Jump to content

Hvilken seilbåt med 3 kabiner bør vi evt velge ?


`MINA'

Recommended Posts

Vi har tidligere fått god hjelp her til tips om båtene vi har handlet. Nå er vi i tenkeboksen igjen :crazy:

Vi ønsker oss en seilbåt med 3 kabiner. Det må være en familieseiler. Sluttstiv og lettseilt.

Vi ser det ligger mye fint på Finn.no. Men vi er sikkre på at det finnes flere enn de som i dag ligger der

som er aktuelle for oss i fremtiden. Bavaria 37 Criuser er en av de fineste vi har sett til nå. Dette er en størrelse

vi føler vil være passende. Men kanskje det finnes tilsvarende løsninger på mindre båter også ?

 

Noen tips fra dere ?????????????

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har ikke Hanse 342 mulighet for 3 kabiner? Må sjekke - det er en av de båtene som testes i siste Båtnytt..... jo, det har den - se her

Benetau Oceanis 331 har også 3 kabiner - men den seiler som et badekar. Jeg ble så skuffet over den båten da vi leide den i 2 uker for noen år siden. Helt annerledes enn 311 som er en bedre seiler (samme skrog som First 317)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er viktig at den skal være sluttstiv og lettseilt, bør du sjekke om det finnes en performance cruiser som dekker behovet. Disse har gjerne høyere rigg som gjør at den fungerer fint med et lite forseil. Da blir det lettere å seile. De har også dypere eller tyngre kjøl som gjør de mere sluttstive. Til gjengjelt er disse ofte litt mindre rommelige enn rene turbåter og blir derfor en tanke dyrere. Forslag: Hanse 370, Sun Fast 35, 37 eller 40, Elan 37, First 36.7, Bavaria match 38 og mange flere. Vurder også å kjøpe en relativt ny bruktbåt i stedet for en ny. Da kan du få med mere utstyr og en båt uten "barnesykdommer".

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Prismessig kikker vi på brukt båt til rundt 700`. Ang størrelsen tenker vi at de vi har sett tidligere som er rundt 33 - 34`, er for korte til at

sengelengden skal bli bra nok. Men vet ikke nok om dette enda. Når det gjelder seilegenskaper er vi ikke kresne. Dette skyldes at vi ikke

er regattaseilere. Vi koser oss med seil når vi ønsker og vinden er fin. Vi ønsker ikke en like livlig båt som Fenixen vi hadde var. Rush 97 som vi

har nå er flott å seile med etter vår mening. Stiv og trygg. Helst med masthead rigg for mindre storseil,og deretter større forseil.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Den hyppige handlingen deres tilsier at dere hellere bør knekke til, og gå for den varianten jeg tidligere har sagt, mao Bav 44! Det blir noe stressende å bytte båt hvert år/annethvert år..........

 

Men samtidig bør du snart komme ut av skapet og gå for denne :smiley:

 

Uansett, lykke til......

Link to post
Share on other sites

Men samtidig bør du snart komme ut av skapet og gå for denne :smiley:

Hvis jeg mot all formodning skulle hoppe tilbake til motorbåt igjen, vil denne du sikter til være en flott båt.

Eller evt Viknes 1030. Har aldri lagt skjul på at jeg liker disse nei.

 

Men er ikke fare for at jeg kommer ut av skapet enda nei !!!!! :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Prismessig kikker vi på brukt båt til rundt 700`. Ang størrelsen tenker vi at de vi har sett tidligere som er rundt 33 - 34`, er for korte til at

sengelengden skal bli bra nok. Men vet ikke nok om dette enda. Når det gjelder seilegenskaper er vi ikke kresne. Dette skyldes at vi ikke

er regattaseilere. Vi koser oss med seil når vi ønsker og vinden er fin. Vi ønsker ikke en like livlig båt som Fenixen vi hadde var. Rush 97 som vi

har nå er flott å seile med etter vår mening. Stiv og trygg. Helst med masthead rigg for mindre storseil,og deretter større forseil.

 

Jeg misforstod prisklassen din siden du snakket om bavaria cruiser 37. Jeg er helt uenig i seilprioriteringen. Men ut fra det jeg nå har skjønt vil jeg anbefale denne: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=19&tot=812

 

Den er ikke spesielt stiv (men det er ikke bav37c heller) men trygg og mye båt for pengene. Den er nok velbrukt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har ikke Hanse 342 mulighet for 3 kabiner? Må sjekke - det er en av de båtene som testes i siste Båtnytt..... jo, det har den - se her

Nå er vel 342 for utgående og erstattes med 350. Prisen er nok i overkant dersom du ser etter båt til 700 tusen, og brukte finner du ikke ettersom båten ikke er i produksjon ennå.

Link to post
Share on other sites

Den 38'en som jeanneau forslår må da være mye båt for pengene, og den kan sikkert prutes ned noe kroner til og dermed passe fint inni budsjettet uten alt for mye overskridelser... de kommer etterpå..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder seilegenskaper er vi ikke kresne. Dette skyldes at vi ikke

er regattaseilere. Vi koser oss med seil når vi ønsker og vinden er fin. Vi ønsker ikke en like livlig båt som Fenixen vi hadde var. Rush 97 som vi har nå er flott å seile med etter vår mening. Stiv og trygg. Helst med masthead rigg for mindre storseil,og deretter større forseil.

Hei,

hvis dere er ute etter en båt som er sluttstiv, er det lurt å velge en med dyp kjøl. Bav 38 finnes i en versjon med dyp blykjøl. Det er også den modellen i den gamle serien som kanskje seiler best ift størrelsen. En standard "chartercruiser" vil ofte være initialstiv pga. skrogbredden, men vil deretter være ganske vek pga lav vekt i kjølen og grunne kjøler. De må derfor reves tidlig for at de ikke skal krenge for mye. Mao. skal dere ha en båt som er sluttstiv og trygg, er dyp kjøl nesten en forutsetning.

 

Ellers kan jeg absolutt anbefale en båt med brøkdelsrigg, stort storseil og selvslående fokk. Med lazy-bag og enkeltlinerev er dette lett å håndtere. Da kan én person med letthet seile båten alene, selv på kryss der man må slå ofte. Jeg ville prøveseilt en Hanse med en slik løsning hvis jeg var dere. Skal dere ha det enda enklere, kan rullestor være et alternativ (men med de ulemper som et slikt seil har). En mastheadrigg med en stor overlappende genua medfører ofte at det er tungt å vinsje inn seilet i slagene, samt dårlig sikt i le av seilet.

 

Uansett, å lete etter båt for å kjøpe er vel ikke det verste man kan drive med. Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvilke ulemper snakker du om her ? Har ikke erfaring med dette.

Det har vært en debatt her tidligere rundt fordeler og ulemper med rullestor. Søk på rullestorseil så får du vel opp noen eldre tråder.

 

Noen av ulempene er vel:

1) Dårligere fasong på seilet ift et tradisjonelt seil, men kan i stor grad avhjelpes med vertikale spiler. Ulempen med vertikale spiler er at det er temmelig plundrete å ta ned storseilet hvis det skulle være nødvendig (de lengste spilene er omtrent like lange som masteliket).

2) Mer vekt i masten, dvs mer krengende moment.

3) Risikoen for at noe går galt med innrullingsmekanismen så ikke man får rullet inn seilet eller får det ned.

4) Høyere pris

Link to post
Share on other sites

Jeg misforstod prisklassen din siden du snakket om bavaria cruiser 37. Jeg er helt uenig i seilprioriteringen. Men ut fra det jeg nå har skjønt vil jeg anbefale denne: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=19&tot=812

 

Den er ikke spesielt stiv (men det er ikke bav37c heller) men trygg og mye båt for pengene. Den er nok velbrukt.

Om båten er velbrukt spiller ikke den største rollen for oss. Vi skal ha en båt vi skal kunne bruke (mye) i alle situasjoner med 2 barn og bikkje.

Er det noen som kjenner til denne skuta `jeanneau` viser til her ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Lübeck

Kristiansand er jo en fin tur.... bare si i fra om mannskap skulle bli nødvendig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...