Jump to content

Bravo 2 propell slipper i vulkaniseringen.


sirius

Recommended Posts

Hei. Har no kommet heim igjen etter 14 dagers tur her rundt i fylket. En kjempetur med Molde, Valldal og Ekornes som mål. MEN eg har eit problem som eg lurer litt på om der er fleire som har opplevd eller har høyrt om. Eg har ein bravo 2 propell, 4 bladet rustfri som slipper i vulkaniseringen. Dette er andra gangen det skjer, sendte den inn i vinter etter at det skjedde i fjor sommer. Monterte den i vår og har gått ca 30 timer når det skjer nå igjen. Er dette eit generelt problem på denne type propell eller er det eg som er uheldig / dårlig arbeid fra propellbygger??

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Hei du, vet ingen ting om bravo drev men vet at når de nye DI påhengsene kom (Optimax/ficht/E-tec) så er eksostemperaturen på disse så mye høyere en på trdisjonelle totaktere at på enkelte av de eldre propellene med vulkanisering ble denne for varm og slapp/løsnet.Tror nyere propeller har løse boss som er festet på en annen måte nå så det kann jo være dette som er grunnen? vet jo ikke hvilken motor du men kan jo være eksosvarmen er for høy i forhold til hva proppen tåler..................

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er optimalt med stålpropell på B2 drev da diameteren er så stor, med høy vekt på propellen som følge. Det blir stor påkjening på vulkanseringen da stål har mindre flex og slipp enn alupropellere.

Samtidig er det jo ogs sånn at B2 brukes til "tyngre" båter og motorer med høyt dreiemoment...

Link to post
Share on other sites

Det er bare tull at stål ikke er optimalt på BII. Tvert imot er det det eneste alternativet hvis båten er tung.

Imidlertid vil en vulket propell før eller siden slippe, like sikkert som foringer på en bil er i kategorien slitedeler. Hvor lenge den varer er litt opp til den enkeltes kjørestil. Noen klarer å kjøre vulken av etter kort tid, andre har den i årevis selv med tung båt og kraftig motor. Reserveprop er derfor nødvendig. Selv har jeg brukt en Powertech med vulket hubb på en 6 tonn båt med BII. Denne røk etter seks sesonger etter nærkontakt med en stokk. Kjører nå med en ny PowerTech med stålhubb. Den vulkete er reparert og tjener som reservepropell. Den nye virker mer stabil og rolig.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Har no snakka med Winrace som har bygget propellen, han sender et nytt "hub" som skal sveises inn. Dette vil nok holde. Dette problemet er kjent på bravo ll propeller da det er store propeller kombinert med store motorer. Dette er forøvrig ein Power tech propell som har blitt behandlet svært fint, har tatt båten forsiktig opp i plan pga. styrken i motoren og div. problemer som har vært på tunge båter i lag med denne motorkombinasjonen.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Hei. Ja eg skal gjere dette sjøl. Delene er tilpassa så det er bare å sveise( tigge) det inn. Winrace har ikkje gjort dette selv enda, dei har fått delene tilsendt fra propellleverandøren. Det er så tilpassa at det skal bli perfekt når det er ferdig. ( ingen ubalanse??)

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

No har eg fått fikset propellen, fekk delene på torsdag og presset/sveiset delene på plass. Dette gjekk greit, og fekk prøve den på fredag når eg gjekk på helgatur. Propellen fungerer fint, eg kan ikkje merke nokon form for vibrasjon e.l.

Konklusjonen må vel være at dette var vellykket. :cheers:

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

En alternativ måte å fikse dette på er følgende:

Spline-delen presses ut.

Sveis eller lodd på 2 kniv-liknende vinger. Disse skjærer seg inn i gummikoplingen og erstatter vulkingen.

Press på plass spline-delen igjen.

Dette vil koste noen få hundrelapper.

Gummikoplingen er der for å hindre at langt dyrere deler ryker først. Å erstatte gummikoplingen med metall, som sveises eller limes fast, vil jeg ikke anbefale til andre enn de som driver med racing.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...