Jump to content

langstammet på båt som kan bruke kort


froesak

Recommended Posts

Hei, du sier ikke noe om hvor stor båten og motoren er, men jeg har erfaring fra at forskjellen kan være stor (15 fots båt med 35 hk).

 

Jeg løftet motoren max (så høyt det gikk, men boltet godt fast). Fikk en del knop ekstra, og ikke minst mye lettere planing.

 

10 cm. er ganske mye, det virker som båten din er laget for noe midt i mellom kort og lang stamme.

 

Dersom du gjør noe, og det virker, sjekk at du fortsatt har rett propell. Den kan fort bli for lett dersom båten blir vesentlig lettere å drive og kommer lettere i plan. Det taper du fart på og motoren slites unødig (om du ikke har turteller, be forhandler hjelpe deg).

Link to post
Share on other sites

I 6 knop så tror jeg ikke du vil merke så stor forskjell. Går det ikke å heve motoren litt med aluplate + en trekloss da...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har håp om å få båten i plan (og det kan virke vel optimistisk med den motor/båt-kombinasjonen), og farten er lav, tviler jeg på om heving av motoren vil bety noe særlig.

 

Hev den så langt det går uten å gjøre noe med akterspeilet (ca. 5 cm. tipper jeg). Dersom det virker, kan du jo bygge på akterspeilet for å få enda mer effekt.

 

Uansett: Synes farten virker litt lav ift. motorstyrke, selv som deplasements-/halvplaner. Har villet sjekket turtallet du får, for å sjekke at propellen ikke er helt feil.

 

Alt dette med forbehold for at båten din (som jeg ikke kjenner) er helt spesielt lett (første avsnitt) eller tung (siste avsnitt).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...