Jump to content

Ny båt i havn! (Nidelv 24)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Dette var året vi skulle vente med å kjøpe båt. Så stakk jeg en liten tur innom Finn.no - og vips så jeg en båt. Noen telefoner, litt prat med kona, og 1 uke etterpå satte jeg meg ombord i en nyervervt Nidelv 24 og skulle krysse fra Østfol og hjem (Sørlandet).

 

I og med at det har blåst kuling i flere dager (Sør-vesten), med innslag av frisk bris, avtalte vi at kona og sønnen på 6 måneder skulle være hjemme. - En avgjørelse jeg er svært glad for i ettertid. Jeg var klar over at vi kom til å stampe i timesvis...

 

Fredag hentet jeg båten utpå dagen, og fikk med meg et vennepar på turen. - Vi hentet båten noen nautiske mil unna Fredrikstad (Skjeberg), og gikk for det meste innaskjærs til Fredrikstad. På grunn av massiv vind og min mangel på erfaring med nettopp denne båten, hadde jeg ikke lyst til å slippe fastland for mye. Vi skulle nemlig til Arendal (Sørlandet). - Jeg har fra tidligere erfaring med både høy sjø og kraftig vind, men er forsiktig når jeg ikke kjenner "redskapen".

 

Fredag valgte jeg å vente på roligere vind, og la oss til på en av de ytterste øyene. Lørdag morgen virket vinden hakket mindre aggressiv, og vi satte kurs mot Færder. Passerte Færder uten å vite om dramaet som hadde utspilt seg her dagen før (hørte noe om en Viksung 30 Goldfish), og satte så kurs mot Stavern, Kragerø, osv osv.

 

14 timer senere, hvorav 11-12 timer i relativt høy sjø, la vi til land for overnatting. Etappe 2 var over. Kroppen var litt gele etter 14 timer bak rattet, og ryggen litt sår. Kapteinen var fornøyd, selv om strømforsyningen til GPS og kartplotter streiket. Gamle draft og elektronisk kompass tok over - og det gikk som smurt. Litt liten plass til draftene, men det gikk ;-)

 

Nidelven har oppført seg eksemplarisk, og uten ett feilslag på motoren. Klart det er litt risiko å bevege seg i såpass tøff (?) sjø med en båt og motor an ikke kjenner, men risiko kan jeg leve med. I og med at vi hadde fått testet den litt dagen følte jeg at den var trygg - noe jeg har hatt rett i.

 

 

Så nå venter båten på en lettere oppgradering innvendig før ferieturen starter på fredag :-)

 

 

Ferie i båt, kun 2 uker etter at det var totalt utelukket... Jeg gleder meg!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja vi som en liten familie gleder oss over fremstøtet: Fra 16 foter dagsturbåt til 24 fot med mulighet for ferietur! ;-)

Hentet hjem akkurat da ferien vår begynner. {stort_smil} - I og med at jeg er oppvokst i båt gleder jeg meg stort til å introdusere båtlivet til min fjell-kone og min sønn.

 

Lå på Finn ja, og adresse Østfold et sted (er ikke så kjent der borte).

 

Vi har tenkt til å ta båten opp på det nivået av standard den fortjener. Nå bærer den preg av å være godt brukt, og enten blir den tatt vare på og oppgradert/ oppusset av noen som bryr seg om å ta vare på tingene - ellet videre slitt ut til den ikke er verdt oppussing. Vi vil ta vare på den...

 

Oppgradering/ Oppussing:

Jeg glemte å nevne at vi førte Nidelven fra Fredikstad til Arendal i "lokale regnbyger". For hver gang en bølgesprut ble ført av vinden over båten (og det skjedde ofte), fikk jeg litt saltvann i hodet. Kalesjen SKAL impregneres NÅ! - og byttes i vinter... I morgen skal den vaskes og tørkes, og degen etter impregneres til å tåle litt. Et sted må jeg lappe en rift også. Noen som vet beste (letteste) måte å gjøre dette på?

