Jump to content

Olje på girhuset til Volvo Penta MD 11C + oljetrykk


GeirV

Recommended Posts

Hei brave sjømenn og -kvinner (det er vel lite kvinner på forumet..??)

 

Har etpar spørsmål vedrørende min Volvo Penta MD 11C:

1) Jeg har en oljetrykksmåler på "dashbordet", ved siden av det originale måleinstrumentene (som står beskrevet i manualen til motoren). Det har seg slik at når jeg starter motoren (som starter lett), så slukker oljetrykkslampen (slik den skal), og sirenen stanser. Dette skjer rimelig umiddelbart etter oppstart. Men; oljetrykksmåleren er fullstendig død. slik jeg ser det, er det antakeligvis noe galt med måleren eller med det elektriske, for det virker som om oljetrykket er ok siden oljetrykkslampa ikke lyser. Jeg antar også at det benyttes samme giver til måleren og varsellampen. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg kjøpte båten i våres, men har ikke hatt båten på vannet fordi min datter på 4 år og 2 mnd døde i sommer etter lang tids sykeleie, og da ble dette liksom ikke så viktig.....litt usikker på om jeg bare skal drite i måleren eller se nærmere på dette.

 

2) Skal bytte olje på motor og girkassa. I følge en båtmann jeg snakket med, kan syntetisk olje benyttes på motor, men han var usikker på om jeg kunne benytte syntetisk også på girkassa. Er det noen der ute som har snøring på om det er syntetisk eller mineralolje som skal benyttes til girkassa??

 

Mvh

Geir V

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...