hermansen Startet 29.Juli.2007 Del på Facebook Startet 29.Juli.2007 Er det noen som kan svare meg på når kompressor og turbo skal koble seg inn og ut på en KAD300 ? Så vidt jeg har forstått skal kompressor koble seg inn på omkring 1600-1700 rpm, men når kobler den seg ut og når overtar turbo ? Har lest forskjellige innlegg og noen sier at kompressor skal koble seg ut på 2500 rpm for da overtar turbo, mens andre sier at den går helt til 3000 rpm fordi turboen ikke virker før ved 3000 rpm. Noen som kan svare meg sikkert på dette ? Jeg har et problem med min motor og ønsker å vite litt mer før jeg tar videre kontakt med serviceverksted. Vil ikke bruke mer penger å feilsøking enn nødvendig. Motoren min går fort opp til 2500 rpm for deretter å bruke en evighet til 3000 rpm (og plan). Og det er verken groe på motor/drev/propell er feil propell som er årsaken. Har sjekket med andre som har tilsvarende båter og de har samme propell som meg, men ikke samme problem. Så da gjenstår bare motoren..... Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 (redigert) Ta en titt her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16443 Her finner du service manual på KAD43 / KAD44 / KAD300 m.m Som du ser på side 20 i kapittel om tekniske data, så kobler kompresoren ikke inn og ut på faste turtall på KAD300 som for KAD43. Inn og utkobling styres av EDC enheten. Redigert 29.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Inn og utkobling styres av EDC enheten. Jeg mener den alltid er innkoblet mellom 1600 rpm og 2600 rpm på alle KAD inkl 300. Men på 300 og 44 kan del koble inn på andre turtall hvis motoren er underladet. 42 og 43 har også en kickdownfunksjon som kobler inn kompressor ved fullt pådrag. På 300 vet jeg ikke om noen metode å koble ut kompressor, fordi motor gir feilkode på for lavt ladetrykk. Dette er problematisk hvis båten f eks går 30 kn ved 2600 rpm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 29.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Dersom kompressor er koblet inn fra 1600 til 2600, burde jo turbo koble inn ved 2500 slik at det er noe overlapping. Kan det være at turbo ikke kobler inn tidsnok (først ved 3000+ rpm) ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Er det styring på turboen da?? Antar at den spinner hele tiden men at den ikke gir noe særlig ladetrykk før 2000-2500 rpm. Du bør kanskje sjekke om du kan ha en eksos lekasje slik at du ikke får nok ladetrykk fra turboen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Turboen kan styres elektronisk og ved en pop off ventil som åpnes når overtrykket nås et visst nivå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karla Svart 29.Juli.2007 Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 På min KAD300 kobler kompressoren inn ved 1400rpm, den kobler ut ved ca 2800rpm. Ved kaldstart er den med fra bunnen de første minuttene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 29.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2007 Turboen kan styres elektronisk og ved en pop off ventil som åpnes når overtrykket nås et visst nivå Styres ikke turbo av EDC enhet på KAD300 ? Og skal det ikke være overlapping av turbo og kompressor ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Styres ikke turbo av EDC enhet på KAD300 ? Og skal det ikke være overlapping av turbo og kompressor ? /Øystein Den overlappingen er vel glidende etterhvert som turboen kommer med sitt trykk. Hvis både turbo og kompressor hadde gitt fullt trykk samtidig,ville det vel blitt for mye trykk? mvh Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 30.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Har fått tips fra flere om å sjekke/bytte dieselfiltre. Disse skal ha blitt byttet i fjor på service og derfor har jeg mer eller mindre utelukket dem. Men kan tette dieselfiltre forårsake problem som jeg har ? Båten når jo topp turtall og fart når den endelig kommer opp i plan. Da når jeg 3700 rpm og 29 knop. Riktignok mangler jeg en knop og 100 rpm, men det kan jo like gjerne komme av last i båten (mest sannsynlig spør du meg). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Høres ut som kompressor feil. Kan du høre/se at den går? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
joda Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Du har ikke noe kompressor feil,det er riktig at kompressoren kobler inn mellom 1600 rpm og 2600 rpm på alle KAD inkl 300.Etter hva du forteller så er det slik.Kompressoren hjelper bare mellom disse omdr,får å få ett ekstra trøkk når båten skal opp i plan.(mange kobler ut kompressoren)Turboen er ikke styrt av noe elektronikk,den begynner å virke bedre og bedre ettersom eksosen får fart på seg..Virker sikkert fra 2500 omdr.Du har sikkert samme problem som jeg har,men jeg vet ikke hva det ennå,men sterk mistanke om turbo eller intercooler siden alt annet er byttet/iorden. Har lagt inn ett innlegg med KAD 44.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 30.Juli.2007 Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Jeg leste nok litt fort her. Er nok mere sansynlig med turboproblemer. Men husk også nytt luftfilter og nytt dieselfilter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 30.