sirius Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 Hei. Har no kommet heim igjen etter 14 dagers tur her rundt i fylket. En kjempetur med Molde, Valldal og Ekornes som mål. MEN eg har eit problem som eg lurer litt på om der er fleire som har opplevd eller har høyrt om. Eg har ein bravo 2 propell, 4 bladet rustfri som slipper i vulkaniseringen. Dette er andra gangen det skjer, sendte den inn i vinter etter at det skjedde i fjor sommer. Monterte den i vår og har gått ca 30 timer når det skjer nå igjen. Er dette eit generelt problem på denne type propell eller er det eg som er uheldig / dårlig arbeid fra propellbygger?? mvh Sirius Quote Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post Share on other sites More sharing options...
gammabusa Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 (edited) Hei du, vet ingen ting om bravo drev men vet at når de nye DI påhengsene kom (Optimax/ficht/E-tec) så er eksostemperaturen på disse så mye høyere en på trdisjonelle totaktere at på enkelte av de eldre propellene med vulkanisering ble denne for varm og slapp/løsnet.Tror nyere propeller har løse boss som er festet på en annen måte nå så det kann jo være dette som er grunnen? vet jo ikke hvilken motor du men kan jo være eksosvarmen er for høy i forhold til hva proppen tåler.................. Edited July 29, 2007 by gammabusa (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Det har vært litt problemer med vulking på bravo 2 propeller. Se her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=10713 Har lest anbefalt propeller uten vulking på bravo 2. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Hvem har produsert propellen? Jeg hadde dette på en 3-bladet aluminiumspropell fra Progress. Har nå en 4-bladet rustfri fra Powertech. Har ikke opplevd noe slikt med den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Tror ikke det er optimalt med stålpropell på B2 drev da diameteren er så stor, med høy vekt på propellen som følge. Det blir stor påkjening på vulkanseringen da stål har mindre flex og slipp enn alupropellere. Samtidig er det jo ogs sånn at B2 brukes til "tyngre" båter og motorer med høyt dreiemoment... Quote Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Det er bare tull at stål ikke er optimalt på BII. Tvert imot er det det eneste alternativet hvis båten er tung. Imidlertid vil en vulket propell før eller siden slippe, like sikkert som foringer på en bil er i kategorien slitedeler. Hvor lenge den varer er litt opp til den enkeltes kjørestil. Noen klarer å kjøre vulken av etter kort tid, andre har den i årevis selv med tung båt og kraftig motor. Reserveprop er derfor nødvendig. Selv har jeg brukt en Powertech med vulket hubb på en 6 tonn båt med BII. Denne røk etter seks sesonger etter nærkontakt med en stokk. Kjører nå med en ny PowerTech med stålhubb. Den vulkete er reparert og tjener som reservepropell. Den nye virker mer stabil og rolig. Quote Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
sirius Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Har no snakka med Winrace som har bygget propellen, han sender et nytt "hub" som skal sveises inn. Dette vil nok holde. Dette problemet er kjent på bravo ll propeller da det er store propeller kombinert med store motorer. Dette er forøvrig ein Power tech propell som har blitt behandlet svært fint, har tatt båten forsiktig opp i plan pga. styrken i motoren og div. problemer som har vært på tunge båter i lag med denne motorkombinasjonen. Sirius Quote Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Har no snakka med Winrace som har bygget propellen, han sender et nytt "hub" som skal sveises inn. Sirius Betyr det at dette er noe du kan gjøre selv?? !! Quote Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
sirius Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Hei. Ja eg skal gjere dette sjøl. Delene er tilpassa så det er bare å sveise( tigge) det inn. Winrace har ikkje gjort dette selv enda, dei har fått delene tilsendt fra propellleverandøren. Det er så tilpassa at det skal bli perfekt når det er ferdig. ( ingen ubalanse??) Sirius Quote Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Jeg fikk samme problem i går med at ene propellen min (stål på bravo 2) slapp i vulaniseringen. Er det slik at jeg kan reparere dette selv eller må den inn for "sveising"? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Blanco Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Spennende. Du må gi en tilbakemelding når du er ferdig og sett om den holder. En vulkanisering av en PowerTech propell koster kr. 2000,-. Ny med stålnav koster 10.000,-. Quote Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post Share on other sites More sharing options...
sirius Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Hei Frøken Fryd. Winrace sender delene til meg slik at eg får gjøre dette selv. Det er enkelt sier Ollesen?? Alt er tilpasset. Sirius Quote Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Var inne på hjemmesiden til Solas These rubber hubs are especially easy to install simply by pressing them into the hub with a minimum of effort. However, they still offer excellent gripping force to keep the propeller from slipping. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sirius Posted August 12, 2007 Author Share Posted August 12, 2007 No har eg fått fikset propellen, fekk delene på torsdag og presset/sveiset delene på plass. Dette gjekk greit, og fekk prøve den på fredag når eg gjekk på helgatur. Propellen fungerer fint, eg kan ikkje merke nokon form for vibrasjon e.l. Konklusjonen må vel være at dette var vellykket. Sirius Quote Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post Share on other sites More sharing options...
kentaur Posted August 12, 2007 Share Posted August 12, 2007 En alternativ måte å fikse dette på er følgende: Spline-delen presses ut. Sveis eller lodd på 2 kniv-liknende vinger. Disse skjærer seg inn i gummikoplingen og erstatter vulkingen. Press på plass spline-delen igjen. Dette vil koste noen få hundrelapper. Gummikoplingen er der for å hindre at langt dyrere deler ryker først. Å erstatte gummikoplingen med metall, som sveises eller limes fast, vil jeg ikke anbefale til andre enn de som driver med racing. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Xlnt Posted August 13, 2007 Share Posted August 13, 2007 Har hørt tidligere at vulkaniseringen slipper fordi eksosen blir for varm, navet varmes opp. Skal visstnok være bedre å ta bort eksosbelgen slik at eksosen ikke går gjennom propellen. Quote 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.