Jump to content

O-Thune båt. Noen med kjennskap?


dosern

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en daycruiser av merket O-Thune å lurer på om noen har noen som helst kjennskap til disse båtene?

eksisterer båtbyggeriet fortsatt?

hvor er båtene bygget?

skulle gjerne hatt litt info om vekt og årgang for min båt,men finner ikke noe serienummer eller lignende i båten.. kun ett merke hvor det står O-Thune.

slenger med ett par bilder av båten.

62_939063796.jpg

baaten1.jpg

baaten2.jpg

bten3.jpg

Redigert av dosern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Øvre Tune båtbyggeri Skaar :smash: Jelsnes nord for Sarpsborg. :flag:

Skal forsøke å gi deg mer info i morgen, eventuelt navn på en du kan kontakte.

 

Et trebåtbygeri som såvidt jeg husker laget en 15 fot plast med bare vinskjerm og denne 18 foteren.

Sent 60.. starten 70 tallet. Min far hadde en maken som var rød, men jeg mener at det var to utgaver og at dette hadde noe med vinduene og gjøre. Sjekker i morgen. Båtbyggeriet er lagt ned.

Link to post
Share on other sites

Her kanskje?:

 

http://www.boat.no/asp/companies/show.asp?id=766

 

 

Plastbåtens inntreden

Generelt kan vi vel si at trebåten hadde sin storhetstid fram til ca. 1970. Vi begynte nok å merke konkurransen fra andre byggematerialer noe tidligere, men det var nok først fra 1970 vi nærmest opplevde en "eksplosjon" av småbåter bygd i glassfiberarmert plast.

Det var derfor naturlig at også Øvre Tune Båtbyggeri prøvde å følge med i utviklingen.

Det ble konstruert 6 forskjellige typer plastbåter ved bedriften som ble solgt i et ganske stort antall. Båtene gikk under navn som "Ø.Tune-båt 13 åpen", "Ø.Tune-båt 13 med dekk og vindskjerm", "Ø.Tune-båt 15", "Ø.Tune-båt 16 åpen", "Ø.Tune-båt 16 med dekk og vindskjerm" og "Ø.Tune-båt 18"

I siste halvdel av 70-årene og fram til i dag har virksomheten i båtbyggeriet blitt trappet betraktelig ned. Fra 1983, etter at Peder Skaars sønn, R. Kristian Skaar (4. generasjon båtbygger) overtok bedriften, har det stort sett vært en enmannsbedrift.

Plastbåtproduksjonen er blitt historie i bedriften, mens den "gamle" "Tunejolla" har fått en viss renessanse og produseres fremdeles. Det samme kan sies om "Lensebåten".

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...