Bonus Startet 29.Juli.2007 Del på Facebook Startet 29.Juli.2007 Jeg har i "sommer" målt drivstoff forbruket ved ulike turtall, og tenkte at resultatet kunne være interessant for flere. Nidelv 300 Sport, VP D6-350 (Full dieseltank, halv vanntank, 2 personer i båten) 1,45 liter / NM i 25 knop er vel ikke så galt. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 (redigert) Man bruker jo mer drivstoff pr nautisk mil når den planende båten ligger i plan enn når den ligger i 7 knop. Faktisk bruker man dobbelt så mye drivstoff pr nautisk mil i plan som i 7 knop. Ønsker man å kjøre i halvplan mellom 8 og 11 knop drekker motoren diesel i store mengder. Da bruker den dobbelt så mye pr nautisk mil som i plan og fire ganger mer enn i 7 knop. Av økonomihensyn bør denne båten aldri kjøres fortere enn 7 knop. Konklusjon: Planene båter bruker betydelig mer drivstoff i plan enn i rolig fart. Planende båter er en katastrofe i halvplan. Er det ikke også slik at planende båter er vanskelig å styre skikkelig i rolig fart også? Redigert 29.Juli.2007 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Meget illustrerende! Den viser med all tydelighet hvor mye suppe som trengs i "halvplaningsområdet". Hvordan har du målt dette? Har du det nye VP instrumentet med forbruk i turtelleren eller har du investert i interface boksen til Volvo for å få dataene inn på plotter? Jeg kunne tenke meg sånne tall selv også, men synes det er litt rått å bla opp mange tusenlapper bare for en liten interfaceboks som burde kostet 1-2 båtkroner... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Jeg har NMEA interface mellom motor og plotter, og har lest det ut på plotteren. Resultatene er lagt inn i et regneark og diagrammet er generert fra det. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Av økonomihensyn bør denne båten aldri kjøres fortere enn 7 knop. Av økonomihensyn burde vi aldri kjøpt båt Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Det er vel ikke helt overaskende at det koster en del mer pr nm når en kjører fort. Er det ikke også en kjent sak at deplasement skrog er det mest økonimiske når det gjelder liter pr. nm? Ellers synes jeg at ca. 0,7 l/nm ved 7 knop er lite for en så stor motor. Det er omtrent det samme jeg har på tresnekka mi (bensin, overmotorisert). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sydvesten Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Det er nok neppe bare helplanere som bruker mye drivstoff i halvplan.. det gjør nok en typisk halvplaner også.... som vel er bortomit det værste skorget som er laget med tanke på drivstoffutnyttelse. Deplasementsfart er nok det rimeligeste for de aller fleste båter vil jeg tro.... og forbruket ved 7 knop og 0,7 l/nm er jo knakende bra... Det er ikke langt unna det jeg bruker på seilbåten tenker jeg... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
NilsPils Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 (redigert) Nå er det vel kanskje også slik at halvplanere oppfører seg relativt bra i lav hastighet i motsetning til mange helplanere? Det er blant annet derfor jeg lager båten min med ganske stor kjøl. Mister toppfart og planingsegenskaper, men kan ta det med ro og spare drivstoff når jeg (som regel) har god tid. Regner med at jeg kan bruke den med fordel i deplasementsfart. Redigert 29.Juli.2007 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Victora III Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Jeg har i "sommer" målt drivstoff forbruket ved ulike turtall, og tenkte at resultatet kunne være interessant for flere. Nidelv 300 Sport, VP D6-350 (Full dieseltank, halv vanntank, 2 personer i båten) 1,45 liter / NM i 25 knop er vel ikke så