 

 

Generelt trengs hele uteplassen oppusses, samt at jeg vurderer oppgradering fra rett benk til en med litt mer "U". Dog ikke for mye, da jeg føler at det ødelegger uteplassen litt. Dette blir vintersyssel (som om jeg trengte en...)

 

Tenker å oppgradere vannsystemet ombord: elektrisk i stedet for håndpumpe. Benytter anledningen i og med at de håndpumpede ikke virker (Ser ut til at pumpene er ødelagt, men skal skru dem opp og teste litt.)

 

Pentry innmat er ødelagt, så det blir ny vask og sannsynligvis kran. Videre er kokeapparatet ødelagt, så det blir skrudd ut. Inntil jeg får bestemt meg for hva som skal komme permanent, velger jeg å kjøre på et gassapparat jeg har (Et slikt nevnt i en annen tråd: fra Biltema: mitt har "flammevakt").

 

Alt av lister og treverk ute må pusses. Tror jeg må pusse det helt ned, for gløden i treverket er borte. Ser ut til at lakken er blitt veldig gul. Samme treplater ser ut til å ha blitt brukt inne, og der er det pent! - Har du tips til en enkel måte å gjøre dette på vil jeg gjerne høre på deg :-)

 

Neste prosjekt er å bytte trekket på alle puter, inkludert stolene. Skai'en er dårlig etter uendelig antall soltimer, og trekket på putene inne i ekte 70-talls tekstil er stedvis utslitt. Innmaten i putene virker greie, og jeg sov i alle fall godt på dem.

 

 

Alle "store" og tidkrevende oppgaver utsettes. Men pentry og vannsystem MÅ på plass før vi reiser på ferie i den.

 

Nye fendere og dreggtau er på plass i dag. Dreggtau og fendere var stjålet fra båten før jeg overtok. (Dreggen med kjetting lå igjen.) - Da var jeg glad for at jeg er typen som "tenker på alt" og hadde med med 30 meter tau "i tilfelle". Var litt flau når jeg måtte ankre opp med 6 mm. blått flytetau, men må man så må man...

 

 

Ja, jeg tror vi kan ha utrolig mange gode stunder i den. Hadde en knalltur i dag, og ja - jeg ble litt solbrent... (Fantastisk dag.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Et sted må jeg lappe en rift også. Noen som vet beste (letteste) måte å gjøre dette på?

 

Jeg fikk en rift i kalesjen min forrige uke på 6-7 cm. Kjøpte spinnakertape og satte på begge sider av kalesjen på riften. Ser ut til at det funker bra, men jeg har jo ikke hatt den på mange dagene ennå.... Riften var heldigvis på siden av kalesjen, ganske langt ned, så det er ikke fare for at det lekker noe vann inn der.

 

kjøpte spinnakertape på maritim

 

Hvilken modell er båten og hva ga du for båten?

 

Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Føyer meg inn i gratulantenes rekker. :flag:

 

Hadde en 75 modell Nidelv 24 som vår første båt, og jeg kjenner igjen de oppgraderingsoppgaver du ser for deg. Jeg tok ut all innredning i cockpit, fjernet dørkplater og trakk disse med nytt dørkbelegg. Samtidig renset jeg skroget under dørken. All innredning ble tatt med hjem og pusset og lakkert. Vær opp merksom på at innredningen og de hyller er finert, og puss forsiktig da den er meget tynn. Vi blandet litt beis i oljen slik at fargen ble noe mørkere og jevnere og dette ble veldig bra.

 

All skrogbekledning ble byttet ut, nye tepper på gulv, og ny skumgummi og trekk på alle puter, ble veldig bra. Originalt hadde båten orange/brun/ beige ruter på stoffet, som var toppen i 1975, men ikke helt etter vår smak 25 år etter.

 

Satte igang et prosjekt for å få septiktank også, kjøpte deler hos Nidelv, men solgte båten før jeg fikk innstalert dette. Utvidet batteribanken også, og satte inn vender.

