Jump to content

Problemer med båten i sommer?

Faxen

Recommended Posts

Får en feilmelding på motordisplayet som jeg ikke får kvittert ut. Følgen er at motoren er stein, stokk død, og det har den vært siden september i fjor. Foreløpig ikke funnet noen som vil nærme seg motoren for å se på problemet en gang. :headbang: Dvs jeg har fått prakket manualen på en lokal mekaniker som var villig til å lese litt om problemet først. Og en annen som kommer fra ferie om halvannen uke som kanskje ville se på dette da. :crazy:

Eneste trøsten er at vi allerede hadde planlagt tre ukers biltur i England denne sommeren, så ferien ble i hvert fall gjennomført etter planen.

mvh tuffff

Etter 12 timers seiling i opptil 5 meter bølger over Jæren ville vi ta kveld i Rekefjord. Startet motor og rullet inn seilene for å tøffe inn i havn. Etter 5 minutt hørtes en markert endring i eksoslyden, typisk for manglende kjølevann. Fikk ut igjen seilene og satte kursen mot Flekkefjord samtidig som vi lette etter årsaken. Sjøvannsfilteret hadde en del skitt som ikke var der for en dag siden så jeg tenkte umiddelbart på svimanet i inntaket men det viste seg å være feil, inntaket var åpent. Neste mulighet var impeller men den så også ut som ny. Med impelleren ute så vi at impellerakslingen roterte fritt. Laget oss til med en reserve pentrypumpe jeg hadde liggende som sjøvannspumpe og hadde da kjøling nok for sakte til moderat fart. Fant oss en fin vik ytterst i fjorden ved Flekkefjord. Demonterte sjøvannspumpen og fant at koblingen var slitt i stykker. Denne skal være smurt med grease men var helt knusk tørr, tydeligvis en feil gjort av mekanikeren da pumpen ble skiftet for 3-4 år siden. Litt jobbing med skjerfil og fil, samt utforing av en adapterskive og vi var "back in business". Nye deler bestilt fra Universal Diesel i Oslo kl 10 på onsdag og en pen liten pakke fra England dukket opp i resepsjonen på Rosfjord Strandhotell kl 14 på torsdag. Satser på å kjøre med nødreparasjonen til senere i høst da det så såpass bra ut.

Heldigvis ble feilen oppdagen umiddelbart siden eksosen kommer ut over vann. Alternativet hadde vært nedsmelting av Vetus plastikkkkkkk lydpotten og da hadde vi ikke kunne bruke motoren i det hele tatt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

"har gått på marsjfart i 2,5 meter bølger og hatt kaffekoppen stående uten lokk"

"Etter 12 timers seiling i opptil 5 meter bølger over Jæren"

Noen skikkelige hardhauser ser det ut til, lurer på hvordan de får målt disse bølgehøydene. Har fulgt med på værvarslet til sjøs i sommer, samt vært ute og seilt litt selv og kan ikke huske å ha fått med meg noe mer enn 2-3 meter bølger i ytre skagerrak på det verste. Men noe skal man vel slå i bordet med, eller??

...lurer på hvordan de får målt disse bølgehøydene.
Det blir litt på øyemål det. Når du vet din egen øyehøyde over vannflaten så kan en anslå noenlunde greit opptil det doble av denne høyden og gjerne litt til. Når jeg skriver opptil 5 meter så er det snakk om enkeltbølger og ikke signifikant bølgeøyde, den var nok mer som 2-3. Vi surfet i opptil 14.5 knop så der var nok litt sjø ja...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Eneste problemer jeg har hatt med båten i sommer er at det var noen som prøvde å stjele den.

Derfor måtte jeg bytte tenningslås og tank

Men ellers ok.

Nå har jeg kun fått brukt den 3 turer i år også da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Første dag vi var på båtferie fra Son til Kr.stad og besøkte skibslaget sin havn tjøme båtsenter. Fikk beskjed fra skibslaget at kjøleskap var ikke å høre motor gang. Så sjekk motor og strøm-elektrisk. Ok med strøm, ikke motor. Da vi kjøpte ny 85 liter i Porsgrunn. Tidlig 40 liter kjøleskap kastet. Så kjempe god plass kjøleskap inne. Den koster oss nesten 5000 kr. Meget fornøyd ny kjøleskap :drink:

At-le :smiley:

Ferien da mye gikk galt!

Lå i marsjfart utenfor Portør med med kurs østover da motoren plutselig ruset opp og all fremdrift forsvant. Heldigvis var været bra og det ble ikke for mye rulling mens vi ventet på at en vennebåt kom for å taue oss til land. Etter litt konsultering på tlf med mekaniker og noen timers skruing neste dag så ble det konstatert at demperplata hadde tatt kvelden.

Så for meg at vi måtte taues hjem igjen, men vi fikk ut girkasse og demontert demperplate der vi lå i en uthavn utenfor Kragerø.

Via gearleverandør fikk jeg sporet opp en ny demperplate og fikk sendt denne ekspress til Risør.

Takk til Sangvik Service i Kr.sand for god service. Det samme kan ikke sies om et båtverksted i Kragerø som ikke hadde bry til å bestille delen fra leverandør slik at vi kunne hentet den i Kragerø. Det ble derfor en frisk tur i en kamerats Bavari 32 fra Kragerø til Risør i for å hente demperplate. (SW liten kuling lager store bølger i innseilingen til Portør). Plate og gearkasse ble montert igjen i løpet av noen timer og vi var klar for å dra videre.

Neste problem - Kjølevannsintaket gikk fullstendig tett av tang. Måtte bade, og nesten demontere inntaket for å få åpnet igjen. Dette skjedde samme kvelden som vi hadde fått fikset demperplata.

Problem 3. Trykkbryteren på en kun 3 år gammel pantrypumpe av anerkjent merke tok kvelden. Med det resultat at vi tømte det meste av vanntanken igjennom sikkerhetsventilen på varmtvannstanken og ned i kjølen. Dårlig med deleutvalg i båtutstyrsbutikker langs sørlandskysten så den er ikke reparert enda.

Punktum finale (nesten):

På vei hjem igjen, hadde nettop passert Homborsund og lå midt i leia. Motorlyden endret seg plutselig og det kom rare lyder bakfra. Mistenkte gearet igjen, men da vi kikket ut så hang det et fint blått flytetau ut fra båten bak. Tydelig at det hadde kommet i propellen.

Måtte til å bade igjen. Ikke noe særlig i 15° og store bølger. Etter ca 30 minuttter i vannet fikk jeg skåret bort alt tauet fra propellen. Dette hadde ikke gått uten dykkermaske og våtdrakt. Fangsten ble ca 75m med blått flytetau av diverse kvalitet og 2 krepseteiner. Fikk ikke opp alt da det hang fast i bunnen og tauet slet til slutt.

Er ikke veldig imponert av amatørers som holder på med slikt. Flytetau burde vært forbudt! Dobben var borte vekk, kanskje en annen båt som hadde kappet av den slik at restene av tauet lå og ventet på et uskyldig offer.

Satser på mindre problemer og bedre vær til neste år.

TVH

Vi har i år første sesong med ny båt. Kjøpte i vinter en master 820 med Yanmar 240 hk som kun hadde 221 t. på telleren. Godt oppgradert med utstyr og vedlikehold. Vi har vært utrolig fornøyde alle sammen. Båt, motor og utstyr har fungert strålende hele tiden. :cheers: Må samtidig få berømme Master 820 for å være en utrolig praktisk båt. :yesnod:

Det eneste vi har hatt problemer med, er været. :lol:

Ser forøvrig i avisen at finværet er i anmarsj nå. En Indian Summer er jo langt bedre en ingen sommer; det er jo lenge til båten skal opp enda!!

