Blue_Dragon Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Å finne "beste" kartprogram til PC er jammen ikke lett. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 (redigert) Flere trekker fram lysdemping, men ingen nevner de mildt sagt elendige dagslysegenskapene på pc, forutsatt at du ikke har lukket båt og kan trekke for gardinene. Jeg har plotter og benytter av og til ekstra pc for AIS (kartprogram + AIS-funksjon). Men selv min nyeste PC, en IBM Lenovo T60 er fullstendig ubrukelig (les: uleselig) i sollys. Det er mange som øyner et bruksområde og et nytt liv for "gammel-pc`en" i båten. Flere enn meg har sikkert oppdaget at skjermen praktisk talt blir sort i daglys forutsatt at ikke du kjøper spesialskjermer, men til hvilken pris? Er det kommet løsninger på dette nå til en realistisk pris? Hvis ikke, er etter min mening bærbar pc fremdeles ubrukelig som navigasjonsverktøy i båt. Redigert 8.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Har prøvd både Maxsea og Nobeltec, begge må nok regnes som noe av de beste. Fordelen med Maxsea er bla støtte for både Cmap og BSB karter. Nobeltec VNS og Admiral bruker Passport karter. (Nobeltec eies av Jeppsen som igjen eies av Boeing, noe som forøvrig også nå er tilfelle med CMAP) Merk bla at Simrad sin high end løsning, Glassbridge, bruker Nobeltec Admiral i bunn. Hvis man sammeligner kostnadene for Simrad Glassbridge med Nobeltec Admiral og en PC, kommer Nobeltec Admiral mye gunstigere ut. Min konklusjon er at jeg holder en finger på Nobeltec Admiral. Lykke til! Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Spinner Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Flere trekker fram lysdemping, men ingen nevner de mildt sagt elendige dagslysegenskapene på pc,forutsatt at du ikke har lukket båt og kan trekke for gardinene. Det er nok like stor forskjell på PC'er som det er på båter. Jeg bruker en helt ny Dell 620 WXGA bærbar PC og har overhodet INGEN problemer med å lese skjermen i direkte sollys. Tror nok du må få igjen pengene dine for IBM'en og sjekke flere leverandører før du kommer med slike påstander. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
TideRace Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Det er nok like stor forskjell på PC'er som det er på båter. Jeg bruker en helt ny Dell 620 WXGA bærbar PC og har overhodet INGEN problemer med å lese skjermen i direkte sollys. Tror nok du må få igjen pengene dine for IBM'en og sjekke flere leverandører før du kommer med slike påstander. Poenget mitt er at man tenker gjennom problemstillingen. Flere av mine bekjente har lagt endel tusen kroner i kartprogrammer og kartverk, for så å ende opp med løsninger som i beste fall har fungert i dårlig lys og skumring. Samtlige som har FB eller åpne båter har i dag gått over til plottere. Å bruke "gammel-pc`en" er nesten alltid en ubrukelig løsning, men det er ofte den som blir tiltenkt oppgaven i båten. Jeg disponerer også en ny Dell , uten at jeg kan si at den er noe bedre enn IBM`en. Uansett type pc innenfor kostnadsrammen som de fleste bruker vil en dagslysplotter være bedre, men også dessverre dyrere. Det viktigste er at man kjenner til og vurderer denne begrensingen ut fra hva slags båt man har (åpen/ lukket) og investerer i et kartprogram som kostnadsmessig står i forhold til de egenskapene man får igjen. Ender man opp med en "kveldsplotter", bør man ikke legge for mye i løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Ja lyssterk skjerm er en forutsetning hvis PC programvare kun skal brukes. Det blir vel ofte slik at en bærbar PC brukes i tillegg til kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Flere trekker fram lysdemping, men ingen nevner de mildt sagt elendige dagslysegenskapene på pc,Godt poeng. Er på utkikk etter en GOD dags- og sollysskjerm og har enda ikke funnet noe brukende som koster mindre enn en brutto månedslønn Noen som har prøvd Geonav 15 Sunshine i praksis? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg har en Dell 610 pc og er ikke videre imponert over direkte sollys, men den er lesbar i allefall..... frågan er om en kartplotter er mere lesbar i direkte sollys enn pc'en.... Det å år bruke en delvis "utrangert" pc med noe år på baken i direkte sollys er nok like vellykket i alle tilfeller, der er jeg i allefall enig.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Blue_Dragon Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Ja, det er stor forskjell i forhold til en kartplotter med dagslysskjerm. F.eks Simrad SunView. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg har en Dell 610 pc og er ikke videre imponert over direkte sollys, men den er lesbar i allefall.....Jeg har en Dell D810 med den beste skjermen som da var å få (1900x1200) og lesbar i sollys??? Joda den er vel for så vidt det men det mangler mye på at den er god. Låner for tiden en Panasonic Toughbook CF-08 trådløs vanntett touchskjerm og den er betydelig mye bedre men ikke god nok til at jeg betaler 16000 + MVA for den. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hansi Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Bruker C-Map og Maxsea. Er koblet opp mot en Furuno gps. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Ser ikke at noen har nevnt OziExplorer ennå. Jeg er veldig fornøyd med det. Har mange funksjoner og er så og si gratis i fullversjonen. Demoversjonen er helt gratis. OE bruker rasterkart av ulike formater og du kan også lage kart selv. BSB kart kan brukes direkte. Programmet er utviklet av Des Newman i Australia og han har nå mange utviklere som jobber sammen med ham om en stor oppdatering av programmet. Funksjoner som da vil komme inn er kurs opp-destinasjon opp-nord opp, AIS støtte, trinnløs zoom, Uendelig antall waypunkter, ruter og spor og sømløse kart. Programmet er meget stabilt og er et "ekte" windows program. Det har ellers funksjoner som autopilotstyring og nattlys samt ulike nivåer av lysdimming og mulighet for å lage egne symboler ankeralarm samt opplasting/nedlasting av waypoints/ruter fra alle de kjente GPS'ene. En innebygget GPS simulator er også veldig kjekk for "tørrtrening" og skrivebords seilas på mørke vinterkvelder OZI Webside Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
roaldbj Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg har i sommer seilt mye i sterkt sollys. Jeg har bl.a. en Dell 820 om bord som var umulig å lese. Raymarines E-skjermer fungerte imildertid bra under alle forhold. Men, i godt dagslys er vel ikke skjermen så viktig, da klarer man seg vel svært godt med papirkart? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Men, i godt dagslys er vel ikke skjermen så viktig, da klarer man seg vel svært godt med papirkart?For min egen del vil jeg si at med marsjfart på 20+ knop er jeg svært avhengig av plotteren. Da kreves full konsentrasjon på styring og utkikk og kun kaste raske blikk på plotteren for å dobbeltsjekke posisjonen. Nå som jeg seiler er forholdene helt anderledes, klarer meg godt uten plotter og sitter med papirkart lett tilgjengelig. Plotteren er veldig grei i ukjent og urent farvann og føler en ekstra trygghet i å ha den ombord men papirkart er nå det viktigste hjelpemiddelet (= det som brukes i største delen av tiden). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Erenig i at papirkartene fungerer utmerket ved seilas, har riktignok en pc stående på kartbordet som rusler og går, som jegh gjerne dobbeltsjekker mot.. Paprikart og utsikt er det som ellers gjør nytta si, men ny plotter det er sikkert... i løpet av vinteren Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Med den diskusjonen vi bl.a. har hatt i sommer om Pipeskjær https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=31917 , kommer forøvrig snart med bilder av øya. er min seilingsregel å bruke papirkartet. Jeg har flere steder i sommer seilt ganske avvikende i forhold til kartplotteren. Ved innseilinga til Grebbestad kjørte jeg gjennom moloen iht kartplotteren. Når dette er sagt, er jeg enig i at kartplotteren er en "gave" til båtfolk, men jeg er lett bekymret for den holdningen jeg hører blant enkelte seilende som synes å uttrykke at kartplotteren viser "virkeligheten". Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 Hvilke kartprogram kan en egentlig bruke til Navionics kart? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.August.2007 Del på Facebook Svart 9.August.2007 På denne siden http://www.navionics.com/New_Website/ViewPage.asp?PageID=24 finner du noen produsenter av software som benytter Navionics. Selv har jeg benyttet NavPlanner, PcPlotter og Raytech 6.0. Jeg har endt opp med Raytech, først og fremst fordi dette er integrert med navigasjonssystemet ombord slik at jeg kan benytte PCen som en fullverdig navigasjonsenhet (kart, radar, dybde, planlegging o.a.). Imidlertid savner jeg enkeltheten ved C-maps PcPlanner som jeg ble veldig glad i. Men det var den tiden jeg brukte C-map. Raytech kan også benytte rasterkart, men det kan sikkert mange andre kartprogrammer benytte. Jeg synes at en avfordelene med kartprogrammene er at man kan planlegge seilasen via PC. Det er atskillig raskere og enklere å lage ruter med PC i forhold til de tradisjonelle kartplotterne. En ulempe med Raytech er at programmet har en begrensning på 50 veipunkter per rute. Forøvrig synes jeg brukerterskelen er ganske høy for å ha nytte av alle mulighetene som ligger i Raytech. Kanskje det sier mer om meg enn om programmet, men jeg har brukt endel timer på å styre adresssene til nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 Ok, da var forvirrelsen total. Skal endre litt på spørsmålet. Jeg har en 15 fots båt som i hovedsak brukes når det er fint vær ute. Båten står på henger og blir satt ut diverse plasser ut fra hvor jeg skal fiske. Jeg fisker en god del og ønsker derfor å kunne merke av hvor det er bra og fiske, slik at jeg kan komme tilbake dit neste gang. Også fint om kartene og programet ikke er for avansert, det har jeg ikke bruk for, men kart bør være så detaljerte at det er mulig å følge dem når jeg dorger etter sjøørret. Har null peiling på kart bare så det er sakt. Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