galt. Veldig interessant måling, Sveinning, men kan du forklare hvordan vi skal lese tabellen litt nærmere. Om du har fart i venstre y-akse og forbruk i høyre y-akse. X-aksen kan jo ikke være omdreininger - den går jo bare til 2800?? Hvordan leser du ut forholdet mellom fart og forbruk, eller mellom omdreining og forbruk? Volvo har laget en egen generell tabell for D6 310-motoren (som jeg mener er publisert i en tråd her inne ett eller annet sted) og der mener jeg å huske at ideell forhold mellom fart og forbruk lå på 2800 omdr. Dette synes jeg stemmer godt overens med min oppfatning av egen båt og marsjer ofte i 23-knop rundt 2800. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Fjord Terne er en typisk halvplaner med fast aksel. Det er vel noe av det beste skroget man kan få? Eller? Fjord Terne 28 er med badeplattformen omtrent like lang som Nidelv 300. Den gjør 30 knop med en Yanmar 222 og bruker 40% mindre drivstoff på toppfart. Blir ikke da halvplanerskroget bedre enn helplanerskroget? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 (redigert) ... men kan du forklare hvordan vi skal lese tabellen litt nærmere. Blå kurve er fart (knop) og leses av på venstre skala. Gul kurve er forbruk pr. time (l/h) og leses også av på venstre skala. Rosa kurve er forbruk pr. kjørt distanse (l/nm) og leses av på høyre skala. X-aksen er turtall. Eksempel: Ved 1505 omdreininger gjør båten 8 knop. Da forbrukes 1,8 l/nm eller 14,6 l/h De vertikale støttelinjene er ikke pr. avlest turtall, men likt fordelt over x-aksen. Ser at det kan forvirre litt. Kurven stopper på ca. 2800 omdreininger kun pga. at jeg ikke har målt lenger. Har planer om å gjøre det når det blir sommer . Jeg får maks. turtall 3450 omdreininger, da gjør vi litt over 40 knop. Har G7 propell. Redigert 29.Juli.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Rimer ganske godt dette her Svenning. En diesel motor bruker 170-220 g/hk/time. Så da kan du regne ut hvor mange hk du tar ut av motoren når du kjører. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Dette stemmer godt med min båt, fint å kjøre opp til 7 knop. Over 7 knop må jeg gi mye turtal i forhold til farten jeg får igjen. Ved 25 knop og oppover løsner båten og legger seg helt i plan. Har ikke noen målinger, men det sier seg selv at området 8 til 24 knop koster spenn... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Spændende læsning. Jeg ser frem til at du får lave de sidste målinger op til 3400 RPM. Måske du kunne lægge selve regnearket ud også? Så kunne vi andre med tilsvarende eller næste tilsvarende motorer lave vores justeringer og få vores egen, personlige kurve frem. Sådan en burde vel egentlig følge med alle nye både når det blev leveret fra værftet, eller...? Dansken Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 (redigert) Drivstofforbruket på D6 350 finnes her: Ville overraske meg mye om Svennings forbruk avviker mye fra dette. VP's tall for D4 stemmer meget godt for det forbruket jeg erfarer på våre D4'er Forbruk pr nm vil variere fra båt til båt naturligvis, men forbruket pr time bør være likt Vi bruker ca 2,25 liter/nm når vi kjører på rundt 3000 rpm. Da gjør vi ca 29 knop, dvs ca 65 liter/time På maks 3540 rpm drar våre motorer ca 108 liter i timen, farten er da ca 37,5-37,8 knop. Slakker jeg av 100 rpm synker farten 1 knop og forbruket pr time går ned til 90 liter/time. Så den siste knopen er dyr - både med tanke på drivstoff og slitasje på motorene. Tallene våre er fra EVC displayet - som har samme datakilde som Svennings interface mot plotteren Redigert 29.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 4.August.2007 Del på Facebook Svart 4.August.2007 Blå kurve er fart (knop) og leses av på venstre skala.Gul kurve er forbruk pr. time (l/h) og leses også av på venstre skala. Rosa kurve er forbruk pr. kjørt distanse (l/nm) og leses av på høyre skala. X-aksen er turtall. Eksempel: Ved 1505 omdreininger gjør båten 8 knop. Da forbrukes 1,8 l/nm eller 14,6 l/h De vertikale støttelinjene er ikke pr. avlest turtall, men likt fordelt over x-aksen. Ser at det kan forvirre litt. Kurven stopper på ca. 2800 omdreininger kun pga. at jeg ikke har målt lenger. Har planer om å gjøre det når det blir sommer . Jeg får maks. turtall 3450 omdreininger, da gjør vi litt over 40 knop. Har G7 propell. Takk - det var oppklarende. Tabellen til Volvo og din stemmer bra overense. Har ut i fra tabellen til Volvo funnet ut at en marsjfart på 2800 er den mest økonomiske. Da bruker D6`en i følge Volvo-tabellen 38 liter pr. time og i følge din tabell 43 liter pr. time. Dette turtallet passer også min båt bra med en marsjfart på 23 -24 knop. Øker en turtallet 200 omdreininger til 3000 øker forbruket med 7 liter pr. t. og farten ca 2 knop. Noe av det beste - og mest forksjellige fra KAD`ene jeg har hatt, er fleksibiliteten. Den kan i praksis kjøres i hele turtallsområdet, mens KAD`ene med kompressor etter min erfaring er lite egnet til å marsje i kompressorområdet. Dette gir en helt annen kjørestil og andre muligheter f.eks. i sjø en KAD`ene. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 Hei. Artig tråd! Kjempefin tabell du har laget! Var litt mer fancy enn den jeg laget i fjor.... Vil du røpe hvilket program du har brukt? Ang. det at forbruket kan være foskjellig på identiske motorer i forskjellig båter har med forskjellig motstand å gjøre. 35'en kommer lengst pr. liter (i planingsfart) mellom 23 og 30 knop og 2100 - 2500 o/min mens du ser ut til å komme lengst på mellom 2450 og 2900 o/min i omtrent samme fartsområde. EVC spakene på D-serien "gir" motoren beskjed om et bestemt turtall motoren skal holde uavhengig av motstand. I 30 knop går det ca. 60 liter/ time på flatt vann, men om jeg kjører i store dønninger varierer momentanforbruket opp til ca. 90 liter/t i "oppoverbakken" og ned mot 40 l/t i nedoverbakkene. Turtallet er konstant +/- 30-40 o/min. Jeg lagde en liknende tråd i fjor her Ser ut som motorene jobber litt lettere i dobbeltinstallasjon i Khamsinen i forhold til din tabell da forbruket pr. time ser noe lavere ut i forhold til turtallet om du deler på 2. Limer inn de 3 tabellen under hverandre så det blir litt lettere å sammenligne. Gøy med tall Min tabell: Svenning sin tabell: VP sin tabell: Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bonus Svart 6.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2007 (redigert) Vil du røpe hvilket program du har brukt? Hei sap_2000, programmet er noe så eksotisk som Microsoft Excel . Jeg lagret diagrammet i en .jpg fil og lastet den opp på BP. Synes også det er spennende med tall og statistikker, og fører rimelig detaljert logg over hver tur. Redigert 6.August.2007 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Jeg blev så inspireret af dette, at jeg i weekenden lavede en tilsvarende for min D6-310 i Forbinaen. Tænkte, at det kunne være nyttigt for nogle. Jeg har en tidlig (a-version) af D-serien, så der er ikke forbrugsmåling på motoren. Derfor er den lavet ved at tage Volvos tal for forbruget ved forskellige omdrejninger og herefter sammensætte det med aktuelle målinger af hastigheden ved de respektive omdrejningstal. Halv tank vand+ halv tank fuel og to personer + bagage ombord. Ret rimelig forbrug, ikke...? Hvis det passer så marcher jeg 23 knob med et forbrug på 1,3 liter/NM Dansken Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Jo det er bra. Vil vel heller kalle det forbruksfart. Vanligvis så pleier en og angi noe høyere marsjfart f. eks ved 3000-3200 RPM. