Larspo Startet 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2007 Det finnes utallige AIS mottakere. Felles for de fleste er at de lytter på to AIS kanaler. Men det er en del av disse mottakeren som ikke kan lytte på begge kanalene samtidig og dermed miste ca. 50% av informasjonen i et gitt tidsrom. Over tid vil den hente inn det meste er jeg blitt fortalt. Nå er ikke AIS ombord på min båt spesielt viktig, er mer som en "gadget" og "kjekt å ha". Lurer derfor på om noen har erfaringer med en kanals mottakere (på to kanaler) kontra mottakere med simultan mottak på 2 kanaler. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Jeg har hatt to forkjellige AIS-mottagere i min båt de siste tre årene. Nasa-AIS mottar kun på en kanal, mens Easy-AIS mottar på begge kanaler. Men på kun en av gangen. Etter min observasjoner mener jeg at Easy-AIS er et snev vassere på mottaging en AIS. Dette på betrakninger over en viss tid. Begge mottar i en omkrets på rundt 5-8 nm, som burde være mer en nok for å observere trafikken rundt eget fartøy. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Astor skrev: Begge mottar i en omkrets på rundt 5-8 nm, som burde være mer en nok for å observere trafikken rundt eget fartøy. Dette er nok avhengig av hvor du seiler. På en seilas over Ålborg bukt mottok jeg AIS signaler fra en større ferje ca 78 nm unna. I Limfjorden tror jeg lengste avstand har vært 13 nm, men med en gang man kommer i Kattegat/Skagerak er avstandene oppe i 60 - 80 nm. Dette innebærer at man har god tid til å se bevegelser over tid. Noe av det som har fasiert meg er den umiddelbare informasjonen om CPA og TPCA - som jeg har omtalt i en annen tråd. Jeg vet ikke hvor mange fritidsbåtseilere som engasjerer seg i å beregne CPA og TCPA. I D5L kurset til Poseidon lærte vi å gjøre dette på gamlemåten. Det er ikke aktuelt for meg når jeg seiler. Jeg bruker endel MARPA som også gir CPA og TCPA, men for meg faller det mye lettere å få denne informasjonen via AIS. Jeg synes dette er nyttig på lange strekninger jeg seiler i Kattegat og i Skagerak samt i ytre Oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Er klar over dette Roaldbj, men jeg referer kun til min erfaring i de to nevnte mottagerne jeg beskriver. Du har en sender/mottager og en forsterket antenne montert høyere enn på Astor. Tråden omhandler mottagere og ikke AIS-transponere. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Noen som vet om Simrad CX 44 kan ta i mot AIS data? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Se etter i menyen om du har oppsett for dette, Bitteliten. Har du det så skal den være forberedt. Har du siste software innstallert. Skjekk om denne har oppsett for AIS. Den må ha dette i software for å kunne få nytte av AIS-mottageren i plotteren. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 (redigert) Astor skrev: Tråden omhandler mottagere og ikke AIS-transponere. Enig i dette, men senderne har også mottagere som jeg antar har omtrent samme kvalitet som de "rene" mottagerne. Jeg kjenner ikke Simrad CX 44, men man skal være klar over at noen systemer som mottar NMEA informasjon bare mottar med en hastighet. Dersom man bare har en NMEA inngang/utgang og denne bare kan settes opp med en hastighet, kan man ikke uten videre bruke denne inngangen både til AIS og eksempelvis GPS lesing. AIS har 138.500 baud, noe andre NMEA instrumenter ikke følger. Korrigert 30. juli 2007: Baudraten er 38.400 - ikke som jeg har skrevet over Redigert 30.Juli.2007 av roaldbj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Det er ikke noe AIS oppsett i sw på plotteren min, og jeg har ikke lyst til å oppdatere softwaren heller. Alt fungerer så bra som det er nå Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Forstår det godt Christer. Jeg var ikke noe særlig interessert for AIS inntil jeg begynte å bruke det i år i forbindelse at jeg seiler endel alene på lange strekninger. Nå vet jeg at sjøfartsmyndighetene kan plotte meg og dersom det skulle skje noe kan de vise nøyaktig hvor eksempelvis båten har gått ned eller fått kursendring eller fartsendring. Jeg vet ikke om Grande hadde AIS sender ombprd - dette vil i så fall kunne gi viktig informasjon i etterkant som man kan lære av. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 (redigert) Jeg vet ikke om Grande hadde AIS - men den båten har masse Raymarine utstyr ombord. Det var en artikkel om båten i et norsk båtblad i fjor - da hadde de et PC interface som gjorde at de kunne styre båten fra PC'en. OM noen vet om Simard har AIS interface i nyeste SW til CX 44 kan det være interessant for meg å oppgradere. Jeg har en VP black box NMEA som gir et interface mellom motorstyringen og plotteren også - men den ligger død p.t ettersom den gamle, men velfungerende SW jeg har i plotteren ikke støtter denne funksjonen. Og ettersom alt av elektronikk fungerer så bra som det gjør har jeg ikke lyst til å oppgradere SW med mindre jeg vet at jeg får noe nytt jeg kanskje har bruk for Redigert 29.Juli.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Jeg har rimelig ny CX44, og den støtter ikke AIS. Tviler litt på at Simrad kommer til å implementere dette for CX44. Jeg kan jo forsøke en liten mail dit ... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 (redigert) roaldbj skrev: Dersom man bare har en NMEA inngang/utgang og denne bare kan settes opp med en hastighet, kan man ikke uten videre bruke denne inngangen både til AIS og eksempelvis GPS lesing. AIS har 138.500 baud, noe andre NMEA instrumenter ikke følger. Min AIS-mottager har ikke så høy baud som 138.500. Mmener den hadde to innstillinger. En meget lav (4800?) og en på rundt 40.000 baud. (red: 38.400) Tror nok din mottager, Roald er mer proff en de enkle mottagerne man kjøper for et par tusenlapper. Min plotter (Lorenz) har flere innganger hvor jeg kan velge baud og inngangsport.. Redigert 29.Juli.2007 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Larspo Svart 29.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 (redigert) Hmm.... Her var det mye utenom det jeg spurte om. Erfainger med følgende: 1. AIS mottaker som kun mottar på en kanal 2. AIS mottaker som mottar på 2 kanaler (frekvenser), men kan kun lytte på en av gangen 3. AIS mottaker som mottar på 2 kanaler (frekvenser) samtidig Meg bekjent, så er NASA AIS av type 2. Prismessig slik jeg har sett det, så ligger en nr. 2 på rundt 2000,- mens en nr. 3 ligger på rundt 4000,- En nr. 1 har jeg faktisk aldri hørt om eller sett. AIS er deffinert til 2 kanaler, og når ene kanalen er multiplexet full, går den over til andre. Dvs. at i strekt traffikerte områder, så vil ikke nr. 1 få inn alle båter. Det jeg har hørt, er at en nr. 2 vil bruke vesenlig lengre tid å plotte alle skip, samt at oppdateringen går langt tregere da den ikke kan lytte på begge bånd samtidig. Redigert 29.Juli.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fluctus Svart 29.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2007 Hastigheten på serieporten er 38400 baud. Jeg har koblet en NASA AIS til min Nobeltec PC-baserte plotter. Det fungerer helt greit, men som alle andre radioløsninger vil antennen avgjøre mye. Skal man sikre lang rekkevidde MÅ man ha en skikkelig antenne plassert så høyt som mulig og uten forstyrrelser som andre VHF antenner eller reflekterende objekter. Jeg har bare en liten pisk motert i ca. 4,5m høyde, men jeg synes det gir helt grei rekkevidde. AIS mottageren tar inn lengre enn jeg kan se og det er nok for meg.... Jeg var egentlig ikke klar over dette med to frekvenser som skannes vekselvis. Innbiller meg at dette resulterer i at jeg innimellom mister sendinger fra objekter slik at disse kommer litt ujevnt. Om det spiller noen rolle? Tja - kanskje, men jeg har så langt sett alt som er verdt å se med min enkle NASA AIS med liten pisk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.