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2007 Har vært i kontakt (per telefon) med Volvo Penta service i Stavanger. De sa at siden jeg når toppfarten og maks turtall (når båten endelig kommer opp i plan) så utelukker de luft og dieselfilter. De ba meg sjekke noen reimer som jeg nå har gjort. Alt ser ok fra min side. Når jeg starter motoren (kald) så kobler kompressor seg inn og går i ca 5 minutt. Det er normalt på kald motor. Men når jeg tenker etter så husker jeg rett og slett ikke om kompressor i det hele tatt har koblet seg inn når turtallet går opp mot 2000 rpm. Motorrommet er godt isolert og jeg må ha dette åpen for å høre om den kobler seg inn. Jeg tok ingen prøvetur i kveld fordi jeg var alene i båten og det var en del vind (bør helst være 2 når vi legger til med den vinden som er i Rogaland i kveld). Skal ringe Volvo Penta service i Stavanger (Garstad) i morgen igjen og avtale tid. Begynner å bli lei av å feilsøke. Har trukket følgende konklusjoner: 1) Diesel og luftfilter må være ok. De ble byttet i fjor høst (november) og båten når en toppfart på 29 knop vd 3700 rpm. Tom båt skal klare 31 knop og 3900 rpm, men min var da ferielastet og med fulle tanker. 2) Kompressor kobler seg inn ved lavt turtall og derfor bør kabel fra EDC (som styrer kompressor) og kompressor fungere. Jeg koblet faktisk fra kabel og da stoppet kompressor med en gang. 3) Turbo bør fungere ok siden kreftene kommer ved ca 3100 rpm (den skal vistnok fungere fra 3000 rpm og oppover i følge Volvo). 4) Diagnose funksjonen på EDC gir ingen feilmeldinger. 5) Båt og propell er tilnærmet ren og uten groe. Og hvis det var noe skulle det ikke ha slike konsekvenser som det har for meg. Da gjenstår det bare kompressor og feil med denne. Er dere enige/uenige i mine konklusjoner ? Alle tips mottas med takk. Øystein (som ønsker seg tilbake til motor uten elektronisk styring.....) En liten digresjon: Det er bra i Rogaland har vært så dårlig i år ellers hadde jeg vært enda mer frustrert.......(ville jo brukt båten mer) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 Et tips kan være og sjekke pakningen til turboen, eller det kan være feil på dysene. Garstad har vel tid langt ut på høsten eller neste år. Det var nesten overaskende at de hadde tid til og svare på telefon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 31.Juli.2007 Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 (redigert) Da gjenstår det bare kompressor og feil med denne. Er dere enige/uenige i mine konklusjoner ? Alle tips mottas med takk. Enig :-) Spekulasjon: Det er mulig med tilnærmet fullt turtall selv med delvis tett luftfilter/mangel på luft/luftlekkasje på trykksiden. Hadde det selv på vår forrige båt med lekkasje på trykksiden. Dog uten kompressor. Båten var noe treg i plan, men når den først var i plan gikk det greit. Med tett pakning (egentlig en pappksive fra en bit kartong) og derved trykk nok ble frasparket slik det skulle. Joda310 Redigert 31.Juli.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 31.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2007 Har fått tid hos Garstad 13. august (om 2 uker). Skal holde dere oppdatert. Inntil da ha en fortsatt god sommer og kjør forsiktig. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 9.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2007 (redigert) Tenkte bare å komme med en liten oppdatering. Jeg har ikke vært hos Garstad enda, men har sannsynlig funnet feilen. Og det var det som noen ba meg sjekke helt i starten. Dieselfilter. Jeg tenkte at siden de var nye i fjor vinter (november) skulle det ikke være disse. Men jeg tror nok jeg tok feil. Fikk forklart av en at dersom min båt hadde ligget med full tank i vinter, og det var "sommerdiesel", kunne dieseldyrene tette til et nytt filter på relativt kort tid. Og problemet mitt med planing har økt utover sommeren. For 2 uker siden brukte båten 90 sekund (120 med lettbåt bak og full diesel og vanntank) opp i plan. I dag var vi ute og prøvde igjen med nytt diesel- og forfilter. Dieseltanken var 85% full (ca 320liter), vanntaken halv (ca 50-60 liter) og med 2 mann i båten. Lettbåten var av men ellers normalt lastet. Tid fra 0 til 20 knop (og 3100 rpm) var 40 sekund. I tillegg merket jeg mye bedre respons når jeg økte farten fra 18-19 knop (ca 2800 rpm) og oppover. "Draget" i motoren var tilbake. Har virkelig lært at "småtette" dieselfiltre virkelig har noe å si for aksellerasjonen til båten. Det rare er at båten, med "skittent" dieselfilter, gikk i tilnærmet toppfart (3700 rpm og 29 knop). I dag fikk jeg den opp i 3800 rpm og 30.3 knop. Det er åpenbart at KAD300 trenger betydelig mer drivstoff under aksellerasjon enn under toppfart. Timen hos Garstad kan avbestilles....(penger spart) og jeg har lært hvor lite som skal til...... Nå kan jeg ta en med god samvittighet. Edit: For dere som har vært så snille å svart på mitt spørsmål om inn og utkoblings turtall for kompressor. Min kompressor kobler seg inn med 1700 rpm og ut med 2900 rpm. Og takk for alle tilbakemeldinger. Redigert 9.August.2007 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.