket høyvannets effekt på fortøyningene. For det er ganske bra høyvann i dag pga kraftig S vind.

 

Satt og lurte et lite øyeblikk på hvor mye klaring båten ville ha under brua, så lurte jeg på hvordan i alle dager jeg skulle få sagt i fra for å unngå at det var for lavt - men det var jo ikke stort jeg kunne gjøre der jeg satt. Jeg vet selv at vi ikke har mye klaring til VHF antenna vår når det er høyvann. Båten vår er ca 3,5 meter høy inkl radaren. Og med denne viksundet så det trangt ut. Det var et par spennende øyeblikk da jeg kjørte etter for å se hvordan det gikk, men både radar, lanterner og lyskastere så hele ut på toppen. :yesnod: Godt at det gikk bra - for det var mye dyrt på toppen av den båten :smiley:

 

Det er ganske mange som seiler denne leia nå om sommeren, og jeg har lært meg en måte å se hvor mye klaring det er under brua. Normalt skal det være ca 4,5 meters klaring under midten av brua her. Når det er høyvann er det naturligvis mindre klaring. Tipset er å se på bryggene i kanalen og se hvor langt vannet står opp på disse. Når vannet står opp på kledningen på bryggene - da er det minst 1/2 meter mindre klaring enn normalt under brua. I dag var nok seilingshøyden ca 10 cm mer enn en Viksund 340 med rardar på toppen.

360.hoyreside1.stor.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten - tipper det var MorMajor II med undertegnede du observerte. Det gikk bra, men med hårfin margin, skjønner jeg.....

 

Vet det er 4,5 meter høyde under midten av brua - og det gir normalt bra klaring. I dag subbet faktisk toppen av VHF-antenna i brospennet, og vi var dermed adskillig nærmere enn jeg satte pris på.

 

Kan ikke vurdere vannhøyden like sikkert som deg gjennom kanalen, men jeg merket at det var mer vann enn vanlig på grunn av den grove sjøen som sto inn fra syd. Trodde likevel at jeg hadde noe mer margin.

Noe som bekymret meg mer der og da var båten som plutselig la seg ut fra midten av kanalen. Den kjørte så sakte at jeg hadde problemer med styringsfarten i den sterke strømmen som var i dag. Og jeg visste jeg måtte treffe midt under brua.

 

Har merket meg din anvisning av mål for vannstanden. Heldigvis gikk det bra i dag. Vi kom oss godt hjem etter fire uker i båt.

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte det var dere. Jeg kjørte en tur rundt Tollboden for å se om alt var OK i tilfelle dere skulle trenge hjelp :smiley:

 

Jeg så at du plutselig måtte vri deg mot mossesida rett før brua og strømmen er sterk i kanalen når været står på som det gjorde i dag.

 

Den generelle regelen min er at om vannet står så høyt at den står over nedkant av kledningen på bryggene - da er det "lavt undre taket". Ville dele denne huskeregelen med alle her ettersom dette er en populær lei, og seilingshøyden er ikke så stor her ennå inntill vi får åpnet brua igjen :smiley:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å se hvor høyt vannet står opp på bryggekantene, kan en også se på steinkanten syd for broen på Jeløysiden. Står vannet godt oppover rullesteienene der, er det forholdsvis høy vannstand. Ser du steinkanten av kanalen, er det lavvann og da er det godt mål under brua.

Link to post
Share on other sites

Enig - men det er vel bare på S siden er det ikke?

Joda, det er riktig det. Men hvis en ser litt forbi kanalbrua på sydgående, så synes det godt en god stund før en skal under den.

Dette var bare en liten tilleggsopplysning, egentlig. Jeg personlig synes det er lettere å sjekke nettopp mot denne steinrøysa...

Kommer sikkert an på hva en er vant med fra før. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at GeirFrode til enhver tid har orkeserutsikten i havneområdet i Moss?

:nono: Nei du. Jeg bor nok på Jeløens Beste Vestkant, må vite. :lol: Og det er der vi har sol hele dagen. Og full kontroll på trafikken ut og inn Oslofjorden. Jeg pleier å stille klokka etter DFDS-båtene når de går mot København på kveldinga. De er på samme plass til samme klokkeslett hver dag. :cool::lol:

Link to post
Share on other sites

På høyvann må jeg sikte på mellomrommet mellom brospennene for ikke å subbe. Ved ekstremt høyvann bøyer VHFantennen seg i feste. Antennen er så stiv i seg selv at den ikke bøyer seg bakover.

 

Liker ikke tanken på å kjøpe høyere båt. Veien rundt Jeløya er både lang og kjedelig. Mossesundet er derimot et koslig avbrekk på turen sydover. Og med kjøttforretningen Ærtnes på kaia blir det alltid mye godt i kjøleskapet ved stopp i kanalen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Normalt skal det være ca 4,5 meters klaring under midten av brua her. Når det er høyvann er det naturligvis mindre klaring.

 

Friseilingshøyden under Mossebrua er vel oppgitt i forhold til 'høyeste astronomiske tidevann' (HAT) og ikke 'middelvann' (MV)?

 

broklaring2.jpg

 

(Ref: www.statkart.no/IPS/filestore/cd2003/std/symb_sjo/int1_1.pdf)

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Liker ikke tanken på å kjøpe høyere båt. Veien rundt Jeløya er både lang og kjedelig. Mossesundet er derimot et koslig avbrekk på turen sydover. Og med kjøttforretningen Ærtnes på kaia blir det alltid mye godt i kjøleskapet ved stopp i kanalen.

Astor, hva med et nytt iniativ med åpning av brua. Det går jo i Tønsberg - så hvorfor ikke i Moss. Jeg savner muligheten for å seile gjennom kanalen. Det har redusert besøksturer til Moss betraktelig, men Svenning har gitt litt opplysninger tidligere om hvilke muligheter vi har for tillegging en halv times tid. Husker ikke hvilke brygger det var lov å benytte på nordsiden.

Link to post
Share on other sites

Oppgitt friseilingshøyde under Mossebrua er vel oppgitt i forhold til 'høyeste astronomiske tidevann' (HAT) og ikke 'middelvann' (MV)?

 

Jeg turde lenge ikke kjøre gjennom kanalen. På vårparten sendte jeg en epost til havnekontoret i Moss. Da var svaret at høyden under brua er 4,5 meter under normalvann-nivå, altså ikke ved høyvann. Hadde vært greit å vite dette sikkert dersom det er vanlig å oppgi høyde ved høyvann slik referansediagrammet kan tyde på. I diagrammet ser det også ut som høyden ikke måles absolutt under midten, men litt nedpå buen?

 

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Astor, hva med et nytt iniativ med åpning av brua. Det går jo i Tønsberg - så hvorfor ikke i Moss.

Det initiativet er allerede tatt. Koster ca 10 millioner kroner å fikse det. har ikke vært noen store lokale protester, bortsett fra at kommunen ikke har pengene. Det er også snakk om å lage en større gjestehavn.

 

Husker ikke hvilke brygger det var lov å benytte på nordsiden.

Det er en kommunal gjestebrygge mot mølla også - litt N for der Svenning og båten hans bor. Det er en trapp ned i vannet her - og det er en lav flytebrygge ved siden av.

Vi rusla gjennom kanalen i dag - og det var fortsatt godt høyvann. Det var ca 20 cm fra antenna til broa hos meg i dag - så da er det vel ca 4 meters seilingshøyde her. Og det høyvannet som er nå er ikke HAT. Dette er ekstraordinært høyvann pga kraftig S vind i mange dager.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...