Jump to content

mye bølger ytre oslofjord lørdag 28


Jack Sparrow

Recommended Posts

Var mye bølger lørdag ettermiddag kom over denne linken http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=154179

 

jeg var selv ute på strekningen kragerø - stavern

og har aldri hatt sånne bølger og sånn bølgesprut over båten før, hadde over 30 kts på vindmåleren( uten at jeg egentlig vet hvor mye vind det er men)

. og ble 110 prosent arbeid bak roret for å holde kursen .

så min lærdom er tatt ,aldri mer utaskjærs i den vindstyrken inn fra skagerak, mulig jeg er pysete men det får være. safety first.

noen fler som var ute ?

Link to post
Share on other sites

jeg var selv ute på strekningen kragerø - stavern

og har aldri hatt sånne bølger og sånn bølgesprut over båten før, hadde over 30 kts på vindmåleren( uten at jeg egentlig vet hvor mye vind det er men)

To ting å lære av dette:

1. du kan dele knots på 2 - så får du ca m/s. Dvs at dere hadde rundt 15 m/s

2. Kragerø - Stavern er et av områdene langs norskekysten som i både kart og Norske Los er merket som et område man skal være ekstra aktsom pga farlige bølger. Strekket går fra ca Torbjørnskjær til Tvistein fyr. Strekket dere krysset heter Rakkebåene og er velkjent. Det blir store bølger her fordi vind og strøm kommer fra hver sin kant og smeller sammen her.

 

Vi hadde tenkt oss til Kragerø i helgen, men værmeldingen gjorde at vi kansellerte turen. 2-3 dager med s-sv 12-18 m/s gir mye energi i vannet og da blir det store bølger.

 

Forresten en ting til å lære: Lytt på værmelding. og bølgehøyden som oppgis er den signifikante bølgehøyden - man må da være forberedt på at de største bølgene kan ha den doble høyden av det som meldes. Så meldes det 3-4 meter så kan man - om man er uhedig - møte på en 8 meter. Det er ganske stort i en liten båt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt at det gikk bra med dere. Jeg vet om andre som ikke kom seg over Rakke men søkte havn i Brevik området i helgen

Rakke er et sted man skal behandle med respekt. Andre steder på samme kysten er Tønsberg Tønne. Her sveller det godt, og det er en del skjær med knekte jernstaker her som er vanskelige å se.

 

Det kan godt være at det hadde vært bedre sjø om dere hadde gått lengre ut til havs - men er målet Stavern må du jo uansett inn mot land før Svenner.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta en titt på denne tabellen fra SMHI, så ser du tydelig forskjellen på signifikant bølgehøyde og max høyde. Det skiller ganske mye. Pek på f.eks. Väderöarna, og se hvor store utslag det gir. Der var forøvrig max bølgehøyde lørdag kveld på ca 5,5 meter. :eek: så det svinger litt uti der om dagen. Eventuelt gå til tabellen for siste 24 timer, og sammenlign der.

Link to post
Share on other sites

vi måtte endre litt plan og la oss på svai så langt inn mot andvik.kjærsstranda som mulig , før stavern ,men lå urolig alikevel ,

 

Naverfjorden hvor du søkte nødhavn er ikke akkurat den sikreste plassen. Grunn og ubeskyttet som den er. Ellers er trikset, som Bitteliten påpeker, å gå langt ut fra land på dette strekket. Dersom du brekker inn litt opp mot Svenner så er det blitt dypere igjen og ikke så elendige forhold på vei inn til Stavern.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Går en ut fra Kragerø og ut mot Jomfrulandsrenna og "ut" i åpent lende ved Stråholmen legger kursen sør av Tvistein fyr så går en fint klar av det gunneste på Rakkebåene og mest ruskete, skal en lenger øst så går en sør av Svenner også. den "ytterste" sørligste leden rundt rakke er merket med staker

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Rakke er et sted man skal behandle med respekt. Andre steder på samme kysten er Tønsberg Tønne. Her sveller det godt, og det er en del skjær med knekte jernstaker her som er vanskelige å se.

 

Var en tur på/ved Tønna lørdag formiddag (bl.a. for å teste min nye kikkert) og kan bekrefte at det var bra med svell der.

Allikevel var det relativt bra med trafikk (seil- og motorbåter fra 25 fot og oppover), det husket godt!

--

Jon

Link to post
Share on other sites

jeg var selv ute på strekningen kragerø - stavern

og har aldri hatt sånne bølger og sånn bølgesprut over båten før, hadde over 30 kts på vindmåleren( uten at jeg egentlig vet hvor mye vind det er men)

. og ble 110 prosent arbeid bak roret for å holde kursen .

så min lærdom er tatt ,aldri mer utaskjærs i den vindstyrken inn fra skagerak, mulig jeg er pysete men det får være. safety first.

noen fler som var ute ?

Jeg var en liten tur ute på Langesundsfjorden og kan bekrefte stiv til sterk kuling. Dette er ikke vær til å forflytte seg på. Men det er bra at en tar lærdom av det en opplever og at værmelding er viktig å lytte på .

Da vi var en svip ut på fjorden fikk vi følge av en liten åpen tresnekke med to personer uten vest. Etter vår mening var dette bare galemattias, høy strømsjøen begynte å bryte og kunne lett ha fyldt eller kvelvet båten. De oppfattet til slutt hvor farlig dette var og etter en halsebrekkende snumanøver kom de seg inn igjen. At en setter eget liv og båt på spill er nå så, men risikoen en utsetter andre for ved evnt. redningsaksjoner er ikke så greit.

Link to post
Share on other sites

Hva var egentlig bølgehøyden lørdagen?

 

Vi ventet fra fredag til lørdag før vi krysset fra Fredrikstad, mellom indre og ytre Færder, på innsiden av øyene ved Stavern, på utsiden av ytterste bøyen fra Stavern (som alltid mye store bølger ut fra Stavern), på utsiden av Tvisten og inn innseilingen på sørsiden av Jomfruland. Mye (stampe) sjø, men båten tok det veldig fint. Hadde ikke en eneste opplevelse underveis som tilsa at jeg hadde tatt feil beslutning.

 

Senere på dagen gikk vi fra Kragerø og videre til Arendal (Staubø). Gikk i 6 knop så det tok sin tid ;-)

 

Jen anslo bølgehøyden til ca 2,5 meter, men muligens den var høyere?

 

Bølgene var mindre problem for meg enn vinden. Vinden løftet spruten over båten, så sikten i perioder var lav. Vindusviskerne gikk nesten kontinuerlig. - og kalesjen var lekk... Men det var ikke værre enn at bakluka på kalesje var åpen hele tiden. - Men det ble ikke laget så mye te på turen i forhold til vanlig... :lol:

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk fra Oslo på fredag formiddag med kurs for Brevik. Fredagen kom vi til Drøbak før vi tok til havn for å vente på bedre vær. Seilte en krysser med LOA 11,5 meter, men med konstant sjøsprøyt midt i hode fikk det holde.

Lørdag ble strekket Drøbak-Vrengen unnagjort, men fortsatt store bølger og vind i mot. Fikk også et enormt skybrudd med hagl utenfor Åsgaardsstrand. :eek:

Søndag skulle vi ta siste strekket, men måtte gi opp utenfor Stavern. Hadde for det meste dønninger på 5 meter +/-, men også noe bråttsjø - så da gikk turen inn til Stavern (surfet greit innover da.... :sailing:

 

I Stavern lå vi som maggots i boks, og tror de aller fleste lot være å gå noen vei før mandag. Redningsselskapet anbefalte ingen å gå hverken Svenner, eller over Rakke.

Mandag /i går gikk jeg tidlig over Rakke med 2-3 meter og det gikk greit...blåste heller ikke så mye da.

 

Fredag brukte jeg to skift fra topp til tå...lørdag hele 3 skift og to skift igjen på søndag. I går klarte jeg meg uten skift, så det ble en fin siste etappe.

 

Men at det rullet, blåste og regnet/haglet kan jeg skrive under på. Hadde jeg ikke sittet i en seilbåt, så hadde jeg vært småredd til tider. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Korrigert: Jeg skrev feil dager... :-) Reiste over på søndag, ikke lørdag.

 

hmm... Jeg må ha vært veldig heldig da. :yesnod: - Med tanke på tidspunktet jeg gikk på.

 

Jeg valgte å ligge bi ved Fredrikstad som nevnt lørdag (korrigert) for jeg opplevde at det var for mye vind kombinert med bølger, men tok hele strekket på søndagen (korrigert) langs med fastland (Fredrikstad - Stavern - Kragerø - Arendal). I en Nidelv 24. Det gikk jo opp og ned i 12 timer, men jeg opplevde ingen stygge tendenser eller uventet sjø. Mulig at det er en sjøsterk båt?

 

Hele veien hadde jeg plottet inn eventuelle nødhavner på forhånd, men underveis tenkte jeg aldri på å gå inn der. Båt og mannskap hadde det bra (med unntak av ett tilfelle av sjøsyke).

 

Styggeste stedet var ikke Færder, men utenfor Stavern. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå inn til land der, men da den ene fruen ombord kunne tenke seg å fortsette reisen med buss gjorde vi det. Jeg oppmuntret henne til det da hun var sjøsyk :puke: ; bare dumt å skulle presse til å fortsette. Vi andre ombord hadde ikke slike plager. (Sjøsyke er forferdelig...) - På vei inn til Stavern ombestemte hun seg og ville være med på Kragerø, der vi satte henne på bussen. Veldig koselig fra Jomfruland og inn til byen...

 

Ut fra Stavern reiste sjøen seg til tider svært høyt, men Nidelven taklet det veldig rolig og sindig :sailing: . Der ute møtte jeg også Redningsskøyta som gikk rolig. Jeg regner med at den bare var ute for å se.

 

Stort sett møtte jeg kun seilbåter og noen få storinger (Princess osv). Noe jeg i utgangspunktet synes var rart da jeg ikke opplevde sjøen farlig, men selvfølgelig litt ubehagelig. Spesielt for den som ikke er kaptein ;-)

 

Jeg reagerte på at de fleste store båtene gikk langs med land inn til Stavern (fra sørsiden). Jeg trodde det var et veldig farlig område, noe som sees på draftet også. Er det en "renne" der jeg ikke husker eller har lagt merke til? - Jeg går alltid rundt ytterste bøyen, spesielt i været som var på lørdagen (dårlig sikt).

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...