Bützfleth Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Tenkte jeg skulle få meg et ekkolodd som er foroverdent. For å øke sikkerheten. Kunne helst ha tenkt meg noe som går i sammen med med CMAP, dvs med USB port. Siden GPS er koblet opp mot seriell. Men hva er best til formålet? Noen som har et forslag eller to? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Er det virkelig ingen som vet noe som helst om ekkolodd??? Kanskje litt bedre forklaring... Jeg har som kjent tenkt å flytte båden min fra østlandet til vestlandet og for å gjøre turen litt sikkrere tenkte jeg at et ekkolodd fremme i baugen (undervannlinjen) må jo være tingen for å gjøre det litt sikkrere med tanke på sammenstøtt med moder jord. Og da blir spørsmålet hva kan passe best for oppgaven? Venter fortsatt i spenning! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Høvdingen Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 http://maritim.no/product.aspx?id=17814&am...upkey=001001100 ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Den så jeg ikke når jeg var innom Maritim. Men den er godkjent. Litt stiv pris, men finnes det ingen andre...så er det vel bare å stå til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Høvdingen Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Skulle gjerne hatt http://www.olex.no/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Søk på "EchoPilot" og "foroverseende" i basen her, så finner du mye info! Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Det enkleste og sikreste er vel å følge med på kartet! Vet man hvor man er blir det ingen overraskelser... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Kartet har mange ganger vist seg å være feil - mye gamle og unøyaktige målinger. Ta feks kartene over Tjøme/Nøtterø skjærgården. I et av sommerens båtblader er det en artikkel om en Viknes 1030 som gikk rundt Svalbard. De hadde et ekkolodd som kunne se 150 meter fremover om jeg husker rett. Jeg har tenkt at det må være kjekt å ha - men er usikker på hvordan det fungerer i høyere hastigheter. 150 meter fremover vil jo gi oss nok med tid til å slakke av selv i 30 knop+ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Det enkleste og sikreste er vel å følge med på kartet! Vet man hvor man er blir det ingen overraskelser... Ja, det er jo klart. Men med ekkoloddet så blir det litt bedre..som Bitteliten sier her: Kartet har mange ganger vist seg å være feil - mye gamle og unøyaktige målinger. Ta feks kartene over Tjøme/Nøtterø skjærgården. Just my point. Jeg har tenkt at det må være kjekt å ha - men er usikker på hvordan det fungerer i høyere hastigheter. 150 meter fremover vil jo gi oss nok med tid til å slakke av selv i 30 knop+ Heldigvis er ikke farten min så stor, så med 150m har jeg litt tid til å forandre kurs eller stoppe helt opp. Takker for alle svar! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
index Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Mulig det! Selv hadde jeg min første grunnberøring for tre uker siden, og da jeg så i kartet etterpå så jeg at joda, grunna stod merket der den... . Pleier ellers alltid å følge godt med i kartet, og har ennå ikke opplevd at kartet ikke stemmer med terrenget. Men denne gangen skulle jeg bare... Det er vel som regel da det skjer. Men med et ekkolodd som ser 150 meter forover kan jo selv jeg se nytten av det ja! Forutsatt at det viser en viss bredde også da, og ikke bare en smal stripe mens grunnene ligger på rekke og rad ved siden av... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
AustAgder8000 Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Den så jeg ikke når jeg var innom Maritim. Men den er godkjent. Litt stiv pris, men finnes det ingen andre...så er det vel bare å stå til. Du klarer deg lenge med Echopilot FLS Bronze, halve prisen av Gold. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Skulle gjerne hatthttp://www.olex.no/ Hmm tviler på at jeg får det godkjent, men det ser jo helt konge ut! Ypperlig til å finne vrak også! Støtter Linux også!! Ikke værst får en si. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bützfleth Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Mulig det! Selv hadde jeg min første grunnberøring for tre uker siden, og da jeg så i kartet etterpå så jeg at joda, grunna stod merket der den... . Pleier ellers alltid å følge godt med i kartet, og har ennå ikke opplevd at kartet ikke stemmer med terrenget. Men denne gangen skulle jeg bare... Det er vel som regel da det skjer. Mener å huske at jeg fant en feil på et av båtsport kartene rundt Stavanger. Husker ikke hvor det var i farten, men husker at det var en feil. Men med et ekkolodd som ser 150 meter forover kan jo selv jeg se nytten av det ja! Forutsatt at det viser en viss bredde også da, og ikke bare en smal stripe mens grunnene ligger på rekke og rad ved siden av... Sant nok, det er derfor jeg håpet at det var noe som hadde litt stor "kjeggle". Ser ut til at de foroversende har det. Siden produktet finnes, mener jeg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 jeghar også ønsket meg fremoverseende ekkolodd men dessverre er det litt vel dyrt for tiden vi lukta på et skjær for ei uke sia ute på koster på tur til brevik enda vi hadde en i baugen for å se, skjæret var der så fort at vi var borti - gudsjelov gikk vi på tomgang og det smalt.......... Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Skulle gjerne hatthttp://www.olex.no/ Støtter Linux!!! :seeya: Ikke min tråd, men takker for tpset likevel! Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
keevenru Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Hei! Jeg har en Echopilot selv og er godt fornøyd med denne (så fremt du ikke kjører for fort). Jeg kjøpte den fra en svensk webshop, sparte noen kroner på det. Kjøper du den selv i sverige sparer du i tillegg ca 1000 kroner i toll. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 hvor kjøpte du den på web shop??? har du navn/adresse??? Quote Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Er det noen som kjenner til om det er mulig å koble to Echopilot skjermer til en og samme svinger, eller rettere: er det mulig å bruke slaveskjerm i tillegg til hovedinstrumentet? Alternativt: er det fremoverseende ekkolod som har mulighet for to skjermer? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Hvis du bruker "BlackBox-utgaven" går jo den på PC, og da har du mulighet til 2 skjermer... Ingen av de andre har denne muligheten såvidt meg bekjent... Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Flott, har du noe kjennskap til hva slags signaler Black-Box versjonen sender, må jeg eksempelvis bruke serieporten på PCen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JFE Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Hei. Ta en kikk på denne siden http://www.echopilot.com/products/forward_...inum_video.aspx Jarle Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Foruten at en sonar som ser forover er en ganske dyr sak, så er det en liten detalj som kanskje bør sjekkes. Noen av disse instrumentene kan ha litt problemer på grunt vann. Om det gjelder EchoPilot aner jeg ikke. Som black-box gir EchoPilot deg videosignal. For kombinasjon med C-MAP har enkelte kartplottere varsling dersom det er merket av grunner mindre enn en viss dybde i en sektor foran båten. Kjekt dersom grunnene er merket av. EchoPilot gir alarm basert på hva sonaren ser, og ikke mer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Noen som har forsøkt å sette en ekkoloddsvinger horisontalt? Hvordan blir bildet? Gir det noen mening? Jeg mener - det er jo en fordømt billig løsning dersom den sier fra om skjær forut. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Er det noen som kjenner til om det er mulig å koble to Echopilot skjermer til en og samme svinger, eller rettere: er det mulig å bruke slaveskjerm i tillegg til hovedinstrumentet? Alternativt: er det fremoverseende ekkolod som har mulighet for to skjermer? Jeg har med slaveskjerm, (Gold), funker fint det Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Jeg har snudd giveren så den peker forover,har denne nede i båten underdørken.Gjør ikke dette samme nytten?MVHBJØRN Quote Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts