Jump to content

Forovervendt ekkolodd

Bützfleth

Recommended Posts

Er det virkelig ingen som vet noe som helst om ekkolodd??? :seeya::lol:

Kanskje litt bedre forklaring... Jeg har som kjent tenkt å flytte båden min fra østlandet til vestlandet og for å gjøre turen litt sikkrere tenkte jeg at et ekkolodd fremme i baugen (undervannlinjen) må jo være tingen for å gjøre det litt sikkrere med tanke på sammenstøtt med moder jord. Og da blir spørsmålet hva kan passe best for oppgaven?

Venter fortsatt i spenning! :flag:

Kartet har mange ganger vist seg å være feil - mye gamle og unøyaktige målinger. Ta feks kartene over Tjøme/Nøtterø skjærgården.

I et av sommerens båtblader er det en artikkel om en Viknes 1030 som gikk rundt Svalbard. De hadde et ekkolodd som kunne se 150 meter fremover om jeg husker rett. Jeg har tenkt at det må være kjekt å ha - men er usikker på hvordan det fungerer i høyere hastigheter. 150 meter fremover vil jo gi oss nok med tid til å slakke av selv i 30 knop+

index skrev:
Det enkleste og sikreste er vel å følge med på kartet! Vet man hvor man er blir det ingen overraskelser... :wink:

Ja, det er jo klart. Men med ekkoloddet så blir det litt bedre..som Bitteliten sier her:

Bitteliten skrev:
Kartet har mange ganger vist seg å være feil - mye gamle og unøyaktige målinger. Ta feks kartene over Tjøme/Nøtterø skjærgården.

Just my point. :wink:

Bitteliten skrev:
Jeg har tenkt at det må være kjekt å ha - men er usikker på hvordan det fungerer i høyere hastigheter. 150 meter fremover vil jo gi oss nok med tid til å slakke av selv i 30 knop+

Heldigvis er ikke farten min så stor, så med 150m har jeg litt tid til å forandre kurs eller stoppe helt opp.

Takker for alle svar! :smiley:

Mulig det! Selv hadde jeg min første grunnberøring for tre uker siden, og da jeg så i kartet etterpå så jeg at joda, grunna stod merket der den... :blush: . Pleier ellers alltid å følge godt med i kartet, og har ennå ikke opplevd at kartet ikke stemmer med terrenget. Men denne gangen skulle jeg bare... Det er vel som regel da det skjer.

Men med et ekkolodd som ser 150 meter forover kan jo selv jeg se nytten av det ja! Forutsatt at det viser en viss bredde også da, og ikke bare en smal stripe mens grunnene ligger på rekke og rad ved siden av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  index skrev:
Mulig det! Selv hadde jeg min første grunnberøring for tre uker siden, og da jeg så i kartet etterpå så jeg at joda, grunna stod merket der den... :blush: . Pleier ellers alltid å følge godt med i kartet, og har ennå ikke opplevd at kartet ikke stemmer med terrenget. Men denne gangen skulle jeg bare... Det er vel som regel da det skjer.

Mener å huske at jeg fant en feil på et av båtsport kartene rundt Stavanger. Husker ikke hvor det var i farten, men husker at det var en feil.

index skrev:
Men med et ekkolodd som ser 150 meter forover kan jo selv jeg se nytten av det ja! Forutsatt at det viser en viss bredde også da, og ikke bare en smal stripe mens grunnene ligger på rekke og rad ved siden av...

Sant nok, det er derfor jeg håpet at det var noe som hadde litt stor "kjeggle". Ser ut til at de foroversende har det. Siden produktet finnes, mener jeg.

• 2 uker senere...

Foruten at en sonar som ser forover er en ganske dyr sak, så er det en liten detalj som kanskje bør sjekkes. Noen av disse instrumentene kan ha litt problemer på grunt vann. Om det gjelder EchoPilot aner jeg ikke. Som black-box gir EchoPilot deg videosignal.

For kombinasjon med C-MAP har enkelte kartplottere varsling dersom det er merket av grunner mindre enn en viss dybde i en sektor foran båten. Kjekt dersom grunnene er merket av. EchoPilot gir alarm basert på hva sonaren ser, og ikke mer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...