Jump to content

Feil på Gps i dag?


kristian

Recommended Posts

I dag er det første gang jeg har sett et stort utslag av Gps feil, posisjonen gjorde flere store hopp på 50-100 meter, slepe streken så ut som hjerterytmen på et ekg program, med en puls på 200.

 

Dette hente kl 1325 til 1330, da slo jeg av EGNOS og den ble straks friskere, noen Gps guruer der ute som vet om det var noe feil på systemet i dag?

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det samme 3-4 ganger denne sesongen. Tok kontakt med Seatronic og de kunne ikke gi noe annet svar på problemet enn at det må ha vært forstyrrelser av et eller annet som f.eks. mobiltelefon, sterke militære radarsignaler etc. Dette har jeg personlig ikke noe tro på. Dette problemet opplevde jeg ikke i hele fjor. Det var først etter oppgradering av C-map i våres at dette oppsto.

Link to post
Share on other sites

Hei Kristian !

Har akkurat nå vært i kontakt med Seatronic og snakket med en annen person. Han var sikker på at de skulle kunne finne ut av problemet. Jeg nevnte at du også hadde opplevd det samme og han var interessert i og vite hva slags plotter du har. Selv har jeg en Lorez. Han mente det muligens kunne være noe med software`n. Skri her hva slags plotter du har så skal jeg videreformidle det til Seatronic via mail og holde deg orientert.

Mvh. glek

Link to post
Share on other sites

I dag er det første gang jeg har sett et stort utslag av Gps feil, posisjonen gjorde flere store hopp på 50-100 meter, slepe streken så ut som hjerterytmen på et ekg program, med en puls på 200.

 

Dette hente kl 1325 til 1330, da slo jeg av EGNOS og den ble straks friskere, noen Gps guruer der ute som vet om det var noe feil på systemet i dag?

Har opplevd noe liknende. Var dårlig kobling mot antennen.

Men GPS en min holdt seg stabil på 50-100meter til siden.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29348

Link to post
Share on other sites

Har en Garmin 2106 plotter med ekstern antenne, ny i vinter, jeg kjørte rolig i 5-6 knop og så at posisjonen forandret seg meget fort mot nord øst, ca 50-100 meter, den gikk flere ganger frem og tilbake, EPE som skal måle GPS nøyaktighet lå stille på 4-5 meters nøyaktighet. Så at satellitt nr. 39 (garmin nummerering)var aktiv, og slo dermed av EGNOS/WAAS og feilen ble ganske raskt borte.

 

Har jo lest om slike ting før, men ikke opplevd dette selv.

Link to post
Share on other sites

Fant denne siden som overvåker EGNOS signalene. Den forklarer hva du opplevde idag. Husk at EGNOS fremdeles er i prøvefase, og signalene er ikke garanterte.

 

Redigert: Legger inn en skjermdump, for websiden vil selvfølgelig endre seg etter som tiden og dagene går.

hplhpevstime_hfsp.jpg

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...