Jump to content

Gangtimer pr år?

infra 727

Recommended Posts

HEI ALLE SAMMEN! jeg har alltid hørt at "normal" gangtid på en fritidsbåt er ca 100t pr sesong (år), jeg har nylig installert ny motor, og hatt ferie med kun solskinn!, nå er motor gått 110t, det er 7 uker siden jeg tok "nystasen i bruk"! er jeg ekstremt aktiv i båt, eller er andre kun late,eller opptatte? :crazy:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig GANGTIMER PR ÅR?.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Hva som er normalt kommer vel ann på hvilket bruk og hvor vi bor i landet, som avgjør. En som har båten på land halve året, har nok en del færre timer enn en som har båten i sitt rette element og benytter denne også vinterstid.

Selv har jeg ett snitt på drøye 200 timer pr år og da er nok ikke jeg den som nytter båten noe særlig i vinterhalvåret. De siste åra har ferien stått for halvparten av disse timene, på drøye 3 uker.

For de som er interessert i loggføring og statistikk, så kan det være greit å tenke på at det er mange måter å måle aktivitet på. Noen alternativer:

-Motortimer

-Nautiske mil

-Antall overnattinger

-Antall dager man har vært i båten (på sjøen uten fortøyninger da vel å merke...)

Slike tall er kanskje ikke så spennende for alle, men for oss systematikere så er det alltid litt artig å vite slikt - derfor føres det logg!

Uansett: 110 timer på 7 uker er mye kjøring med båt. Det kan likevel hende jeg slår deg på antall dager i båten - hvem vet :crazy:

Med gammle båten så lå jeg på mellom 5-600 timer i året . Men så langt iår med nybåten er det endel mindre , men har passert 200timer og rundt 170 overnattinger trur jeg. Men kan skjekke loggen ,der står det meste . Nå er jeg ombord stort sett fra tidlig om mårran til utpå kvelden .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Som det er skrevet er jo dette veldig avhengig at bruksmønsteret.

2006 sesongen logget hadde vi 55 timer og brukte båten "hele tiden" etter vårt syn.

Dvs; vi bor få min. fra båtplass og har trenger ikke mer enn 5 minutter til gode badesteder.

Vi bruker båten nesten hver dag etter jobb hvis det er sol, så i år er vel timetelleren rustet fast.. :nonod:

Denne sesongen tror jeg blir logget: Sandefjord - horten - sandefjord i starten av juni Og Sandejord- Risør- Sandeford nå til helgen. Utover det er det kun noen få forsøk mellom regnbygene.

Men jeg vet om folk som bruker å bo i båten nesten hele sommeren som ikke har mer enn 5 timer gangtid. De ankrer opp på Svenner og slipper førtøyningne kun en gang på 4 uker, og det er kun for å dra hjemmom en helg for å ta det nødvendige i huset.

og andre kjører rundt men vannski/tube rundt båtplassen hele sommeren og har 100vis av timer ( og sikker 1000 vis av liter fuel) forbrukt...

Det egentlige spørsmåler er vel om man syntes man får brukt båten nok? Det ville jo vært trist hvis man kjøper en båt som man irriterer seg over når eventuellt lån blir trekt..?

Så denne sommeren avskriver jeg for min del og bare gledermeg til neste sommer :cool:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

For de som er interessert i loggføring og statistikk ...

Og det er jeg så absolutt :yesnod:

Her er litt mere info fra årets sesong (ingen vinterbruk):

Vi har vært 15 døgn på tur (borte fra båtplassen) - (9 døgn på tilsvarende tid i 2006)

Vi har hatt 15 overnattinger - (4 overnattinger på tilsvarende tid i 2006)

Så en brukerundersøkelse for noen få år siden og der ble det hevdet at i snitt hadde norske småbåter 25 gangtimer på motor i året. Mao er din bruk så langt mer enn 4 ganger mer enn snittbrukeren går med motor i løpet av et helt år.

