Jump to content

Problemer med båten i sommer?


Faxen

Recommended Posts

Jeg lurer bare på hvor mange som har hatt en eller annen feil med båten i sommer.

Selv har jeg hatt en løsnet skrue på sjøvannspumpa, noe som ga 50 cm vann i motorrummet :headbang:

 

Så forsvant all strøm :eek: , det var en sikring, som trodde den var motstand :crazy:

 

Deretter røk oljerøret til filterene, som da spylte ut 11 liter olje i motorrummet :headbang::headbang:

 

NÅ....funker alt..bank i bordet :seeya:

 

Hvordan har det vært med deg?

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Har enda ikkje vært på langturen. Den starter på torsdag. For svare når jeg kommer hjem etter 11 dager... :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny (gammel) båt i sommer, følger sjølvsagt med problemer da. Egentlig en mindre bagatell, starteren er ikkje heilt villig, det er tydeligvis magneten på innslaget som er for svak, (får for lite strøm?). I tillegg er ikkje resten av el-anlegget heilt 100%, alt fungerer, men det er ganske tynne kabler enkelte plasser, nytt anlegg kommer på plass til vinteren.

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen små problemer, som selfølgelig skjedde da vi hadde det beste været noen uker, med 30 grader og knall sol.

 

Da stoppet motoren min, gikk varm.

 

Deretter måtte jeg bytte bendix drevet.

 

Og på toppen av kaka er motoren tungstartet, så bruker noen minutter i havna på å starte. Men endelig funnet ut problemet nå.

 

så hvis god været kommer, da er jeg fornøyd..

Link to post
Share on other sites

Fekk problemer med propellen inne i Storfjorden, det endte med slep til Ekornes der eg fekk på reservepropellen før turen gjekk mot heimehavna.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Varmeren sluttet å virke etter en litt humpete tur fra Læsø til Skagen (å den hadde vi jo brukt for i sommer), etter å ha skrudd den ut, pelt den fra hverandre, satt den sammen og remontert den fant jeg ut at det var stigerøret i fra tanken som er tett. :smash::smash::smash:

Da vi ikke klarte å stake opp røret kjøpte jeg en 5l rervekanne med diesel og puttet røret oppi.

Er det noen som hvet hvordan man kan åpne et tett stigerør? Har prøvd jollepumpa å blåse ned i røret, men uten hell, fortsatt potte tett.

Link to post
Share on other sites

Har byttet varmer i sommer da den gamle Wallasen begynte å bli treig. Ny Webasto er satt inn.

 

Ellers har båtsesongen så langt vært problemfri. Jeg vil tro at dette skyldes at jeg til stadighet skjekker at alt er i orden, og bytter ut ting før noe skjer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ble totalhavari på meg :sad:

 

Uka før sommerferien var det bom stopp, motoren døde raskt og smertefritt.

Nå står den dønn fast, og kjølevannet renner rett i bunnpannen. Trolig har den varmskjært seg på en sylinder og dermed løftet sylinderforingen nok til at kjølevannet renner forbi.

 

Har ikke gjort så mye med det enda, mistet motivasjonen kan man si. Er på utkikk etter ny (brukt) motor, men det er svært få til salgs i disse ferietider.

 

Trøsten er at været har vært utrolig dårlig de siste ukene, så jeg har ikke gått glipp av så mange nydelige dager på fjorden.

Edited by JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

jeg fikk problemer første dagen,det var sprekk i bunnplaten på intercooleren,demonterte samtidig alle kjølere ,rennset kjølere ,fikk montert på plass alt,ved test kjøring begynte motoren å fuske på på ca3000 omdr , prøvde å bytte filtre til ingen nytte,monterte på elektrisk matepumpe dro da 3600 omdr uten problem,da var det bare å bestille ny matepumpe fra volvo,

no virker alt ok og jeg håper den fortsetter med det denne sesongen. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Etter en liten :drink: på Otnes i fjord høst røk den ene støtstanga i motoren. Siden vi nettopp hadde kjøpt ett gammelt hus som skulle restaureres , ble motor tatt ut og satt på land. I våres skulle jeg skifte stanga, men da viste det seg at motor satt dønn fast :headbang: Stempler og ringer hadde rustet fast i sylindre og totaloverhaling ble resultatet. Gleder meg til neste sesomg med nyoverhalt motor. :flag: Må vel bare inrømme at jeg vurderte seilbåt en stund, men etter å ha lest om båtplassens medlemmer sine erfaringer med import av deler fra USA, ble det til at jeg satset på overhaling og import.

Link to post
Share on other sites

Hm.. ja hva har det vært....

 

Jo... defekt dynamo - fikset

defekt impeller - byttet

og nå sist, ladekabel som liker å hoppe av - fikset

 

ellers har det bare vært fryd og gammen.

Link to post
Share on other sites

førs røyk dynamoreima, løftet av motorkassa og så samtidig at en av dysene lakk diesel. fikk fikset dette, dagen etter røyk dynamoen. Kjøpte da grisebillig dynamo på biltema som passer rett på og har mye kraftigere ladestrøm.

 

å ja, kom noe vann inn via kalesjen, så her om dagen tok CD spilleren kvelden. Rant vann ut av den....

Link to post
Share on other sites

Fikk problemer med tømmepumpen til septiktanken etter en uke.

Hadde sansynligvis glemt å skru av pumpen etter tømming. :headbang:

Måtte gå hjem fordi tanken var full. :puke: Heldigvis var det bare impelleren i pumpen som var røket.

Ny impeller kostet 220,- ( ny pumpe kostet 2900,-)

Så nå er det i orden, men nå er været bånn i bøtta !! og ferien snart slutt :cryin:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt noen problem med båten i år.

Heller ikke problem med været, da jeg har vært i Nordland.

Og så har jeg lært noe nytt :wink:

Når septiken er full, og du bare fortsetter å bruke den fordi det funker, da..... blir det litt manuell lensing når du oppdager hvor dritten ble av.......

Det må vel kunne kalles en skikkelig svenske! :flag_sw:

Reder, skipper, navigatør, maskinist, dekksgutt, stuert og bunnsmørrer på MATHILDE

Link to post
Share on other sites

Eneste problem jeg har hatt er de forbannede diesel dyra,fikk tips om rense diesel problem enda verre.Tok en sjau til heiv den gamle diesla og fikk på ny etter rengjøring tank og dieseldyr dreper.Funker meget bra nå.MvhBjørn :wink:

Edited by Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Har hatt problemer med motoren, så båten har blitt heller lite brukt i sommer. Kun to overnattinger så langt. Problemene begynte i fjor sommer, med startproblemer, røyk, oljeforbruk m.m. Har derfor skiftet ventiltetninger, glødeplugger, testet/justert dyser m.m. uten at ting har blitt noe særlig bedre. Så nå blir det bytte til nyere brukt motor utpå høsten en gang. Burde vel egentlig gjort det allerede i fjor høst, men jeg måtte jo prøve å fikse den som var først....

 

Så da blir det forsiktig bruk fram til høsten, og forhåpentligvis en problemfri sesong neste år!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rett sør for Bergen så ble båten plutselig helt uvant i styringen, og det kom ulyder bakfra. Jeg sakket naturligvis straks av. Etterpå prøvde jeg flere ganger å forsiktig ta båten opp i plan igjen, men hver gang kom det ulyder, så jeg sakket av igjen og gikk sakte inn til Bergen. Der viste det seg at en stropp som holder gummibåten inntil davitene ikke var på plass, og det viste seg at hele "trøblet" kom av at gummibåten kantret på seg og tok nedi sjøen!! :blush: Vel, "reparasjonen" var enkel. :yesnod:

 

På vei sørover igjen så gikk temperaturalarmen på motoren rett sør for Korsfjorden. Jeg stoppet straks motoren. Det var en del vind så båten rullet en del. Jeg ville vente litt for så å forske litt på hvorfor motoren gikk varm, men kona forlangte ubønnhørlig at jeg skulle ringe redningsselskapet straks. Jeg gjorde det, og de kom etter en knapp halvtime. De slepte oss inn i smulere farvann og kom over for å se på problemet. Det viste seg å være blåskjell i sjøvannsfilteret. Det var ikke så veldig mye, men da det ble fjernet så gikk motoren med normal temperatur igjen. Kystpatruljebåten fulgte oss et stykke til det var konstatert at alt var i orden. Det var veldig hyggelige og kompetente personer ombord på denne båten. Jeg betaler kontigenten til Kystpatruljen med glede neste år. :flag:

 

Jens

Link to post
Share on other sites

Hadde litt luft i styresystemet , etter ovehalling av styresylinder .Alt var topp da den var på plass , og etter et test tur funka alt som det skulle .Kom etter et par timer's gange , da gikk skuta som en makrell . Fikk lufta til slutt (bare regnevær og luftinga er på FB) , etter litt lufting har den vært helt ok. Eller's har det grønne beistet gått som ei klokke , og håper den forsetter med det . Etter en kort uke hjemme (økosjefen måtte jobbe 3 dager) så drar vi ut igjen en uke eller to fra fredag .Så i år har vi hatt endel xtra uker på sjøen , synd bare det ikke har vært sommer men den kommer ....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...