BEG Svart 7.August.2007 Del på Facebook Svart 7.August.2007 Svært interessant tema! Har selv D6-350 og har uten EVC instrument havnet på et normalt marsjturtall på 2.900rpm. Da høres det ut til at motoren koser seg og vi ligger da på ca. 24knop. Ser nå at dette synes å være rundt det optimale turtallet rent forbruksmessig. Jeg byttet båt tidliger i sesongen. Nybåten er identisk med den gamle, men den gamle hadde en KAD44. Der lå gjennomsnittsforbruket på ~2,3 l/nm siste 3 sesonger. Etter 1050 nm ferie, har jeg nå målt forbruket til 1,88 l/nm nå. Det er en reduksjon på 19% i forbruk, og da med noe høyere snitthastighet enn tidligere. Både lommebok og miljø setter pris på det. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Blue_Dragon Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Som nevnt i andre mailer så har D Serien langt flere fordeler en ulemper. Meget gode motorer med høyt dreimoment. Det har ikke vært diskutert drevene så mye. Jeg har enda ikke hørt om noen som har hatt problemer med disse (utenom noen styresylindere som måtte skiftes). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Akkurat dette kan tolkes slik at det sier mest om felifrekvensen til de gamle seriene til Volvo, men at en serie som knapt er to år gammel burde jo være helt uten feil så langt..... det er jo helt nye motorer som vi bør forvente skal gå et par tusen timer før noe som helst bør oppstå.... først da kan en bedømme kvaliteten til motorene.. alt som er ytt fungerer jo eller bør fungere prikkfirtt D serien er nok mer enn 2 år. Jeg satt inn en D6 310 i en 2005 modell som ble produsert vinteren 2004. Mener å huske at motorene ble lansert vintren 2004/våren 2004 Vet om en taxi båt som har byttet 2xKAD 44 som hadde gått 6000 timer med 1xD6 350. Han er meget fornøyd med forbruk, fart og støynivå. Den båten går hver dag året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Jeg var en av de første med D Serie i Norge. D4-210A og D6-310A ble lansert i 2004. Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 8.August.2007 Del på Facebook Svart 8.August.2007 Det har ikke vært diskutert drevene så mye. Jeg har enda ikke hørt om noen som har hatt problemer med disse (utenom noen styresylindere som måtte skiftes). Joda, det har vært en del problemer med simringer som ryker og dermed vann i olje og belg. Ikke noe særskilt for de nye drevene - 290 drevene hadde samme problem. Volvo klarer simpelhet ikke lage drev som tåler ålegress. Det er i følge lokal VP-forhandler der problemet ligger. Ålegress legger seg rundt akslingen og skal visstnok være meget "slitesterkt". Helt utrolig spør du meg at drev konstrukert for å tåle enorme krefter knekkes av ålegress!! Her på sørlandet er det simplethen umulig å unngå det, og jeg er derfor spent til høsten. Har flere i havna som har hatt problemet i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 30.November.2007 Del på Facebook Svart 30.November.2007 (redigert) redigert : Postet i feil tråd. Redigert 30.November.2007 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.