Harald- Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Noen som vet om AP-9 kan motta HDT fra et GPS kompass? Ble anbefalt av dorhandler å montere inn en omformer fra HDT til Sin/cos, men synes det er pussig siden piloten kan ta imot sin/cos, for så å sende ut HDT.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 (edited) Det spørs hvilken versjon du har på piloten din, min bruker HDT men jeg har siste versjonen, faktisk enda nyere Har du byttet ut kompasset ditt? Edited July 28, 2007 by Frøken Fryd (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Posted July 28, 2007 Author Share Posted July 28, 2007 Det spørs hvilken versjon du har på piloten din, min bruker HDT men jeg har siste versjonen, faktisk enda nyere Har du byttet ut kompasset ditt? Dersom jeg ikke husker helt feil er softwaren V 1.37 (er ikke helt sikker på versjonsnr.) Fikk beskjed av forhandler at dette er en av de nyeste versjonene. Piltoten er en Mark 2 Forsøkte å sette kompasset på taket, ble bedre, men ikke godt nok. Kjøpte derfor et GPS kompass av Pronav. Denne sender ut HDT. Ville da prøve å ta HDT signal inn på pilot og ut igjenn til plotter slik at jeg kan korrigere ofset på pilot og få tilsvarende resulatat på plotter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 (edited) Jeg har desverre ikke manualen på MK2, kun MK3 og den leser HDT. Bla i manualen til mk2 og se om det står noe omtalt der. Mener jeg har en papirutgave av MK2 på jobben men det blir noen uker til... Du kan ikke korrigere seriedata i piloten. HDT er jo allerede korrigert for magnetisk avvik, du kan sikkert sette det manuellt i gps kompasset dit også. Har du en LR40 repeater kan du kansje bruke denne som omformer. Lenge siden jeg har sett dere i vågen forresten. Edited July 29, 2007 by Frøken Fryd (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Hei Har sjekket softwaren, denne heter V1R7. Får ta en sjekk om jeg får inn noe etter jeg har montert kompasset. Låg i vågen for tre uker siden, da hadde vi en periode med charter, tror ikke det blir så mye mer i år. Dårlig vær.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Sjekket med Smrad i dag, må ha eb versjon som heter V1R4 for å kunne motta HDM. Blir nok å sette inn konverter fra HDT til sinn/cos Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Men du har jo nyere versjon har du ikke det da?! Burde funke det da. Er du sikker på at det er mkII? Det står i displayet når du slår på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Jepps, det er en MK-2. Ringte Simrad, og de var sikker i sin sak at jeg måtte ha V1R4 og ikke V1R7 for å lese HDT. Nå har jeg koblet opp en omformer som lager signalet om til SIN/COS. Testet i dag, og dette fungerer. Da er det eneste som gjenstår å få lagt inn en kommando til kompasset slik at jeg kan justere offset. Har allerede laget et emne på dette, men du vet kanskje hvordan jeg skal sende en komando på hyperterminal? Har en liste med masse setninger du kan sende for konfigurering deriblant kan jeg legge inn offset. Greitt å slippe å springe på "Monkey Island" for justering. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Da er du jo nesten i mål da, blir spennede å se om du får rett kjølvann nå. (svarte i den andre tråden jeg) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Harald- Posted September 8, 2007 Author Share Posted September 8, 2007 Joda kjølevannet er noenlunde rett det nå. Fikk ikke til å sende komando i hyperlink for å korrigere, men det er like greitt å ta seg en tur på Monkey Island. Dette skal jo normalt sett bare gjøres en gang.... Neste på ønskelisten er en GEM radar med AIS og Arpa, da skulle det holde for en stund.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts