Jump to content

Kjøleboks virker ikke


roesok

Recommended Posts

Har en kjøleboks med mulighet for både 12 V og 220 V. Har hatt denne i bilen og det fungere utmerket, men når jeg skulle prøve i båten så virker den ikke. Koblet via 12 v. sigarettennerkontakt men det ble bare noe rasling og så vidt vifta gikk rundt før det stoppet helt. På kjøleboksen står det 40-56 W. Spørsmålet er da: Hva er galt?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Mener du for tynne ledningen til 12 v. kontakten i båten, eller fra boks til 12 v. uttak? Virker jo med samme ledning i bilen. Og det er ingen sikring som gikk idag, greier bare ikke å dra rundt viften.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har sjekket spenningen i 12v. kontakten i båten og den er OK. Har også koblet mobilen for lading til 12v. uttaket og det fungerer. Hadde trodd at enten så fungerer dette som det skal eller så er det helt dødt. Det som er snålt er at viften i kjøleboksen så vidt går rundt før den stopper.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

De sparer vel der de kan de også som alle andre. Legg opp tykkere ledninger fram til 12V uttak så slipper du spenningstap på veien.

Jeg har ingen erfaring med Skibsplast,men jeg skulle tro at det er noen meter kabel fra batteri, eventuell fordelingsboks og fram til 12V uttak. Det er en uting med for tynne kabler men dessverre altfor vanlig nå for tiden.

Link to post
Share on other sites

På min boks er det en liten bryter med valg "cold" eller "hot". Går ut fra at den da snur strømmen, men tror ikke problemet ligger her. Har ikke sjekket nøyaktig spenning på 12v kontakten i båten, men ved lav spenning vil da viften bare så vidt dra rundt?

 

Uansett har jeg sett på en del tidligere tråder at slike kjølebokser trekker uforholdsmessig mye strøm, så for en weekendtur er det kanskje bedre med en vanlig kjøleboks og f. eks. legge i en frossen 1,5 l. flaske med vann. Tror det kan være en bra kjøleboks for et par dager.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

På min boks er det en liten bryter med valg "cold" eller "hot". Går ut fra at den da snur strømmen, men tror ikke problemet ligger her. Har ikke sjekket nøyaktig spenning på 12v kontakten i båten, men ved lav spenning vil da viften bare så vidt dra rundt?

 

Uansett har jeg sett på en del tidligere tråder at slike kjølebokser trekker uforholdsmessig mye strøm, så for en weekendtur er det kanskje bedre med en vanlig kjøleboks og f. eks. legge i en frossen 1,5 l. flaske med vann. Tror det kan være en bra kjøleboks for et par dager.

Hvis du skal måle spenningen i kontakten på båten må det gjøres når kjøleboksen er koblet til. Hvis du gjør det når den ikke er koblet til vil du måle normal spenning selv om det er feil på tilkoblingen/for dårlig ledningstversnitt. Kjøleboksen er utstyrt med vifte som er drevet av en motor som vil endre turtall etter tilført spenning.

 

Det er korrekt at slike kjølebokser trekker mye strøm. De gir også dårlig kjøling i forhold til hva de trekker av strøm. Skal du ha kjøleboks som gir god kjøling uten å tømme batteriene på kort tid bør du anskaffe en av disse:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2118...upkey=002007001

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2118...upkey=002007001

Disse fungerer etter samme prinsipp som kjøleskap, men prisen blir også deretter.

Link to post
Share on other sites

men ved lav spenning vil da viften bare så vidt dra rundt?

Ja, det vil den.

 

Uansett har jeg sett på en del tidligere tråder at slike kjølebokser trekker uforholdsmessig mye strøm, så for en weekendtur er det kanskje bedre med en vanlig kjøleboks og f. eks. legge i en frossen 1,5 l. flaske med vann. Tror det kan være en bra kjøleboks for et par dager.

Mest effektive er antakelig å bygge deg en god gammeldags isboks - dvs et isolert og drenert rom som du fyller med is du kjøper på et fiskemottak. Vi reiste på 3 uker båttur med dette i mange, mange år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...