Jump to content

Bergensere gode på navigering


adanedehl

Recommended Posts

Ut fra de tallene forsikringsselskapene legger fram, blir konklusjonen det reneste vås. Dvs. det vet vi ikke. For det er kort og godt ikke mulig å konkludere hvem som grunnstøter mest ut fra disse prosenttallene for fordeling av skader.

Skulle man kunne si noe meningsfullt, burde man f.eks ha antall grunnstøringer per 1000 båter i øst og vest.

 

Om bergenserne har mye skader pga vel mye vær og vind i hjemmehavna, blir naturlig nok den relative andelen av grunnstøtinger lavere.

 

Men for all del; det kan godt tenkes bergensere er utsøkte navigatører, men det kan man ikke konkludere med ut fra tallene i denne artikkelen.

 

 

Ser for øvrig at åtte prosent av de rapporterte skadene i vest skyldes kollisjon med annet fartøy. Det hørtes mye ut.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle man kunne si noe meningsfullt, burde man f.eks ha antall grunnstøringer per 1000 båter i øst og vest.

Jeg trodde at % var antallet pr. hundre jeg da... og da blir det vel meningsfyllt skulle en tro...

 

Synes dette virker fornuftig jeg da... at x % av alle skader skyldes det ene og y% det andre... de sier jo litt mere enn bare vår.. Selvsagt kunne er rapportert inn pr. antall båter, men det blir vel ikke mere nøyaktig av denn grunn siden vi da mister bruksmengden pr. båt... antall brukstimer eller utseilt distanse... At Oslofolket føler seg litt tråkket på medfører vel ikke at statsitikken er bare vås..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

Statistikk er skumle greier:

 

"Det er tydelig at Hordalands mange båtførere har bedre kunnskaper i navigasjon enn i resten av landet: Bare 15 prosent av de rapporterte båtskadene i fylket skyldes grunnstøting, mot 28 prosent i Oslo. "

 

La oss tenke oss at bergenserne melder dobbelt så mange skader til forsikringsselskapene som oslofolk (f.eks per 1000 båter). Da grunnstøter bergenserne oftere enn oslofolk. Mitt poeng er ikke å betvile at bergenserne er gode på navigering. Men det kan man strengt tatt ikke lese ut fra disse tallene.

 

 

Det totale antallet er innrapporterte ulykker = 100 prosent, og hva dette antallet er i øst og vest sier artikkelen ingenting om.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en som jeg "kjenner" lånte/leide en 36 foter og dro med kona fra Oslo til Lyngør. Han/hun hadde aldri kjørt annet enn 15 foter i ferskvann, og da kun for å fiske. Folka er i 50 årene.

Han navigerte etter " NAF - veibok". Når han kom frem til de andre, innrømmet han at han hadde brukt NAF boka. Noe han var enig i at var litt lite detaljert :lol:

Link to post
Share on other sites

En tidligere rapport fra if viste at det er dobbelt så mange seilbåter som grunnstøter som motorbåter.

 

Og da tenker seilfolket, enkle som de er, at vi pinnebåter stikker jo dypere. :lol:

Vi må alle ta hensyn til vårt dypgående.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

skjønner at de ikke utelater nordlendinger i slike rapporter...

 

Sakset fra Ny-nytt:

 

"- Båteiere i Gryllefjord må virkelig skjerpe seg. Hele 50 prosent av skademeldingene vi har fått inn hittil i år skyldes grunnstøtinger, sier informasjonsansvarlig Kåre-Gunnar Bøthe-Knotten i forsikringsselskapet Evig Din avd. nord. - Gryllefjordinger går nesten dobbelt så ofte på skjær som båtførerer i Oslo-regionen, og mer enn tre ganger så ofte som bergenserne. Dette må vi bare gripe tak i, sier Bøthe-Knotten.

 

Så langt i år har forsikringsselskapet Evig Din avd. nord mottatt to skademeldinger fra Gryllefjord."

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Ny-nytt:

 

"- Båteiere i Gryllefjord må virkelig skjerpe seg. Hele 50 prosent av skademeldingene vi har fått inn hittil i år skyldes grunnstøtinger, sier informasjonsansvarlig Kåre-Gunnar Bøthe-Knotten i forsikringsselskapet Evig Din avd. nord......"

 

 

De hadde vel 2 skader, og den ene var grunnstøting! :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

En tidligere rapport fra if viste at det er dobbelt så mange seilbåter som grunnstøter som motorbåter.

 

Og da tenker seilfolket, enkle som de er, at vi pinnebåter stikker jo dypere. :lol:

Vi må alle ta hensyn til vårt dypgående.

 

Ja men det er jo noe vi alle er klar over Astor, at vi seilere er dobbelt så inkompetente som motorbåtfolk. På samme måte som vi er usosiale, arrogante, og en generell pest og plage på sjøen. Kan du ikke la denne låta hvile litt? Jeg hatt stor glede av å lese inleggene dine, men nå gidder jeg ikke mer. Prøv å skrive noe positivt om seilere noen ganger!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Østlendinger er jo mer jordnære enn Bergensere som kjent. Vanskeligere er det ikke.

 

Knallbra sagt!

 

Kan bli litt for jordnære også. Landkjenning kalles det...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...