Jump to content

AIS mottaker og en/to kanaler


Larspo

Recommended Posts

Det finnes utallige AIS mottakere. Felles for de fleste er at de lytter på to AIS kanaler. Men det er en del av disse mottakeren som ikke kan lytte på begge kanalene samtidig og dermed miste ca. 50% av informasjonen i et gitt tidsrom. Over tid vil den hente inn det meste er jeg blitt fortalt.

 

Nå er ikke AIS ombord på min båt spesielt viktig, er mer som en "gadget" og "kjekt å ha". Lurer derfor på om noen har erfaringer med en kanals mottakere (på to kanaler) kontra mottakere med simultan mottak på 2 kanaler.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt to forkjellige AIS-mottagere i min båt de siste tre årene.

Nasa-AIS mottar kun på en kanal, mens Easy-AIS mottar på begge kanaler. Men på kun en av gangen.

 

Etter min observasjoner mener jeg at Easy-AIS er et snev vassere på mottaging en AIS. Dette på betrakninger over en viss tid.

 

Begge mottar i en omkrets på rundt 5-8 nm, som burde være mer en nok for å observere trafikken rundt eget fartøy.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Begge mottar i en omkrets på rundt 5-8 nm, som burde være mer en nok for å observere trafikken rundt eget fartøy.

Dette er nok avhengig av hvor du seiler. På en seilas over Ålborg bukt mottok jeg AIS signaler fra en større ferje ca 78 nm unna. I Limfjorden tror jeg lengste avstand har vært 13 nm, men med en gang man kommer i Kattegat/Skagerak er avstandene oppe i 60 - 80 nm. Dette innebærer at man har god tid til å se bevegelser over tid. Noe av det som har fasiert meg er den umiddelbare informasjonen om CPA og TPCA - som jeg har omtalt i en annen tråd. Jeg vet ikke hvor mange fritidsbåtseilere som engasjerer seg i å beregne CPA og TCPA. I D5L kurset til Poseidon lærte vi å gjøre dette på gamlemåten. Det er ikke aktuelt for meg når jeg seiler. Jeg bruker endel MARPA som også gir CPA og TCPA, men for meg faller det mye lettere å få denne informasjonen via AIS. Jeg synes dette er nyttig på lange strekninger jeg seiler i Kattegat og i Skagerak samt i ytre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Er klar over dette Roaldbj, men jeg referer kun til min erfaring i de to nevnte mottagerne jeg beskriver.

Du har en sender/mottager og en forsterket antenne montert høyere enn på Astor.

 

Tråden omhandler mottagere og ikke AIS-transponere. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Se etter i menyen om du har oppsett for dette, Bitteliten. Har du det så skal den være forberedt. Har du siste software innstallert. Skjekk om denne har oppsett for AIS. Den må ha dette i software for å kunne få nytte av AIS-mottageren i plotteren.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tråden omhandler mottagere og ikke AIS-transponere. :wink:

Enig i dette, men senderne har også mottagere som jeg antar har omtrent samme kvalitet som de "rene" mottagerne.

Jeg kjenner ikke Simrad CX 44, men man skal være klar over at noen systemer som mottar NMEA informasjon bare mottar med en hastighet. Dersom man bare har en NMEA inngang/utgang og denne bare kan settes opp med en hastighet, kan man ikke uten videre bruke denne inngangen både til AIS og eksempelvis GPS lesing. AIS har 138.500 baud, noe andre NMEA instrumenter ikke følger.

 

Korrigert 30. juli 2007: Baudraten er 38.400 - ikke som jeg har skrevet over

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår det godt Christer. Jeg var ikke noe særlig interessert for AIS inntil jeg begynte å bruke det i år i forbindelse at jeg seiler endel alene på lange strekninger. Nå vet jeg at sjøfartsmyndighetene kan plotte meg og dersom det skulle skje noe kan de vise nøyaktig hvor eksempelvis båten har gått ned eller fått kursendring eller fartsendring. Jeg vet ikke om Grande hadde AIS sender ombprd - dette vil i så fall kunne gi viktig informasjon i etterkant som man kan lære av.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om Grande hadde AIS - men den båten har masse Raymarine utstyr ombord. Det var en artikkel om båten i et norsk båtblad i fjor - da hadde de et PC interface som gjorde at de kunne styre båten fra PC'en.

 

OM noen vet om Simard har AIS interface i nyeste SW til CX 44 kan det være interessant for meg å oppgradere. Jeg har en VP black box NMEA som gir et interface mellom motorstyringen og plotteren også - men den ligger død p.t ettersom den gamle, men velfungerende SW jeg har i plotteren ikke støtter denne funksjonen. Og ettersom alt av elektronikk fungerer så bra som det gjør har jeg ikke lyst til å oppgradere SW med mindre jeg vet at jeg får noe nytt jeg kanskje har bruk for

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom man bare har en NMEA inngang/utgang og denne bare kan settes opp med en hastighet, kan man ikke uten videre bruke denne inngangen både til AIS og eksempelvis GPS lesing. AIS har 138.500 baud, noe andre NMEA instrumenter ikke følger.

 

 

Min AIS-mottager har ikke så høy baud som 138.500. Mmener den hadde to innstillinger. En meget lav (4800?) og en på rundt 40.000 baud. (red: 38.400) Tror nok din mottager, Roald er mer proff en de enkle mottagerne man kjøper for et par tusenlapper.

 

Min plotter (Lorenz) har flere innganger hvor jeg kan velge baud og inngangsport..

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hmm....

 

Her var det mye utenom det jeg spurte om.

 

Erfainger med følgende:

 

1. AIS mottaker som kun mottar på en kanal

2. AIS mottaker som mottar på 2 kanaler (frekvenser), men kan kun lytte på en av gangen

3. AIS mottaker som mottar på 2 kanaler (frekvenser) samtidig

 

Meg bekjent, så er NASA AIS av type 2. Prismessig slik jeg har sett det, så ligger en nr. 2 på rundt 2000,- mens en nr. 3 ligger på rundt 4000,- En nr. 1 har jeg faktisk aldri hørt om eller sett. AIS er deffinert til 2 kanaler, og når ene kanalen er multiplexet full, går den over til andre. Dvs. at i strekt traffikerte områder, så vil ikke nr. 1 få inn alle båter. Det jeg har hørt, er at en nr. 2 vil bruke vesenlig lengre tid å plotte alle skip, samt at oppdateringen går langt tregere da den ikke kan lytte på begge bånd samtidig.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hastigheten på serieporten er 38400 baud.

 

Jeg har koblet en NASA AIS til min Nobeltec PC-baserte plotter. Det fungerer helt greit, men som alle andre radioløsninger vil antennen avgjøre mye. Skal man sikre lang rekkevidde MÅ man ha en skikkelig antenne plassert så høyt som mulig og uten forstyrrelser som andre VHF antenner eller reflekterende objekter. Jeg har bare en liten pisk motert i ca. 4,5m høyde, men jeg synes det gir helt grei rekkevidde. AIS mottageren tar inn lengre enn jeg kan se og det er nok for meg....

 

Jeg var egentlig ikke klar over dette med to frekvenser som skannes vekselvis. Innbiller meg at dette resulterer i at jeg innimellom mister sendinger fra objekter slik at disse kommer litt ujevnt. Om det spiller noen rolle? Tja - kanskje, men jeg har så langt sett alt som er verdt å se med min enkle NASA AIS med liten pisk :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...