 

N24 er en kjempefin tur/familiebåt som dere kommer til å få mye glede av.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

...

Kalesjen SKAL impregneres NÅ! - og byttes i vinter... I morgen skal den vaskes og tørkes, og degen etter impregneres til å tåle litt.

...

Gratulerer med fin båt. Nidelv 24 er vel en av de snekkene det er produsert flest av(?). Uansett - flott snekke som jeg faktisk var på utkikk etter da jeg skaffet meg båt i 1993. Nå ble det ikke Nidelv 24, men Carat 7400 i stedet (i fjor byttet ut med Viksund 800).

Et tips: Jeg HAR HØRT at kalesje kan krympe etter impregnering og/eller vask - så den bør være montert på båten når den tørker.

Link to post
Share on other sites

Hei folkens. Litt langt mellom innleggene. Jobber med PC 8-14 timer daglig og har lovet høyt og hellig å holde meg borte fra PC'en nå i ferien. Får lov til å sjekke litt epost og slikt en time på dagen (nå) for å slippe å ha mange tusen uleste eposter når jeg kommer tilbake (Får vel en rundt 80 - 130 eposter om dager ;-) ) - Når vi reiser i båten blir det Internettfri i maange dager. Da blir det fiskestang i stedet...

 

Fremgang:

Kalesje henger til tørk nå: vasket. Full av jordslag på beige kalesje, som IKKE gikk av med Maritims jordslagsfjerner. Bebreider ikke noen: har sikkert stått med jordslag i mage år... - I morgen blir det impregnering og tørk igjen (på båten: takk for tips.) Deretter en tape jeg kjøpte på Maritim for å utbedre rift og noen svake sømmer. (igjen takk for tips!) Blir litt lappverk nå, men det viktigste er at den er tett - så får jeg jåle båten til nesteår...

 

Fikk pumpekranene til å virke, så da venter jeg med utbedring til elektrisk system.

 

Skaiputer: Hugos og børste skal kjøpes! Takk for tips! Så får vi vel bytte trekk i vinter. Tipper det blir noe hvitt/ beige...

 

Vask og pentry: Nå skal jeg fjerne noe gult kleberlig greier som er på vasken og på noe metall i båten. Det kan ikke fjernes med rødsprit, så det er ikke fett. Min antakelse er at det er noe lim. Da eksempelvis enten herder eller base fra et tokomponent lim (som IKKE er blandet). Skal prøve forsiktig med aceton... Noen om har tips til hva dette kan være (Nei, har ikke tatt bilde av det...).

 

Bilder av båten kommer nok; nå er det full fokus på å få den ferieklar.

 

 

Motor:

Diesel. Volvo Penta MD17 (tror jeg). Virker godt holdt, men er alltid usikker på hvordan den er inni (sjøvannskjølt). Skal i alle fall ikke mekke på den før ferien. Best å la den være i fred... Den gikk jevnt og trutt godt 14 timer i strekk, og temperaturen ser ut til å ligge jevnt. Skal være konservert av lokam marina de siste årene i alle fall. Starter lett, om enn jager bittelitt når den er kald. Ved temperatur over 40 grader går den helt jevnt.

 

(Jeg sier "ser ut til å" fordi temperaturmåleren åpenbart IKKE fungerer. For å ha nogenlunde peiling på temperaturen på overfarten monterte jeg derfor et digitalt ute-termometer med føler i motorrommet. Dette er ikke på noen måte et fullverdig alternativ, men gir i alle fall mye bedre pekepinn på motorens tilstand enn en viser som knapt rikker seg...)

 

Personlig ser jeg fordeler med både diesel og bensin. Bensin fordi motorene går innmari rolig, og diesel fordi den er lettere å holde ved like og vel tåler litt mer - antar jeg. I store båter (halvplanende 25 fot og større) er jeg ikke i tvil om at jeg ville hatt en diesel med turbo. Men i sjekter som tusler gjennom vannet går det så lite drivstoff at begge typene er aktuelle for meg... Marna har en flott lyd...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...