Jump to content

Akterspeil 52cm, lang eller kort stamme?

froesak

Recommended Posts

Når høyden på på akterspeilet fra topp der motoren skal henge og til bunn på båt er 52cm hva slags motor må jeg ha, Lang eller kortstammet??

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Akterspeil.

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

• 2 weeks later...

Jeg har en Askeladden 500 (Selvlensende 16 Fot). Denne båten hadde en 40 hk Yamaha med ekstra lang stamme. Kjøpte en 50HK 4takt til båten med lang stamme. Har senket akterspeilet med 25mm, men båten overplaner, (dabber). Hvor langt bør kavitasjonsplata stikke under båten på en slik båt? nå går den omtrent plant med bunnen.

Har lest at aktespeilet skal være ca 51 cm høyt i rett vinkel fra kjølen, nå er den ca 51,5cm men denne båten har jo ett par cm dyp kjøl i tilegg selv om den ikke går helt bak. Noen gode råd?

Jeg har en Askeladden 500 (Selvlensende 16 Fot). Denne båten hadde en 40 hk Yamaha med ekstra lang stamme. Kjøpte en 50HK 4takt til båten med lang stamme. Har senket akterspeilet med 25mm, men båten overplaner, (dabber). Hvor langt bør kavitasjonsplata stikke under båten på en slik båt? nå går den omtrent plant

Utifra min erfaring bør kavitasjonsplata ligge jevnt med bunn ELLER høyere, har mye med type skrog, tror ikke du vil finne noen eksakt fasit .

Det beste oppsettet må du lete deg frem med å prøve/feile, flytte på batteri/tank/annet løsøre, du må teste ut de forskjellige tilt innstillingene ( hvis du ikke har power trim/tilt da ).

Du kan også sjekke ut forskjellige propell typer, noen gir bare skyv, andre gir løft i hekk eller baug.

Arne Kjetil