Jump to content

Start av varm OMC 3.0 motor


bc1950

Recommended Posts

Hei !

Jeg har nettopp sjøsatt en 1988 modell Bayliner Capri 1952 med 130 hk 3.0 liter OMC motor.

Etter å ha tilgodesett båten 380 arbeidstimer, fordelt innvendig og utvendig, i tillegg ett antall NOK var det klart for første tur i båten, i vår eie.

Jeg har ikke gjennomført noe større overhalinger på motor eller drev, har fortsatt tillitt til tidligere eier om hva som ble utført forrige sesong.

Men allikevel - skiftet olje på motor og drev, skiftet plugger og kontrollert impeller.

 

Men.. jeg kunne ønske meg noe tips da det gjelder start av motoren da denne er varm. Det er stor forskjell på å starte motoren da, i forhold til kald motor.

 

Motoren starter med en gang, kald. Etter en del kjøring og hvis motoren stoppes, forsøker å starte med en gang, da er det ikke noe problem. Ventes det i 5-10 minutter å så forsøker å starte, tenner den umiddelbart, men starter ikke, forsøker litt gasspådrag, men da dufter det godt bensin og må vente enda en stund. Etter en del forsøk og strøm lenge nok starter den.

Er det noen som kan fortelle om noe lignende og har kunnet korrigere eventuelle årsaker, tar i mot tips med stor glede !

 

Hilsen Bayliner Capri 1952.

Link to post
Share on other sites

Kan også være problemer med coilen, har hørt at denne kan skape trøbbel om den begynner å bli dårlig og er varm.

 

En annen ting er noe som kalles "vapor-lock", dvs at bensinen fordamper pga varmen i motorrommet og

lager en gasslomme i bensinledningen. Det kan derfor være lurt å kjøre motoren litt på tomgang før du stopper den

for avkjøling, lurt å la ventilasjonsvifta gå litt etter stopp også for å kjøle motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Kan også være problemer med coilen, har hørt at denne kan skape trøbbel om den begynner å bli dårlig og er varm.

 

En annen ting er noe som kalles "vapor-lock", dvs at bensinen fordamper pga varmen i motorrommet og

lager en gasslomme i bensinledningen. Det kan derfor være lurt å kjøre motoren litt på tomgang før du stopper den

for avkjøling, lurt å la ventilasjonsvifta gå litt etter stopp også for å kjøle motorrommet.

 

Sorry, men dette kan ikke jeg skjønne noen ting av.

 

Coilen fordeler bare strøm til pluggene slik at de kan tenne.

 

Hvor varmt tror du det blir i maskinrommet på en fritidsbåt??. 80 grader celcius???.

 

Det jeg tror det er, enkelt å greit. Luft spjellet på forgasseren er trekt. Det står nok nesten lukket. Når motoren er varm skal dette stå helt åpent. Når du sier du gir mye gass og det lukter bensin styrker dette min tro. Da for du så masse bensin i forhold til luft at du kveler motoren. Da får du som regel bensindamp ut i maskinrommet, og opp i cabinen. Sjekk forgasseren. Spjellet skal regulere luftmengden. Mye luft mye bensin. Er dette stengt når maskinen er varm sitter det fast. Beveg det litt å se om det hjelper. Ja jeg snakker om automat choke. Dette er bare ett bimetall som utvider seg ved varme slik at spjellet åpner når motoren begynner å bli varm. Dette er jo da en mekanisk choke som jeg beskriver. Er det en elektronisk choke så er det da noe problem med elekronikken på choken. Kan ikke tenke meg at et er noe annet.

Link to post
Share on other sites

kjenner ikke motoren din men ut fra erfaringer med VP motorer AQ14x - B21/3/230 med forgasser i båt kan følgende være tilfelle men dette kan også varier stort med tennpluggtyper.

 

ikke gi gass nå du skal starte varm motor. la den snurre på tomgangsinnstillingen inntil den tenner å gi så gass.

 

problemet oppstår fordi bensinen i forgasserens flottørkammer varmes opp etter at motoren er stoppet og forgasseren "renner over" og motoren får alt for mye bensin.

noen moderne og effektive tennplugger (NGK/DENSO) som ellers gir fantastiske ytelser og komfort liker ikke at det blir "gulket" inn bensin på varm motor.

på kald motor derimot tåler de det meste.