Selv har jeg ca 40 timer til nå men så har jeg ikke begynt ferien enda, venter fremdeles på August og fint vær før båtferien begynner :yesnod:

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

For oss er båtlivet blitt en ren helgutflukt hvor avstand til målet er relativt kort. Vi begynner tidlig og tar sent opp. I vinter blir det helårsbruk. Har de siste årene ligget på drøye 200 motortimer, noe som er noe over gjennomsnittet. I år blir det vel rundt 300 timer.

Lagt til: Vi ligger på rundt 70 overnattinger pr. år. I år som vi har hatt hele 2 1/2 ukers ferie vil vi vel havna på et sted mellom 80-100 overnattinger.

Edited by Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Finnes en del tråder med poll osv. på temaet fra tidligere år, men tror nok at om du regner hele båtflåten med stort og smått er gjennomsnittsbruk langt under 100 timer. Dette stemmer nok bedre overens med overnattingsbåter over 25 fot.

Vi bruker båten fra 80 - 100 timer pr. sesong og har fra 60-80 døgn i båten. I år har vi har omtrent samme bruk som tidligere, på tross av det dårlige været.

Måtte bare finne frem litt statistikk nå :yesnod:

Med sjøsetting 11/4 har vi rukket:

-103 motortimer

-1080 NM

-34 overnattinger

-57 dager i båten (på tur)

Jeg tror nok ikke snittet blant båtplassenmedlemmene er som snittet ellers blant båtfolk....

Har hatt min tresfjord 26 siden 2000 og har den enda , på den tiden har jeg brukt den ca 900 gangtimer dvs snitt ca: 150 timer pr.år ,

men labert i år pga my drittvær her i sør blåser så det er ikke trivelig å være ute . :headbang:

Edited by LALUNA (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Gjennomsnittet vil jeg tro ligger på ca 50 timer, eller noe høyere. Med raskere båter så blir det mindre timer for og komme seg frem.

Snakket med en som fikk seg ny Nor Star 290 nå i vår og han passerte nettopp 200 timer!

men har passert 200timer og rundt 170 overnattinger trur jeg.

Kommafeil her et sted Runo? Med 170 overnattinger så langt har du overnattet i båten hver ensete natt fra tidlig Februar og ut Juli?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Antall timer avhenger nok mye av type båt og bruksmønster. en kan være mye i båt selv om timetallet ikker det helt store. om sommeren er fin og en ligger mye på skjæra.

Nidelv 750 i 5 sesonger, snitt mellom 55 og 60 timer.

Windy 32 i 3 sesonger, mellom 110 og 130 timer og 1.100 - 1.250 nm, se statistikk

Windy 37 i 3 sesonger, 106t og 1.110t første året (fra 25.06), se statistikk, drøyt 100t i 2005 og 2006.

Aquador - litt over 40t hittil i 2007, i praksis er det 2,5 helg samt 3 uker nå hittil i sommer.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Kommafeil her et sted Runo? Med 170 overnattinger så langt har du overnattet i båten hver ensete natt fra tidlig Februar og ut Juli?

Ikke bare kommafeil , har runda 200 på motor og ca 50 overnattinger så langt med ferien .170 var sikkert oppi hue om noe helt anna greier .Du veit jo at jeg begynner å bli gammal og rørete :wink:

Tine III

jeg begynte nå å lure på om dere ikke har det helt bra hjemme!!!!! :crazy:

Men det er jo bare å sørge for at "hun hjemme" også trives ombord, så kommer båtgledene - og timene - av seg selv :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Men det er jo bare å sørge for at "hun hjemme" også trives ombord, så kommer båtgledene - og timene - av seg selv :wink::wink:

:yesnod:

Tine III

Fik "ny" Saga 27 AC sidste år, båden ligger i vandet hele året og det første år sejlede vi præcis 100 timer.

Med "sommeren" i år har vi nået 22 timer, ingen overnatninger og kun været ude af fjorden en enkelt gang.

:nonod: