Jump to content

Problemer med båten i sommer?

Faxen

Recommended Posts

Småkluss?? Alt er relativt her i verden .......Dårlig vedlikehold, gammel båt eller rett og slett for lite bruk?

Når ingen blir skadet, og alt ellers er trygt, så er det materielle bare småkluss... Har vert store krefter på spill her, og inspektøren var positiv til hvordan båten var bygget, satt sammen og vår håndtering av situasjonen...

Jet tar gamle impellere osv., som utilstrekkelig vedlikehold, og er ikke verdt å nevne som problemer, da det kan regnes som selvforskylt ... så du har helt rett ... "alt er relativt" ... god seilas alle!

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Problemer - ja:

- Aksling til sjøvannspumpe har løsnet. Følge av dette var varm motor. OK nå.

- Batteriene ble flate. Glemte å kople ut startbatteri over natten. Min egen feil. OK nå.

- Motorrom fullt med vann. Gåen pakning i varmeveksler. OK nå.

- Vann i olje (grå olje). En følge av vannet i motorrommet. Skiftet olje 2 ganger + filter. OK nå.

- Starteren "klikker". En følge av vannet i motorrommet. Skal se på dette i morra.

Må si at tankene går til innkjøp av en nyere mindre båt, men vi får se til neste år.

:flag:

Dette var da mye på en gang - hva var det som startet hele prosessen? Håper du får glede av båten også neste sesong.

Det var nok pakningene til varmeveksleren som gjorde at ting ballet på seg i etterkant.

Sjøvannspumpa var et problem jeg har hatt tidligere, bare det at jeg ikke har fikset det 100% før nå.

Det er jo kos med en slik snekke, men jeg må si at det hadde vært lettere med en daycruiser med nyere motor.

Jeg får se til neste år. Alt er jo dyrere med disse daycruiserne. Drivstoff og forsikring.

På snekka jeg har i dag bruker jeg under en 1000-lapp i drivstoff i sesongen og forsikringen koster en drøy 500-lapp.

Måtte bytte styring i sommer. Etter stadige problemer med treg ratting, særlig rundt ett punkt, stod den som i stein når vi skulle på båttur for ca. 14 dager siden. Jeg tok nok også litt for godt i når jeg prøvde å få den løs, hørte klikkelyder fra rattet. :nonod:

Tok et par telefoner til aktuelle reperatører, men det var vanskelig å få rask hjelp midt på sommeren. Ringte også Skibsplast, og de anbefalte å bytte både kabel og styresnekka i samme slengen.

Etter noen dagen kom reparatøren, men han måtte bare konstatere at motoren måtte av for å få ut kabelen. Med 186 kg er ikke dette gjort i en håndvending.

Han kom da tilbake noen dager senere og hentet hele båten på en henger (greit med trailbar båt i sådan stund).

Jeg valgte da å gå over til hydraulisk styring når den likevel måtte opp, det koster jo en del mer men men.

Nå er den ferdig reparert , ligger på sjøen. Skal ut og teste i dag. Blir spennende å prøve hydraulisk styring, men frykter regninga på dette...

Jeg har hatt en tett dass, men det skjer jo minst en gang pr år..

Man kan kalle det planlagt vedlikehold.
Jeg har byttet impeller i "planlagt vedlikehold". Den har gått i ca 2 1/2 år....

impeller.jpg

3,5 av 12 lameller var hele. Litt mindre enn jeg liker. Skal jeg slå meg på brystet og være glad for at jeg ikke staret ferien med denne, eller skal jeg skamme meg over at det gikk så langt ? Jeg heller litt mot det siste....

Gerhard

Skal jeg slå meg på brystet og være glad for at jeg ikke staret ferien med denne, eller skal jeg skamme meg over at det gikk så langt ?
Jeg tror heller jeg ville gått over vannrør/slanger på sugesiden av pumpen. Det som dreper impellere, i tillegg til tørrkjøring, er for stort undertrykk inn til pumpen. Om du øker litt på dimensjonene og fjerner eventuelle strupinger og krappe bend vil impelleren leve mye lengre. På en tidligere båt hadde jeg en impellerpumpe som gikk på 50% overturtall i forhold til leverandørens spec. men med kun et langt bend og slanger/rør i god dimensjon var impelleren som ny etter flere år. På trykksiden spiller det omtrent ingen rolle hvilke dimensjoner du har.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Eneste problemet er at det har grodd som besatt i sommer. Kjøl og ror er jo rene korallrev :eek: , og jeg må bruke hansker for å unngå blodbad når jeg dykker under båten. :cryin: Makan :rolleyes:

Du får finne frem malings-skapa og skrape det er ennå litt varme igjen i sjøen :lol:

---------------

Jeg fikk en stygg opplevelse 2,5 timer seilas syd for Sæby på vei mot Grenå

Forstaget røyk, nesten helt oppe ved terminalen.

Jeg seilte flott kryss for autopilot i vindstyrings mode.

vind 15 knop, og fart rett over 7 knop.

Selv stod jeg nede ved kartbordet å fulgt med på battmeteret for å se hvormye strøm dette trakk. og om jeg kunne finjustere seilene slik at piloten ville jobbe minre.

Da smalt det.

Kom meg opp i lukeåpningen, da så jeg at akterstaget hang å slang, og jeg tenkte, nå kommer masta.

Nei den stod ennå.

tok båten rett opp i vinden

droppet storseilet.

Tok storseilfallet rundt vantene og satte det fast fremme i akerpullerten.

Tok deretter Spinnakkerfallet og gjorde det samme.

(Hele tiden ventet jeg på smell nr 2 og det ville da være masta.)

Så opp mot toppen av masta, og var tilbake i cocpit for å slakke på genoa fallet.

fikk slakket seil m/ forprofil ned langs BB side av båten/dekk. og genoa fallet var akkurat langt nok til å gjøre dette.

(skal legge in slik sikkerhetfaktorer på alle mine fall, og tenke i værste fall hvor langt det må være)

Forstagsprofilen stakk vel ca 2 meter ut bak båten når alt var nede. sikkret så seil og forstag til rekkestøttene.

strammet mer opp på fallene som gikk i bauen. og prøvde og legge kursen mot Hals.

men det ble formye imot bølgene, og masta likte seg ikke i den motsjøen.(ikke jeg heller)

Så vi snudde rundt og satte kursen mot Sæby.

Ankom Sæby og fikk plass ved mastekranen for å få ryddet båten. dette var fredag middags tid.

Seilmaker fra fredrikshavn ankomm for å se hva de kunne gjøre,

Men slutten på denne delen av visa ble at jeg bestillte alt nytt av seilmaker.

ifra 8mm wire gikk jeg opp til 10mm og fikk montert opp Furlex 300S system

Jeg hadde ifra før orginalt Facnor 180SD system som var godt slitt, på foringene invendig, og det var nok seilasen dagen før i 40 knops vind som tok siste piffen utav wire. da måtte jeg på vinsjen og bruke makt for å få rullet in genoaen når vi skulle gå in til Sæby. Antar at svivelen opp i toppen også var godt slitt. og ikke rullet skikkelig.

Seilmaker hadde 3 uker på seg for å få satt opp nytt opplegg.

---------

Jeg ankom Sæby 3 uker etterpå for å fortsette min tur sydover mot tyskland.

Ble møtt av en rep fra seilloftet, som ville ha resten av pengen og gi meg manualer og andre papirer.

Vi så fort over alt og jeg rullet litt på forstaget, men det gikk ikke helt rundt.

Reppen svarte at det sikkert var rullet in formye tau, og jeg så at rulla hadde mye tau, så jeg kjøpte den.

han fikk sitt og borte var han.

jeg fikk ombord alt vi hadde tatt med oss ned og fant frem seilt og tok det opp på dekk. skulle rulle ut tauet for så å rulle in 25 tøren, som er litt over det som jeg trenger for å rulle inn min genoa.

men nei rulla gikk rundt ca 340 grader, så sa det bang.

begge veier.

Jeg har ikke vært bort Furlexen før så jeg ville ikke begynne å rote nå.

Ringt seil-loftet igjen. fikk da til svar at Sorry alle har dratt på ferie, og ingen tilbake før om 3 uker.

:discuss:

Sier ikke mer.

etter flere telefoner gikk jeg en liten tur og fant 2 svensker som kunne det meste om Furlexsen og ville hjelpe.

Vi fant ut at forstagsprofilen som skulle låses med 2 stk settskruer/lokctite var helt løse og derfor hadde profilen gått ned i rulle og låste for rotasjon.

dette ble fikset og alt gått over for å se om det var flere ting de ikke hadde gjort skikkelig.

Seil ble satt på, og rigg spent opp.

Så ble det noen gode kalde Tuborg og humøret steg for hver som ble fortært.

Og takk til svenskene som jeg føler jeg ikke fikk takket nok. :flag_sw:

jeg har sendt en mail til seilmakeren og har bett om å få refundert litt av de arbeidspengene på jobben de utførte,

Jeg har også bett om at de såkalte riggerne som han brukte får mer opplæring.

Har ikke hørt noe fra han ennå.

Vil ringe han når september kommer for da har han hatt nok tid til å tenke seg om.

Men, alt i alt så kom ikke masta ned, og det er jeg veldig glad for

og så fikk jeg jo hele forstaget bytta og nytt rullesystem også.

Vi må jo prøve å se det posetive oppi alt dette. :lol:

Så det var min lille historie.

Håper at neste år ikke har flere historier å fortelle. :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Får en feilmelding på motordisplayet som jeg ikke får kvittert ut. Følgen er at motoren er stein, stokk død, og det har den vært siden september i fjor. Foreløpig ikke funnet noen som vil nærme seg motoren for å se på problemet en gang. :headbang: Dvs jeg har fått prakket manualen på en lokal mekaniker som var villig til å lese litt om problemet først. Og en annen som kommer fra ferie om halvannen uke som kanskje ville se på dette da. :crazy:

mvh tuffff

Tør nesten ikke tro helt på det. I går hadde jeg besøk av Trollmannen fra Oz - eller var det Brunlanes? :crazy: I hvert fall så hørte jeg motorlyd igjen. For første gang på 11 måneder fra egen båt.

En dårlig kontakt eller to skapte antagelig hele problemet. Etter en masse laborering med elektronisk innstilling av tomgang og gasspådrag så går motoren tilsynelatende normalt igjen. Men feilmeldingen er der fortsatt - har bare funnet en vei å "lure" elektronikken på. Trollmannen mente det var mulig at dette rettet seg (nullet seg ut) etter et visst antall starter. Vi får se utover høsten, men for meg begynner båtsesongen i ettermiddag - dersom lykken fortsatt står meg bi.

mvh tuffff

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...