Slostrilen Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Hei. Hvordan er det når man kjøper bruktbåt av privatperson, kan den være belånt selv om den ikke er registrert i skisregisteret, og hvor henvender man seg for å finne ut om det er heftelser på den? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Eneste måten å registrere pant i en båt pr i dag er at den er registrert i Skipsregisteret NOR. Her kan du sjekke heftelser ved å se på http://www.nis-nor.no Om det er annet lån i båten er det ikke tatt pant i båten (salgspant e.l), og om jeg husker rett overtar ikke du da lånet på samme måte som man kan gjøre om man kjøper bil med heftelser. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Slostrilen Posted July 30, 2007 Author Share Posted July 30, 2007 sorry, såg det var tråder med dette emne fra før:-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
evenR4u Posted July 30, 2007 Share Posted July 30, 2007 Ikke salgspant er greit, men det kan vel være tatt utlegg (pant etter utleggsforretning etter inkassosak) i båten som løsøre betraktet + Hvis du har fødselsnummer på selger kan du ringe Brønnøysund, oppgi grunnen til spørsmålet, og få opplyst om det er registrert utlegg på vedkommende selger. Har gjort det hver gang jeg har kjøpt. I og med at alle selgerne var "plettfrie" fikk jeg naturligvis ingen utleggsopplysninger. Vet derfor ikke om du får opplyst hva det er tatt utlegg i (båten?) dersom det er sak på personen. Hvis det ikke er noen utlegg på personen er du trygg i fht heftelser. Quote evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts