Jump to content

Skilledioder - funksjonsfeil


Bjørn Braathen

Recommended Posts

Hei !

 

I en eldre Master er det for et par år siden installert ekstra forbruksbatteri og skilledioder for å hindre at "overforbruk" av batterikapasitet skal hindre tap av startstrøm. Likevel har jeg i sommer to ganger opplevd at både forbruksbatteri og startbatteri var tomt, og at det muligens foreligger en periodisk (og usystematisk) feil, eller en forklarlig årsak.

 

Siste gang forholdet oppsto var kjøleboks, som koblet til forbruksuttaket, i drift. Pga. manglende startstrøm ble følgende gjort :

- Hovedbryter starstrømbatteri slått av - kjøboksens vifte gikk

- Hovedbryter startstrøm slått på igjen og hovedbryter forbruksbatteri slått av - vifte kjøleboks gikk like fullt.

- 1 times lading av startstrømbatteriet ble gjennomført, og dette var nok til å starte motor. Etter 3 timers motrordrift ble motoren stoppet, og tidligere omtalte brytertester utført på nytt. Nå stoppet kjøleboksviften nå hovedbryter forbruksbatteri ble slått av, og trakk ikke strøm fra startbatteriet.

 

Har noen erfaring fra om fenomenet kan skyldes at skillediodene "sprekker" dersom batterispenningen blir for lav (målt til 8 Volt på forbruksbatteriet da problemet oppsto), eller kan det være noe form for uperiodeisk feil med diodene (eller er det troll i skilledioden så den bør byttes) ??

 

Bjørn Braathen

Link to post
Share on other sites

Tror du må lete andre steder en på skille dioden. Dvs. Har ikke peiling hvordan det er koblet i din båt, men ut fra din forklaring går jeg ut fra at skille diode er ok. Dioder har den egenskap at de funker/funker ikke.

Nå kan det være brukt tyristorer og da kan en kanskje få et annnet resultat.

 

Mistenker det mye omtalte BEP releet for å være en tyristor. Da kan det være en feil i styrekretsen av tyristoren.

Konklusjon Har du en feil på elektronikken vil feilen være permanent.

 

Jeg tror jeg ville sjekket hoved strømbryter om denne kan fuske. Fortår du har 2 stk brytere, ikke 4 stillings velger?

Viss ikke tror jeg du har en feil ett annet sted i ledningsnettet.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Skillediodene har en spesifisert maxverdi, og denne må være høyere enn det dynamoen kan levere.

mja.

Men det er hovedsakelig ikke strømmen som knekker diodene, men varmen som oppstår pga. det.

Ellers, når diodene ikke satt på en krets med kraftig kortsluttning, holder skilledioder som er godt overdimensjonert nesten evig.

Det er grunnen av at man skal regne skilledioder med minst 20% mer enn dynamoen kan levere.

Jeg anbefaler alltid at man tar skilledioder som er enda kraftigere enn det (f.eks. 130A ved 70A-dynamo).

Resultatet er i alle fall at ingen som jeg kjenner fikk av varme knekkte dioder med det.

Og jeg kan vel fortelle at jeg kjenner mange som bruker skilledioder. :smiley:

 

I hvert fall er jeg også enig med Smaapala ang. at det ikke finnes periodisk feil på skilledioder.

Det går, eller ikke.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk til alle !

 

Båten er kjøpt brukt, og ekstra forbruksbatteri + skillediode av hensyn til lading etc. var relativt nylig installert. Dynamo gir 55 A og diodene er tilstrekkelig dimensjonert - selv for lading av "flatt" batteri. Dette er også bakgrunnen for at det er to hovedbrytere - en for hvert batteri - og ikke noen form for vender. Den idiotsikre løsningen er selvfølgelig å bare slå av hovedstrømbryter for startbatteri ved "landligge".

 

Ut fra de opplysningene som ble gitt skal det bare være dashboard-instrumentering, gløding og startmotor som trekker fra startbatteriet. Opprinnelig har jo også lanterner og kabinlys vært knyttet til. Jeg vet at forbruksbatteriet må være på for at topplanterne skal lyse, men må sjekke ut om sidelanterner likevel går på startbatteriet - disse var imidlertid ikke årsak til det problemet som oppsto. Er heller ikke sikker på tilførselen til manuelt betjent liten lensepumpe, men heller ikke denne var årsak til problemet. Så takk for alle gode tips så langt, skal sjekke / måle ut alle aktive og passive belastninger avhengig av aktivt batterivalg.

 

:yesnod:

 

Bjørn Braathen

Link to post
Share on other sites

Høres ut som tilsvarende opplegg som hos meg. To helt separate kretser, uten bryter mellom. Selv skiftet jeg ut skilledioden med et BEP rele pga lav ladespenning, men prinsippet blir uansett det samme. Siden feil på skilledioden nærmest er utelukket i følge Jørg, så må vel nesten årsaken ligge i en feilkopling av forrige eier. Mye rart å se av elektrisk i båter... Så jeg vil anbefale deg å ta en full gjennomgang av koplinger, og da særskilt til/fra skilledioden samt hva som eventuelt er koplet direkte til startbatteri. Vil tro at feilen dukker opp da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...