Jump to content

Veiledende priser på innenbordsmotorer


MB Keila

Recommended Posts

Jeg sitter og vurderer et motorbytte. Det virker som det ikke finnes noen som offentliggjør priser på innenbordsmotorer i Norge.

Jeg har prøvd å google på forskjellige motortyper og begrenset til norske sider, men det ser dårlig ut.

Må man ringe til hver forhandler for å få priser?

 

Slik gjør de det i Sverige. og slik i Danmark.

 

Foreløpig tenker jeg Yanmar 4JH4-TBE. Har sett på Perkins Sabre M92B, men synes den er noe for tung.

Båten er Polar 29AC plastsnekke.

Link to post
Share on other sites

Du finner priser på endel av motorene her: http://www.boat.no/asp/brands/search.asp?type=2

 

Men hvor oppdaterte de egentlig er vet jeg ikke. Det florerer jo med kampanjer og messerabatter på motorer så om noen kjøper til veiledene pris er vel usikkert :seeya:

 

Men hva med denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=220&page=2

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for linken, bergen.

Det er ikke så veldig viktig om prisene ikke er helt oppdaterte. Det er bare så greit å se i hvilket prisleie de forskjellige motorene ligger i. De virkelige forhandlingene starter etter at jeg evt. har bestemt meg om jeg skal bytte og hvilken :smiley:

 

Den Steyr'en har jeg sett før, men vet ikke.

Link to post
Share on other sites

Sjekk http://www.outboardmarthin.no/ og be om et tilbud. Han pleier å ligge en god del under de andre aktørene. Mercruiser-motorene pleier å være en del rimeligere enn f.eks Volvo, Steyr, Yanmar etc.

OutboardMarthin er ikke det det var da Marthin sjøl levde. Pål som holder på der nå, driver stort sett med byttemetoden. Bytt motor hvert 10 år så funker det slik det skal (du ser en del annonser på Finn.no hvor han selger de gamle motorene med feil som "mangler de siste 200 rpm" osv). Mannen mangler dessverre en det teknisk kompetanse og har vært svært nær ved å miste Mercruiser sertifiseringen sin fra MarinePower. Han har også montert nye motorer direkte feil med motorskade som følge.

Jeg har selv hatt dårlig erfaring med Outboardmarthin, og noen kunder av meg har hatt utfordringer mhp levering av reparerte/vinteroppbevarte påhengere til avtalt tid. Den værste var en vinteroppbevaring/konservering som var avtalt levert til påske. Den var klar et par dager før St hans.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått et greit tilbud på Yanmar 4JH4-HTE med hydraulisk gir. Den er på 107 hk.

Den er holdt av til fredag, så nå trenger jeg bare å si ja.

Jeg kan bruke aksling, eksosslange, gear/gass-kabler og kjølevannsopplegg (med liten modifikasjon mellom sjøvannsfilter og motor).

Alle forslag gitt her har vært seriøst til vurdering, og jeg takker for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...