Jump to content

skibsplast vs Yamarin/Bella


lofot2

Recommended Posts

Nå har vi solgt Rana`en og vurderer å kjøpe ny båt. Tenker på en DC på 20 til 21 fot. Vi har kommet fram til at valget står mellom Skibsplast 655, Yamarin 6110 eller Bella 620. Er det noen som har greie på hvordan kvaliteten er på disse båtene og hvordan de fungerer i sjøen. Takknemlig for svar. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har kun erfaring med Skibsplast 155 av disse tre. En meget praktisk båt, med trykkvann, to kokeplater og et hav av stueplass som standard. Har klassens mest rommelige kabin, som faktisk kan brukes til en helg med komfortabel overnatting. Tror nok de to andre er betydelig mer trangbodde. Kan også fås med ordentlig toalett i kabinen, dusjopplegg etc.

 

Båten er godkjent for 8 personer. Er forholdsvis flatbunnet bak, som gir gode allround kjøreegenskaper og rimelig bensinforbruk. Ulempen blir at den slår noe i motsjø. Båten er forholdsvis høy (primært grunnet den store kabinen) som gjør den til et stort vindfang.

 

Kvaliteten generelt er veldig bra. Vi har hatt vår i 5 år og er storfornøyde.

 

Om du går for Skibsplast, vil jeg anbefale 115-150 hester motor.

 

Lykke til med valget ditt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var i samme situasjon som dere og vurderte div. daycruisere. I tillegg til de modellene som er nevnt, sjekk også ut Flipper 630 , Ryds 620 , AMT 200 og div. modeller fra Ibiza og Askeladden. For min egen del endte jeg opp med Skibsplast 655 og Andy har her en grei oppsummering med argumentasjon for et slikt valg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er svært godt fornøyd med min Skibsplast 605, den har gode sjøegenskaper, designet gjør den svært anvendelig til forskjellig bruk. Den er nesten like lett å komme ut/inn i som en åpen skjærgårdjeep, samtidig som du har en solid vindskjerm å sitte bak. Den har cabin som fint egner seg til overnatting. Vi har overnattet 2 voksne og 3 barn (2 barn på solsenga) i båten uten at dette var spesielt ubehaglig.

 

Båten egner seg også godt til å bade fra og sole seg i. Barna synes det er morsomt å løpe på dollbordene å hoppe ut forfra. Dette uten at de må tråkke gjennom hele cocpit/cabin. Ellers er det fint å sole seg fra dekket forut og ligge bakenfor sete bak.

 

Båten har gode fartsressurser, den greier fint å ligge i marsjfart på 33knop med 2 voksne og 3 barn i båten. Maksfart ligger da på 36knop. Når jeg kjører alene gjør den 38knop.

 

Kvaliteten på Skibsplasten er god, den tåler hardt bruk år etter år uten å ta skade av dette. Vår båt er en 2002 modell med litt shining ser den fortsatt ut som ny.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Vi har kommet fram til at valget står mellom Skibsplast 655, Yamarin 6110 eller Bella 620. Er det noen som har greie på hvordan kvaliteten er på disse båtene og hvordan de fungerer i sjøen. Takknemlig for svar. :sailing:

 

Har selv en Ryds 620 DC, som jeg har hatt siden høsten 2003. Båten har en dyp v- bunn som gjør at den går meget bra i motsjø. Ellers hadde en kamerat en Bella 620 , som er ganske identisk med Ryds. Du kan lese litt om disse på erfaringsdatabasen herpå BP. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo også bare vise til erfaring med Skibsplast 655. Har ikke hatt den voldsomt lenge, men dog hatt endel overnattingsturer, og vært ute i litt vær med den.

Det er en stabil og god båt. Den har endel ekstra høyde i forhold til for eksempel Askeladden 605 explorer (som i grunnen er det eneste jeg har å sammenligne med). Dette gjør at den føles tryggere, ved at man har mer båt 'rundt seg'. Vi kjørte disse to båtene sammen, og mens vi i Askeladden ble våte av sjøsprøyt, måtte vi på Skibsplasten bare kjøre vindusviskeren en eller to ganger. :)

Skibsplasten har mye oppbevaringsrom, og plaktiske løsninger, men dette igjen gjør at dekksplassen blir noe mindre. Lugaren er romslig og god. Motoren sitter lavt i forhold til dekk, og er delvis kapslet inn av et støydempningslokk. Dette gjør at man heller ikke hører motoren så mye som i endel andre båter. Relativt flat v-bunn gjør at man i røff sjø kan oppleve at den slår litt.

Som turbåt synes jeg den er suveren! Skulle jeg derimot bare hatt en badebåt ville jeg nok ha valgt noe annet.

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

Kjørte en AMT 200 med 150 hk Honda og da gjorde båten 44 knop på fullt og var overaskende bra i sjø....

Den har en dyp V-bunn på 22grader og derfor slo det ikke i bølger og denslags. Amt 200 er ikke en fullverdig bobåt, men jeg ville nok valgt denne hvis den bare skal brukes til dagsturer(for sjøegenskaper må jo være det viktigste på en daycruiser)

Link to post
Share on other sites

Som ganske uerfaren sjømann ;) må jeg si at skibsplasten er veldig enkel å gå inn til holmer etc med. Man står ganske høyt, og har fin utsikt ved styreposisjonen. I tillegg kan man gå rundt vindskjermen som på en walk-around. Dekksluka over kabinen gjør også at man enkelt kan smette opp fra lugaren hvis man ikke ønsker å gå å sidene av båten.

Et annet pluss med den er at badeplatformene stikker såpass langt ut på siden av motoren at man faktisk kan legge til (brygger) med hekken. Dette gjør lasting og lossing, samt ombordstigning mye enklere.

 

mvh

HC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser ut til at prisene på eksempelvis Skipsplast 655 holder seg rimelig bra. Kan hende dette gjelder for de øvrige alternaltiver også for alt jeg vet. Er i samme situasjon som deg og vuderer de nevnte båtene. Kan opplyse at jeg fikk et tilsynelatende bra tilbud på splitter ny båt m/135 mercury til 365.000,- v/Nautic Marine i Mandal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...