Våknet i Lysekil med 20 liter diesel under dørken i salongen. Etter mye prøving og feiling fant jeg en lekkasje i dieselslangen til webastoen. Fikk kjøpt ny slange på Statoil i Marstrand, byttet, vasket over med Zalo, og dermed var det i orden.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Litt overrasket over 8 totalhavari i løpet av sommeren. 8 er jo bare snaue 3 prosent av antall svar i pollen men likevel overrasker det meg at antallet er så stort. Det er vel forskjellige grenser for hva som defineres som totalhavari og historien til JonnyBoy er jo utvilsomt totalhavari.

Min egen episode klassifiserte jeg som "småproblemer" da reparasjon kunne gjøres i uthavn og på kort tid selv om resultatet av problemet i utgangspunktet gjorde at motor ikke kunne brukes.

Kunne være greit om de som har stemt "totalhavari" kunne skrive litt mer om hva som virkelig skjedde. Det kan være nyttig for oss andre.

Hvis det er teknisk mulig kunne en kanskje gjøre unntak for denne tråden og la den stå limt til ferietiden er over, noen av oss har jo nettopp begynt ferien :cool:

Hvordan fikk du til det der da, Alf?

Hvordan fikk du til det der da, Alf?

Sterkere vind enn meldt, mye sjø over baugen, som tok putene fremme av, og slo dem mot radarbøylen, holdt dem der mens mer sjø og vind slo mot putene (mer eller mindre som en vegg), som til slutt rev av festene til radarbøylen... en del dramatikk mens vi sikkret alt for å unngå mer skade, deretter en rolig tur til havn .... nå må man reparere.... men det viktigste er at ingen ble skadet under eller etter dette skjedde... resten er bare materiell skade.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Utrolig nok har jeg hatt et problem med båten min, som kun er 1mnd gammel. En uke eller 2 etter at jeg fikk båten fikk jeg en feilmelding på den ene motoren. Etter at Volvo mekanikere hadde gått over båten fant de ut at turboen på den ene D3-190'en hadde gått. Nå venter jeg bare på en ny en.. :)

:sailing: Propellaksel løsner fra kobling, ved seiling. Akselen drar seg akterover og blokkerer roret. Endel vind og land i le! Bakket fokken og gjorde klar ankeret før jeg dukket ned i akterpiggen med tau, slangeklemmer, blokker og greier. Fikk winchet akslelen inn igjen og seilte til kai. Fixet koblingen dagen etter. :cheers:

problemer ja, off, måtte stramme viftereima idag....

at det ikke skal gå an å slippe unna denna skruinga!

holdt sikkert på et kvarter før det var iorden.

Og ja, BANK i bordet.

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Hvis det er teknisk mulig kunne en kanskje gjøre unntak for denne tråden og la den stå limt til ferietiden er over, noen av oss har jo nettopp begynt ferien :cool:

Litt smaakluss maa man regne med..... heldigvis under den siste overfarten, den siste dagen ....

Småkluss?? Alt er relativt her i verden :eek::lol:

Jeg trekker denne mot toppen, så kanskje noen i Teknisk låser den igjen?

50 % uten problemer, det er jo bra,men det betyr at nesten 50 % av oss har hatt problemer!

Det er ikke bra, og spørsmålet er hvorfor?

Dårlig vedlikehold, gammel båt eller rett og slett for lite bruk?

Faxen (uten flere problemer) :cool:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Å få ferskvann på dieseltanken fordi jeg hadde unnlatt å skru på tanklokket kaller jeg ikke småproblem. Det var selvforskyldt og håndtert i underkant av en time. Byttet umiddelbart forfilter og hovedfilter. Dagen etter byttet jeg nytt forfilter etter som dette hadde fjerne siste ferskvannsrester i tanken. Har ikke hatt ferskvann på tanken etter dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...