Jump to content

Volvo Penta MD3 / MD17 - Peile olje + generelt


Grand Banks jr

Recommended Posts

I en annen tråd sier jeg at jeg har hentet hjem en Nidelv 24, og nå vil jeg gjerne ha litt hjelp fra Baatplassens eminente motorkyndige folk.

 

Når dette skrives skal det sies at jeg ikke har demontert bysse for å få tilgang til motorens 4 sider, men jeg antar at alt kan gjøres fra "oven". I og med at motoren var sjekket av marina før jeg tok den over dammen fra Østfold til Sørlandet i går har jeg ikke sjekket dette før, men nå må jeg finne ut av det:

 

Hvor finner jeg peilepinne til oljen, hvis den finnes, Evt hvor sitter den og hvordan ser den ut? - Jeg lette etter denne, men gav opp da jeg ikke fant noe som liknet. (Kan fint ha oversett den da jeg er typen som ikke finner saltet på bordet da det står for nærme tallerken min... :lol: )

 

Hvor skal olje fylles på, og skal det være 10 W 30 mineralolje?

 

Hva er de tre hendelene øverst på motoren?

Se her på bildet til venstre, tre runde svarte kuler på enden av hver sin stang... - Mellom toppene..) Dekompressjons håndtak. Hva brukes dem til?

 

 

Jeg vet at dette er rimelig basis spørsmål, men i den siste tiden har det kun gått på påhengsmotorer. For lenge siden gikk det på større dieselmotorer (som assistenten til min far): siste var en rekkesekser på 245 hk fra Fiat Iveco. Så disse gamle småmotorene forstår jeg meg ikke helt på ennå :wink:

 

Takk for hjelpen! (som jeg er sikker på at jeg vil få...)

 

Har veldig lyst til å vite hva dette er før jeg drar på ferietur.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dekompresjonshendlene brukes når du skal sveive motoren i gang, evt. ved dårlig batterispenning. Kan også benyttes til å stoppe motoren om stoppmekanismen skulle svikte. Oljepinnen under manifoilen på høyre side, og oljepåfylling i bakkant av bakerste sylinder. Stort lokk med slange på. Går ut fra at mineralsk 15W-40 olje burde være egnet, det blir vel brukt på de fleste eldre dieselmotorer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Flott!!!

Takk begge to!

 

Da er filen nedlastet, og skal unzippes og leses :-)

 

Jeg regner da med at dekompressjonsspakene skal løftes på alle tre sylindre, motor sveives i gang til et gitt turtall, for deretter å slippe ned alle tre spakene? (Står sikkert i zip filen...) - Jeg har i alle fall funnet sveiva... :-) Kjekt med backup om batteriet skulle flate ut.

 

Igjen takk!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...