Jump to content

Feilsøke diesel-turteller?


MT.

Recommended Posts

Jeg starter en ny tråd også, sånn at det ikke skal være noen tvil.

 

Turtelleren i båten har dødd. Alt annet i det elektriske anlegget er stabilt. Jeg mener å ha fått med meg at dieselturteller er kalibrert og følger pulser fra dynamo, og at bortfall av turteller kan varsle ladeproblemer i god tid. Men iflg originalt voltmeter lader fremdeles dynamoen med 14,5V...

 

Hva gjør jeg? Om jeg måler på kontaktene bakpå turtelleren, hva skal jeg finne der?

 

Håper noen av forumets elektroeksperter har tid til å gi en kjapp innføring. Jeg spør fordi jeg aldri har hatt dieselmotor i noe som helst før nåværende båt, og derfor er som grønnskolling å regne på dette området... :blush:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke hva type motor du har.

 

Turtelleren kan ha uttak fra W på dynamoen, eller fra en giver på motoren.

 

Har du en VOM (volt, ohm meter), så kan du måle bak på turtelleren om du har vekselspenning på pulsinngangen (W fra dynamoen) Det skal være en liten vekselspenning, varierende med turtall.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Hvis turtelleren din får signal fra dynamoen, heter terminalen på dynamoen mest sannsynlig W.

Hvis du måler likestrøm skal spenningen være ca 50 % av ladespenningen (ca 7 volt i et 12 volt anlegg).

Du skal også kunne måle ca det samme samme i vekselspenning.

 

Hvis du måler frekvensen, mener jeg denne ca 200 Hz på tomgang og stiger med motorturtallet. Jeg benytter et 50 mHz scoop når jeg måler dette. Kanskje det finnes noen billigere instrumenter i dag som kan måle frekvens?

 

Har du måler likestrøm og vekselstrømsmålene jeg beskriver, må frekvensen også være i orden, for frekvensen bestemmes av antall poler i dynamoens rotoren og turtallet på dynamoen.

Ole Petter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...