 

Bosch eller AC(normalt original GM/MERC tennplugg) tennplugger tåler utrolige mengder bensin på varm motor og gir sjelden noe problem under varmstart men går fort sure ved noe for mye bensin ved kaldstart (Bosch) - ACen er noe snillere - liker jo mye bensin uansett... ;).

 

prøv å start uten å gi gass som nevnt over for å se om det hjelper.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk til alle som tatt seg tid til å kommentere og kommet med gode tekniske innspill !!

Da jeg starter varm motor røres ikke gassen, motoren tenner men ikke noe mer enn det, da forsøker jeg litt gasspådrag, og må kinne en del, og starter til slutt. Etter oppstart "bobler" motoren noe og har behov for å "ruses" litt.

 

Skal jeg tillate meg å synse litt - har jeg også en liten følelse av at det kan være "vapor lock" (fordaming av bensin ved varm motor)

Ref. http://www.chevron.com/products/prodserv/f.../concerns.shtml

 

Da jeg kjøpte båten var det limt støydempene matter i motorrommets veggene, på begge sider av motoren. I forbindelse med renoveringen har jeg skiftet ut disse med nye, til tross for at de tildekker orginale åpninger ut til hver side mot setene. Dette har nok gjort at temperaturen er noe høyere i motorrommet og bruker lengre tid til nedkjøling da mengden av "uteluft" ikke har tilgang. I mellomtiden "kan" bensinen fordampe.

Før jeg fjerner lydmattene kan jeg ta en tur uten motorlokk og frontlokk for å sørge for tilstrekkelig til-luft.

 

Tennplugger er en vitenskap i seg selv, kanskje ikke funksjonen tennplugg, men hvordan de ulike fabrikatene og typene egner seg. Jeg har satt inn Champion RV15YC4, noe som jeg forøvrig forsto var en orginalt montert - http://www.crowleymarine.com/brp_parts/diagrams/30251.cfm

Har også her fått gode tips om typer og egenskaper, skal undersøke hvem som kan levere AC.

I tillegg vil jeg fjerne luftfilteret for å se hvordan spjeldet regulerer ved varm-start.

 

Håper fortsatt på en lang båtsesong siden båten første gang var på vannet lørdag 21 juli !!

 

Med takknemlig hilsen

Bayliner Capri 1952

Redigert av bc1950 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å gjøre forsøk uten motoromsluker på er nok veldig lurt.

 

Hvis det ikke hjelper bør du sjekke om spenningen inn på coilen er lav. Har vært borti flere tilfeller lik det du beskriver der det har hjulpet med direkte + tilkobling på coilen mens startmotor er innkoblet.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Nå er "forsøkene" gjennomført, og valgte det enkleste først :

Kjørte en tur for å få drifttemperatur på motor, ca. 72°C, stoppet og fjernet motorlokk og frontvegg, ventet en stund........ og motoren startet

med en gang, gjentok dette noe ganger med samme resultat.

Gjentok turen og stoppet, fjernet ikke noe rundt motoren, ventet en god stund, og forsøkte med fullt gasspådrag - startet omsider etter mye "jobbing", men motorer "boblet" en god del.

Dette bekrefter mistanken om "vapor-lock" og tiltakene kan iverksettes, kan se ut til at vi må tolerere litt støy i forhold til oppstart av varm motor. Kanskje jeg også kan installere en tilsvarende vifte som trekker ut eventuelle gasser før oppstart, for å tilføre omgivelsesluft ? hva tror dere ?

 

Har også sett at forgasserspjeldet regulerer, og står i åpen stilling ved varm motor.

Redigert av bc1950 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette er et kjent problem på V-åtterne. Jeg har blitt fortalt at bensinen koker i innsuget. Startprosedyren som er beskrevet i min instruksjonsbok ved start av varm motor er å gi 1/4 gass uten noen som helst pumping. Funker bra. De gangene den da ikke starter, gir jeg full gass for å få maks med luft, og da kommer den også ganske raskt.

 

Men du har jo funnet løsningen på din, og det er bra. Jeg støtter absolutt opp om rådet om å montere en avtrekksvifte i motorrommet om du ikke allerede har det. Kjøres ALLTID før oppstart.

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...