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Jo det er bra. Vil vel heller kalle det forbruksfart. Vanligvis så pleier en og angi noe høyere marsjfart f. eks ved 3000-3200 RPM. Interessant nyansering ellom marsjfart og forbruksfart, men hva er egentlig forskjellen? Min erfaring er at båten ofte ligger fint i vannet og dermed marsjer fint på forbruksfart. Hos meg er 2800 RPM en fart dere båten masjer fint. Likedan 3000. Men 2800 er et noe mer økonomisk turtallsområde, derfor velger jeg ofte dette som marsjfart. D6`em er i det hele tatt veldig fleksibel. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.August.2007 Del på Facebook Svart 6.August.2007 Når jeg kjører uten å se på noen motorinstrumenter havner vi som regel på 2900 rpm. Her er støyen behagelig og båten går fint i sjøen. Det viser seg også at dette er en meget effektiv fart å kjøre i. Forbruket er ca 2,2 l/nm - som er det laveste vi kommer i planende fart. Det er for oss marsjfart. Økonomifart er 4 knop på en motor - da kan vi gå lenge - og langt om lenge Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Meget enig med Swande i hans observationer om D6'erens fleksibilitet. Jeg har tidligere haft Mercruiser benzin, Yanmar 6LP og KAD32. Fælles for disse motorer var, at de havde tre naturlige områder/registre: Deplacementsfart (11-1200 rpm), lav planing og høj planing. Selv Skilsø'en med Yanmaren, som var en halvplaner virkede uharmonisk i halvplan... Aquadoren med KAD32 havde et fint skrog til at sejle i lav fart - men motoren kørte (som andre har bemærket) uharmonisk i de områder, hvor kompressoren kørte. Jeg kører Forbinaen i næsten alle områder fra 2200 til 3200 rpm - afhængig af vejr, vind og humør - og alle steder føles den naturlig og afslappet. Dansken Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Meget enig med Swande i hans observationer om D6'erens fleksibilitet. Jeg har tidligere haft Mercruiser benzin, Yanmar 6LP og KAD32. Fælles for disse motorer var, at de havde tre naturlige områder/registre: Deplacementsfart (11-1200 rpm), lav planing og høj planing. Selv Skilsø'en med Yanmaren, som var en halvplaner virkede uharmonisk i halvplan... Aquadoren med KAD32 havde et fint skrog til at sejle i lav fart - men motoren kørte (som andre har bemærket) uharmonisk i de områder, hvor kompressoren kørte. Jeg kører Forbinaen i næsten alle områder fra 2200 til 3200 rpm - afhængig af vejr, vind og humør - og alle steder føles den naturlig og afslappet. Dansken Bare enig! Etter mitt syn er D-serien noe av det mest dynamiske motorserie som er laget for fritidsbåt. Men du verden så mye pepper enkelte har kommet med p.gr.a noen feil som er oppdaget. Ser bl.a. på Båtmagasinet sine diskusjonssider så er det noen som ynder å fyre opp under dette. Skjønner ikke at serien kan være befengt flere prosentvise feil en andre motorer. Har iallefall ikke hørt EN misfornøyd eier så langt. VP-mekanikerene sier jo at de opplever dette som den mest feilfrie serien fra Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 VP-mekanikerene sier jo at de opplever dette som den mest feilfrie serien fra Volvo. Akkurat dette kan tolkes slik at det sier mest om felifrekvensen til de gamle seriene til Volvo, men at en serie som knapt er to år gammel burde jo være helt uten feil så langt..... det er jo helt nye motorer som vi bør forvente skal gå et par tusen timer før noe som helst bør oppstå.... først da kan en bedømme kvaliteten til motorene.. alt som er ytt fungerer jo eller bør fungere prikkfirtt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.