roaldbj Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Til dorging med åpen båt og i Troms-området, vil jeg utvilsomt anbefale en mindre kartplotter og C-map kart, eventuelt Garmins Bluechart. Det finnes flere ganske enkle typer. En telefon til Seatronic i Moss, eller gjennomgang av katalogen deres, vil utvilsomt gi deg endel synspunkter. Anbefaler gjerne Seatronic fordi de følger opp sine produkter i tilfelle funksjonsfeil, se http://www.seatronic.no/ . Det kan være lurt å vurdere om du i tillegg ønsker dybdemåler/ekkolodd for å se hvor fisken "står". I så fall har Humminbird flere gode typer. Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 10.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2007 (redigert) Takk skal se på det, men den skal ikke brukes i troms området lengre, starter turen til Sandefjord i morgen. (Skal dra den ned med bil.) Problemet med en liten kartplotter er at den har veldig liten skjerm, vil ha minimum 10" skjerm. (og de koster mye) 10 000 er max jeg skal bruke. Redigert 10.August.2007 av kvast (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
TideRace Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 (redigert) Hvis du skal til Sandefjord, så stikk innom Wærners Båtbu og se hva han har på lager. Jeg støtter Roald`s forslag til system for deg 100%, og du vil nok fort oppdage at selv en mindre plotter antagelig vil ha store fordeler for deg fremfor en pc-løsning ut fra ditt behov, tiltross for noe mindre skjerm. Pc vil alltid ha begrensinger i en båt og fungerer etter min mening først og fremst i større båter med lukket styreposisjon. Før du går til innkjøp av noe som helst, så ta i alle fall med deg pc`en ut på verandaen på dagtid når sola skinner og vend den slik at du har sola inn rett på skjermen. Logg deg så inn på baatplassen.no og sjekk hvor lesbart skjermbildet er i solskinnet. Dersom skjermen er vanskelig å lese allerede nå, bør du vurdere om et pc-basert kartsystem er optimalt for deg. I båten, med varierende avstand til skjermen, urolig sjø, du vil sikkert legge pc`en på gulvet i båten for at den ikke skal dette ned osv, vil lesbarheten sannsynligvis bli betraktelig dårligere. Etter min mening blir ditt regnestykke omtrent slik: Åpen båt + Laptop = Russisk rulett Jeg har ødelagt 2 bærbare pc`er i båt, så jeg snakker av dyrkjøpt erfaring. Den ene falt ned og den andre ble ødelagt av vann. Dette var i "gamlebåten", en 31-foter med godt skjermet styreposisjon bak en stor vindskjerm. Uansett valg, lykke til med både kartsystem og fisketuren! Redigert 10.August.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 10.August.2007 Del på Facebook Svart 10.August.2007 Jeg gidder ikke trekke med meg PC rundt i min nåværende båt, og langt mindre i en åpen båt... Jeg bruker en liten Garmin Quest sjøl, det holder lenge. Selvfølgelig har jeg fått enkelte "Kongen av Campingplassen"-kommentarer om at jeg nøyer meg med lite, men svarer alltid at det greier seg fordi man ser så godt mens man er ung. Da blir det som regel stille. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
roaldbj Svart 12.August.2007 Del på Facebook Svart 12.August.2007 Jeg tror at det er viktig å stille seg spørsmålet om hva man egentlig ønsker seg med en kartplotter. Eksempelvis bruker jeg en svært liten GPS når jeg går i fjellet (multetur) og ønsker å markere hvor jeg finner multer. Dersom behovet utelukkende er å vite hvor man befinner seg på sjøen, er en liten skjerm helt utmerket. Jeg har brukt mange størrelser på skjermer opp gjennom årene, og mitt råd er å kjøpe skjerm i forhold til bruksbehovet. Dersom man ferdes i delvis kjente områder er en liten skjerm helt grei. Dersom man ønsker et multifunksjonssystem med radar, må man desverre ha noe større skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Tiki Support Svart 20.August.2007 Del på Facebook Svart 20.August.2007 TIKI kan ikke bruke tastaturet til hurtigtaster (piltaster og + og - for zooming), du bruker kun F-taster. TIKI har faktisk massevis av hurtigtaster med SHIFT + tast og CTRL + tast i tillegg til pil-taster og F-taster Se Hjelp-menyen - eller trykk F2 og F3 så får du en komplett oversikt over hurtigtastene. TIKI Support Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.