emmis Startet 8.Januar.2004 Del på Facebook Startet 8.Januar.2004 jeg har en batteribank på 440ah og en 3steps 20ah mascoth lader,alle batteriene ble ettersett og fulladet ved vinterkonserveringen.Vil det være lurt å sette på laderen og la batteriene få en ny opplading nå?Eller kan de hvile frem til våren?Batteriene står i båten med alle poler frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 jeg har en batteribank på 440ah og en 3steps 20ah mascoth lader,alle batteriene ble ettersett og fulladet ved vinterkonserveringen.Vil det være lurt å sette på laderen og la batteriene få en ny opplading nå?Eller kan de hvile frem til våren?Batteriene står i båten med alle poler frakoblet. Mål syrevekten på cellene. Denne bør være 1,28. Om den er det kan du trygt la batteriene stå til våren. Ligger syrevekten lavere enn 1,26, ville jeg ladet til syrevekten kommer opp til 1,28 Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
SveinHa Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Paul fra Ladac's råd er: Lad batteriene fullt opp om høsten, koble fra begge polene og la batteriene stå i båten. Eller enda bedre (om du orker og får lov av overformynderiet ), sett batteriene i fryseboksen til våren. Det kan også være lurt å rengjøre batteriet utvendig for å unngå krypestrømmer mellom polene (som s a k t e vil utlade batteriet). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lotus Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, med samme type lader. Jeg har imidlertid ikke giddet å koble av på polene, men bruker hovedbryterene. Tok en topping til jul. (av 375Ah) Liten vits var mitt inntrykk. Banken hadde i utgangspunktet 12,68V. Laderen gikk over til timer-mode bare etter 15 minutter. (voltmeteret viste ca 14,8V ved +2 grader) Vanligvis holder den så konstant spenning i 4 timer før den går over til vedlikehold. Etter 2 timer fant jeg ut at nok var nok og slo av laderen. Kommer ikke til å toppe de igjen før sjøsetting. Topp opp hvis du vil. Lar du være, er det ingen krise. Du kan jo måle polspenningen i forkant. Er den lavere enn ca 12,6V kan du jo fylle på en dæsj strøm. De som har lukkede bly-syre batterier trenger ikke bekymre seg for selvutlading i det hele tatt. Optima f.eks. kan stå 2 år i strekk uten lading. Står de kaldt, halveres også selvutladingen generelt. Husker ikke helt, men tror den halverer seg for hver 10 grad ned. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 En ting til hvis du er veldig pirkete når du sjekker batteriets ladetilstand. Ved 0 grader (syretemperatur), trekker du fra 0,02 på syremåleren alternativt legger til 0,2V på voltmeteravlesningen. At ikke ting endrer seg med temperatur er en sannhet med modifikasjoner. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Hos meg står 3-trinns laderen koplet til 220 volts anlegget på hele vinteren. Båten står på land. Batteriene overlates da helt til automatikken. Antar at dette ikke er en ulempe for batteriene. Laderen har egen krets til både start- og forbruksbank (hhv 230 og 390ah)| Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
GeirFrode Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Jeg lar også batteriene stå i båten om vinteren. Har gjort det i mange år. Kobler aldri fra batteripolene, bare slår av hovedbryter. Pleier å sette på laderen en hel helg 2-3 ganger i løpet av opplagstiden. Siden lar jeg alltid laderen stå på under vårpussen, da er batteriene alltid klare til bruk når båten blir sjøsatt. Ser at batteriene tar litt lading når jeg kobler til strømmen på vinteren, så det er sikkert bra å la de få litt lading. Jeg har pulslader, og det er ikke mye utslag på den, men litt er det. Eneste problemet er vel kanskje at batteriene tar til seg lite lading når det er kaldt, derfor lar jeg laderen stå på en stund når jeg først kobler til. Later til at det er mange måter å gjøre dette på, og det ser ut til at de fleste ikke får problemer heller. Det viktigste er vel at batteriene er helt fulladet når båten går i opplag, samt at de står lagret kaldt. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 8.Januar.2004 Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Bruker også 3 trinns laddere. Ladder helt opp når eg setter påland om høsten. Kobler fra batteripolene og lar det stå hele vinteren. Når eg tar vårpussen kobler eg til batteriladderene/batteripolene og ladder oppigjenn. Dette har funket bra i mange år hos meg. Steinar. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 8.Januar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2004 Var ombord å målte syrevekt1,275 spenning 12,69v på alle forbrbatt og 1,28syrev 12,7vstartbatt -3grd :flag:så hvil i fred batterier. Takker for seriøse svar.(Det er noe av det som er så fint på baatplassen.no i motsetning til et annet forum. ) Har førøvrig levert kalesja til rens og impregnering hos meyer i stokke i dag, prisen hos meyer er 850- for rens -ettersyn av sømmer og glidelåser og impregnering kalesja er 4år. Så nå må vinteren gå fort er lei den allerede. : Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.