Jump to content

Utkikk


jumbo

Recommended Posts

Har litt lyst å syte litt, og helst om noe annet en hekkbølger... så her er mitt bidrag ;-)

 

På lørdag gikk jeg fra Bømlo til Bergen. På veien tok jeg turen innom Fitjar for at damen skulle få slukke tørsten. Med full tank putret jeg utover fjorden retning Selbjørnfjorden. Langt ute kunne jeg se en liten prikk med svære sjøspruter rundt. Ettersom jeg putret videre ble prikken større, og konturene av en rib begynte å forme seg. Den oransje riben hadde kurs rett mot meg, så jeg gikk litt mot styrbord for å bomme på den. Burde være helt udramatisk. men riben fulgte opp med å svinge litt til babord, og vi var tilbake til utgangspunktet, på kollisjonskurs. Den kom ganske fort i mot, og jeg kom til å tenke på noen tråder jeg hadde lest her på forumet om båter som hadde blitt rennt i senk. Med nermere ettertanke kom jeg frem til at jeg gjerne ville være et annet sted akkurat nå, så jeg la spaken i dasbordet, og svingte fult babord, selv om jeg vet at man helst ikke bør svinge babord for å ungå kollisjon, det var jo greit for det gjorde han og, når han var så nermt at vi nesten kunne håndhilst. Ansiktsuttrykket på fyren i riben tydet på at han ble ganske overasket over at det var en båt der.

 

Så jeg vil syte litt om folk som ikke holder utikk... :cryin:

 

hmmm.. nææ... kjedelig å syte..

 

Vil heller takke viknesen Ane(tror jeg) som gikk fra Bekkjarvik og nordover på lørdag for følget. Jeg skulle samme veien et stykke, og såg ikke helt frem til ta fatt på møkstrafjorden.. VHF, GPS og kart låg strødd utover dørken etter å ha krysset selbjørnfjorden, og jeg vurderte sterkt å gå inn i Bekkjarvik for å "se det litt an". Men da jeg såg viknesen på vei ut bestemte jeg meg for å gå med en gang.

 

Så hvis du er her, Ane... :seeya:

Redigert av jumbo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I båter med selvstyring er det svært viktig at man holder utkikk rundt båten. Mye dritt i sjøen som kan lage trøbbel for en. I tillegg småbåter som ikke er synlig på radaren. Bruker radar bare jeg skal gå et par-tre kvartmil.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...