joda Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Har to KAD 44 i min båt.Den ene motoren har jeg problemer med å få maks turtall.Har hatt dette problemet en stund(så lenge jeg har hatt båten)Har byttet begge brennstoff pumpene og brennstoff ventilene på begge motorene.Alle diesel filtrene er byttet.Komp test er tatt,ok..Den ene motorer virker veldig slapp,må ha hjelp av den andre for å få fart på den som er litt slapp.Det jeg lurer på om om turbo/ladeluft kjøler kan være grodd??Får ingen feil melding på EDCèn.Mangler ca 400 omdr.Motorene har gått ca 1000 timer.Ingen fjusking..Takker for alle kommentarer Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Jeg ville fulgt opp på innsugssiden og sjekket turboen for koksing og dritt og materør fra turbo til AC for lekkasjer. Videre ville jeg åpnet AC og rengjort og byttet pakninger. Har du forresten sjekka rusingsturtallet og tenningstidspungtet? Quote Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
joda Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Hadde VP mekaniker å sjekket problemet i høst uten noe godt resultat.Er ikke videre imponert over de VP folkene jeg har hatt kontakt med.Hvordan klare å ruse mere enn 1500 omdr??.EDCèn styrer dette.Har mistanke om at det må være noe med AC eller Turbo ja.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnstein Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Finn deg et lastebilverksted eller et dieselelektrisk verksted. Få tak i en mann til å sjekke dieselpumpa. Skulle ikke forundre meg om at han finner feilen der. Virker som timingen er ute av lage. Volvoversktedene, eller for den del hvilket som helst båtverksted er dessverre ikke mye å stole på i denne sammenheng. En jeg kjenner hadde samme symptomene på sin KAD42. Han sjekket også turbo og eventuelle lekkasjer, men fant ingeting. Det tok bare noen minutter for en mekaniker fra Varhaugs Dieselektriske Verksted å finne og korrigere feilen. Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post Share on other sites More sharing options...
OPTIMAL Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Dette er veldig likt det problemet jeg har på min KAMD 300 motor. Jeg mangler ca 300 rpm i forhold til de 3800 motoren gikk med før. Jeg ser ingen andre utveier enn å besøke et godt utstyrt Volvoverksted som kan koble til en feilkodeutleser og foreta elektroniske justeringer av styreboksen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 (edited) hva med å måle turbotrykket? På den 44motoren skal også dysene sjekkes hver 600 time. Er det gjort? luftfilteret ditt, er det tatt av for test? Filteret blir fort grodd med dritt hvis du har støvete motorrom :-) 1000 timer er ikke no for de motorene :-) joda310 med en KAD44EDC i kjelleren Edited July 30, 2007 by Joda310 (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
joda Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 Alle de vanlige tingene er sjekket.Br.stoff dysene og brennstoff pumpene er byttet på begge motorene,alle filtrer tatt.Motor rom er bra.Har også sjekket feil koder samt alle parametrene på EDCèn uten at VP mekanikeren fant noe.Til mere jeg tenker på de må de være ett eller annet med turbo/AC Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Om det er noe feil med turboen bør det være mulig å se dette på at ladetrykket er for lavt. På mine D4'er kan jeg følge ladetrykket løpende om jeg vil. Vet ikke om det er mulig i EDC systemet. Om det ikke er mulig i EDC er det sikkert mulig å koble på en turbotrykksmåler på turboen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.